ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل: ما نگفته بودیم ارز دولتی نداده‌اند

«سید محمود سفار»، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل که در پایان اردیبهشت ماه از قول او در برخی رسانه‌ها گفته شده بود که هیچ ارز دولتی به بخش موبایل تعلق نگرفته، اکنون در گفتگو با دیجیاتو ضمن ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۸

«سید محمود سفار»، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل که در پایان اردیبهشت ماه از قول او در برخی رسانه‌ها گفته شده بود که هیچ ارز دولتی به بخش موبایل تعلق نگرفته، اکنون در گفتگو با دیجیاتو ضمن تکذیب این موضوع می‌گوید که ارز پرداخت شد اما کافی نبود. از سوی دیگر او عقیده‌ دارد گزارشی که به دست وزیر ارتباطات رسانده‌اند و او نیز منتشرش کرده، «گزارش جامعی نبوده است»:

«طبیعتاً چنین نبود که دولت هیچ ارزی را اختصاص نداده باشد. چیزی که من گفته بودم این بود که ما برای بخش موبایل در سال به ۲ میلیارد دلار ارز جهت واردات به کشور نیاز داریم. در نتیجه در هر دوره سه ماهه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار نیاز وارد کنندگان موبایل به ارز است. در حالی که میزان ارزی که به شکل واقعی تخصیص پیدا کرد شاید یک چهارم این عدد بود. مثل این است که شما برای طی کردن یک مسافت با خودرو به ۷۰ لیتر بنزین نیاز داشته باشید اما ۲۰ لیتر به شما داده باشند. بله بنزین داده‌اند، اما به اندازه مصرف نداده‌اند.»

او اشاره می‌کند که اگر در هر فصل ۵۰۰ میلیون دلار ارز به صنف موبایل تزریق شود، می‌توان پاسخ‌گوی نیاز خریداران بود و هر میزان کمتر اختصاص پیدا کند، به همان نسبت کسری کالا در کشور خواهیم داشت.

اگرچه میزان ارز تخصیص ‌یافته‌ی دولتی کمتر از نیاز بازار بوده اما در هر صورت دولت بخشی از ارز مورد نیاز را تامین کرده است. با وجود این شرایط چرا قیمت در بازار موبایل به شکل کامل با ارز آزاد محاسبه می‌شود؟ سفار در پاسخ به همین پرسش به دیجیاتو می‌گوید:

«شرکت‌ها عمدتاً کالای خود را با همان قیمتی که ارز گرفته‌ بودند، قیمت‌گذاری و عرضه کرده‌اند. از شما سوال می‌کنم که آیا به عنوان یک توزیع کننده یا فروشگاه‌دار، اجباری در فروش کالای خود دارید؟ به هرحال شخص چند کالا خریده؛ تعداد کمی را فروخته و تعدادی را هم احتکار و افزایش قیمت را لحاظ کرده. با صراحت می‌گویم که بیشتر مشکلات مربوط به گوشی آیفون است و احتمالاً اگر ۱۰ صبح به بازار بروید اصلاً به شما قیمت نمی‌دهند چون منتظر قیمت ارز هستند. این که دیگر کار شرکت‌های واردکننده نیست. شرکت یک کالایی را با قیمت تمام شده و سود مورد انتظار آورده و واگذار کرده، اما دیگر نمی‌تواند تا مرحله رسیدن کالا به دست کاربر نهایی نظارت داشته باشد.»

گزارش منتشر شده از وزارت ارتباطات می‌گوید که دولت تا کنون بیش از ۲۲۰ میلیون یورو ارز به شرکت‌های واردکننده موبایل تخصیص داده است اما جمع واردات ۳۰ شرکت به رقم ۷۵ میلیون یورو رسیده است. در واقع رقمی بیشتر از ۱۴۵ میلیون یورو هنوز در این میان بلاتکلیف است و مشخص نیست سرنوشت آن چه بوده. اما سفار در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون تقریبا همه شرکت‌ها به مقدار ارزی که به آنها تعلق گرفته واردات نداشته‌اند، می‌گوید که هر مجموعه برای انجام واردات یک فرصت سه ماهه دارد:

«زمانی که ارز به مجموعه‌ای اختصاص پیدا می‌کند، شرکت اگر بخواهد از طریق بانک اقدام کرده یا گشایش اعتبار اسنادی داشته باشد، حداقل باید ۳۵ درصد سپرده نقدی در اختیار بانک قرار دهد یا به بانک تعهد بدهد. به این شکل شرکت مکلف است ظرف ۳ ماه نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام کند. این بانک است که باید پیگیری کند یک شرکت که تعهد داده چرا اوراق واردات خودش را ارائه نمی‌دهد. سیکل بانکی باید پیگیر این قضیه باشد. من نمی‌توانم اظهار نظر کنم چرا یک شرکت که تمام ارز اختصاصی‌اش را واردات نداشته، اینکار را کرده است. بعضی از این شرکت‌ها عضو این انجمن هم نیستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • خسی
    خسی | ۶ تیر ۱۳۹۷

    لایک

    • خسی
      خسی | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

      نظر اول

      • خسی
        خسی | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

        نظر سوم

    • خسی
      خسی | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

      نظر دوم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی