ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه
خودرو

پیگیری دیجیاتو؛ پرداخت الحاقیه حق بیمه پس از افزایش قیمت خودرو اجباری است؟

تاثیرات افزایش قیمت خودرو تنها محدود به بازار خودرو نیست بلکه صنعت بیمه هم ازین نوسانات سهم برده است. به تازگی برخی بیمه‌گذاران پیامی از سوی شرکت بیمه‌گر دریافت کردند که از آنها می‌خواهد به ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

تاثیرات افزایش قیمت خودرو تنها محدود به بازار خودرو نیست بلکه صنعت بیمه هم ازین نوسانات سهم برده است.

به تازگی برخی بیمه‌گذاران پیامی از سوی شرکت بیمه‌گر دریافت کردند که از آنها می‌خواهد به دلیل افزایش قیمت خودرو به شرکت بیمه‌ مراجعه کنند و مابقی ارزش بیمه را بپردازند.

حالا این سوال برای بیمه‌گذاران مطرح شده که درصورت عدم پرداخت سهم بیمه ناشی از افزایش ارزش خودرو چه اتفاقی می‌افتد و آیا هربار با افزایش قیمت خودرو باید مبلغ بیشتری بپردازند و برعکس، چنانچه قیمت خودرو کاهش یافت آیا شرکت بیمه ما به ازاء کاهش سهم خود را به بیمه‌گر می‌پردازد یا خیر؟

پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه
به طور خلاصه باید گفت که بیمه بدنه خودرو الزامی نیست و اینطور که کارشناسان بیمه تخمین می‌زنند حدود 10 تا 15 درصد صاحبان خودرو از بیمه بدنه استفاده می‌کنند.

بیمه بدنه شامل پوشش‌های مختلف است اعم از پوشش قطعات خودرو، پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه و سایر موارد که خرید هرکدام به خواست مشتری است و اجباری افزایش سقف آنها وجود ندارد.

پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه چیست؟

خودروها و لوازم آن در برخی مواقع با افزایش قیمت روبه رو هستند و خسارت دیده برای خرید مجدد همان قطعه باید مبلغ بیشتری نسبت به زمان خرید بپردازد. در این صورت بیمه شونده می‌تواند از پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه تا 50 درصد (جزئی و کلی) استفاده کند. بر اساس این پوشش بیمه موظف است تا 50 درصد مبلغ افزایش یافته قیمت خودرو را پرداخت کند.
برای مثال قیمت پراید در سال‌های قبل با افزایش روبرو شد و بیمه شدگان اگر پوشش افزایش ارزش نداشتند، در صورت سرقت خودرو قیمت اولیه خرید را دریافت می‌کردند، اما در صورت خرید پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه تا 50 درصد (جزئی و کلی)، پس از سرقت می‌توانستند خسارت را تا افزایش ارزش 50 درصدی دریافت کنند.
به عنوان مثال اگر خودرو هنگام خرید 20 میلیون تومان قیمت داشته باشد و بعد از دزدیده شدن 25 میلیون تومان قیمت داشته باشد، بیمه‌گر موظف است 2میلیون و 500 هزار تومان به عنوان افزایش ارزش افزوده به مبلغ پرداختی خسارت خود اضافه کند.
در خصوص قطعات و لوازم جانبی خودرو نیز همین پوشش وجود دارد که شامل تخفیف سالیانه هم می‌شود.

پوشش افزایش ارزش وسیله نقلیه
بنابراین کسانیکه تنها از بیمه بدنه دارند (پوشش افزایش ارزش خریداری نکرده‌اند) در صورت افزایش نرخ خودرو تا 25 درصد می‌توانند به اختیار خود، مابقی ارزش بیمه خودرو را پرداخت کنند تا درصورت بروز حادثه خسارت آنها مطابق نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. یا اینکه ‌می‌توانند از ابتدا پوشش افزایش ارزش خودرو را خریداری کنند.
از سوی دیگر درصورتیکه ارزش خودرو کاهش داشته باشد، بیمه‌گذار می‌تواند مابه التفاوت را از بیمه دریافت کند. هرچند چنین اتفاقی بیشتر شبیه به یک شوخی است.
با این حال از آنجائیکه تمام شرکت‌های بیمه‌ای ملزم به ارائه بیمه شخص ثالث هستند و خرید این بیمه برای صاحبان خودرو اجباری است؛ از نگاه فعالان این حوزه، بیمه شخص ثالث برای شرکت‌های بیمه‌گر زیان‌ده است و بیمه بدنه برای آنها سوددهی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی