ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فورد به دنبال تولید شاسی بلندهای بیشتر در امریکا

ظاهرا رانندگان امریکایی ذهنیتشان در مورد وسایل نقلیه کاملا عوض شده است. به نظر آنها هرچه خودروی مورد استفاده بزرگتر و از سطح زمین بالاتر باشد بهتر و مقبول تر است. به همین دلیل فورد ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

ظاهرا رانندگان امریکایی ذهنیتشان در مورد وسایل نقلیه کاملا عوض شده است. به نظر آنها هرچه خودروی مورد استفاده بزرگتر و از سطح زمین بالاتر باشد بهتر و مقبول تر است. به همین دلیل فورد قصد دارد استراتژی تولید خود در آینده را عوض کند.
فورد به تازگی اعلام کرده است که در طی چند سال آینده تولید همه ی خودرو های سدان و هاچبک به جز موستانگ را در امریکا متوقف خواهد کرد و بر روی تولید بیشتر و متنوع تر شاسی بلند، کراس اور و وانت متمرکز خواهد شد. اتخاذ این تصمیم دور از انتظار نبوده و چیزی که جای تعحب دارد به دراز کشیدن این موضوع با توجه به بازار فعلی خودرو در ایالات متحده است.
تا همین چند سال پیش اکثر مردم شاسی بلندها را خودروهایی بسیار پرمصرف و غول پیکر میدانستند که ولع زیادی برای خوردن سوخت و گرفتن فضای مفید کوچه و خیابان دارند اما با گذشت زمان شرایط فرق کرده، بازار خودرو در سیطره این ماشین ها درآمده و هر روز سهم بیشتری از فروش بازار در اختیار آن ها قرار می گیرد. به طور مثال فروش شاسی بلندهای کوچک سایز ۲۷.۸ درصد و شاسی بلندهای لوکس نسبتا غول پیکر ۹.۷ درصد فقط طی یک سال اخیر افزایش پیدا کرده است. با توجه به این آمار اگر خودروسازی هنوز به طور جدی وارد بازار خودروهای شاسی بلند نشده سهم بزرگی از بازار را از دست داده است.


از طرف دیگر فروش خودرو های سدان و هاچبک هم دیگر مثل سابق پر رونق نیست، دوران طلایی آنها گذشته و مردم دیگر مثل گذشته برای آنها سر و دست نمیشکنند. بد نیست بدانید از ماه مارس ۲۰۱۷ تا ماه مارس ۲۰۱۸ فروش خودرو های سایز متوسط در حدود ۱۴.۵ درصد کاهش پیدا کرده و خودرو های کوچک نیز حال و روز بهتری ندارند و فروش آنها ۱۰ درصد کم شده است.
خودروسازان باید بپذیرند که خریداران امریکایی دیگر به ماشین های کوچک و تند و تیز علاقه نداشته و به آن ها تمایل نشان نمی دهند. خودروی مورد علاقه آنها کراس اور ها و شاسی بلند های بزرگ سایزی است که توانایی حمل افراد و بار بیشتری را داشته و قادر به حرکت در جاده ها و مسیرهای بیابانی و ناهموار اند.
علاقه انسان ها به فضای جادارتر و بزرگتر رو به افزایش است به همین دلیل همه چیز به سمت بزرگتر شدن پیش رفته و روز به روز بر خودروها و سایر وسایل تولیدی سایز بزرگ افزوده می شود. بزرگ شدن فضای داخلی خودروها و حتی افزایش تعداد صندلی های آن ها به سه ردیف گواه همین موضوع بوده و به لطف این بزرگتر شدن هر ساله پول بیشتری نیز بابت بنزین به جیب کمپانی های بزرگ نفتی سرازیر میشود.


در این بین پدیده های غریبی نیز به چشم می‌خورد که از جمله آن ها می توان به کلاس خودروهای کراس اور اشاره کرد. اتومبیل های این کلاس شامل شاسی بلندهای کوچک سایز و خودرو هایی است که ارتفاع بیشتری از حد عادی دارند. در واقع بیشتر این کراس اور ها همان هاچبک هایی هستند که کیت افزایش ارتفاع به آنها اضافه شده است (مانند ساندرو استپ وی) که در عمل فضای داخلی بیشتری نصیب آن ها نشده و فقط ارتفاع افزایش پیدا کرده است. با توجه به این موضوع خریدار خودروهای مذکور میتواند ادعا کنند که خودروی سایز بزرگی خریداری کرده اند که از شاسی بلندها چابکتر بوده و برای پارک کردن نیز آن ها را به دردسر نخواهد انداخت.
مورد جالبتر که نتیجه ی عشق به شاسی بلند هاست ظهور خودروهایی مانند کراس اور جدید جگوار و کیا است که تماما الکتریکی شده اند و دیگر خبری از موتورهای تشنه بنزینی در آن ها نیست. یعنی خریدار آن ها می توانند ادعا کنند که هم دوست دار محیط زیست اند و هم خودرویی بزرگی را که انتظار می رود پرمصرف باشد را خریداری کرده اند. قطعا نمی شود این نکته را نایده گرفت که شاسی بلند های الکتریکی هم مصرف بالایی داشته و برق زیادی را مصرف می کنند.


خوشبختانه برای طرفداران خودرو های سدان و هاچبک نیز تعداد زیادی خودروی برقی تولید شده و خواهد شد. نیسان لیف، شورولت بولت و تسلا مدل ۳ از نمونه های حال حاضر این جمع است که موفق و پرفروش بوده و توانسته اند نظر کارشناسان زیادی را نیز به خود جلب کنند. تا به حال هم هیچکدام از کمپانی های تولیدکننده این خودروها اعلام نکرده اند که قصد دارند تولید این مدل ها را متوقف کنند اما هیچ چیز قابل پیش بینی نبوده و شاید روزی شاهد ظهور شاسی بلندهای کوچک سایزی مثل شورلت بولت کراس باشیم. (تب کراس و شاسی بلند ساختن از مدل های عادی جهانی بوده و نمیتوان فقط سایپا را برای کوییک یا ایران خودرو را برای ۲۰۷ کراس ملامت کرد.)
قطعا خودروهای سدان و هاچبک منقرض نخواهند شد. گرچه بسیاری از کشورها و مردم آن ها در تب تولید و خرید شاسی بلند هستند اما همچنان در شمار زیادی از کشورها شما خودروهای هاچبک و سدان را به وفور خواهید یافت. به عنوان نمونه ممکن است روزی بشنوید که فورد فیستا در امریکا دیگر تولید نمی شود اما این خودرو در انگلستان همچنان طرفدار خاص خود را داشته و شما در خیابان های این کشور فیستا را به راحتی و فراوانی خواهید دید، قطعا فورد نیز به این موضوع آگاه بوده و بازار انگلستان را از این خودرو پر خواهد کرد.


با توجه به گفته های فوق هیچکس نمی تواند فورد را برای تصمیمی که اتخاذ کرده است سرزنش کند چرا که کمپانی های خودروسازی بر روی اعداد تمرکز کرده و برای سودآوری کار می کنند. آنها بر روی چیزی که مردم میخواهند متمرکز می‌شوند و متاسفانه دیگر امریکایی ها به هاچبک ها و سدان ها تمایل نشان نداده و به دنبال خودروهای شاسی بلند اند. واقعیت این است که در شمار زیادی از رستوران های درایو-ترو امریکایی (رستوران هایی که با ماشین وارد میشوید و غذا داخل ماشینتان به شما تحویل میشود) شما اگر در خودروی عادی نشسته باشید باید از روی صندلی خود بلند شوید یا به خودتان کش و قوس دهید تا بتوانید به جایگاه تحویل غذا رسیده و سفارش خود را دریافت کنید. همین موضوع نشان دهنده محبوبیت و صد البته گسترش بالای شاسی بلند ها و کراس اوور ها درون خاک ایالات متحده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی