ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میرکت
علمی

میرکَت، بزرگترین رادیو تلسکوپ دنیا در آفریقای جنوبی افتتاح شد

پروژه مجموعه بزرگ تلسکوپ های آفریقای جنوبی که می خواهد پرده از رموزی از ماده تاریک تا یافتن حیات فرا زمینی بر دارد، به تازگی به یک تلسکوپ جدید تجهیز شده؛ رادیو تلسکوپ 64dish MeerKAT. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

پروژه مجموعه بزرگ تلسکوپ های آفریقای جنوبی که می خواهد پرده از رموزی از ماده تاریک تا یافتن حیات فرا زمینی بر دارد، به تازگی به یک تلسکوپ جدید تجهیز شده؛ رادیو تلسکوپ 64dish MeerKAT.

این مجموعه که در شهر دور افتاده کارناروُن در آفریقای جنوبی قرار دارد، 4.4 میلیارد دلار هزینه در بر داشته. میرکَت به مجموعه ای اضافه شده که نام «آرایه کیلومتر مربعی» (SKA) بر آن نهاده شده. در نهایت قرار است این مجموعه تا سال 2020 عملیاتی شود که در آن زمان بزرگترین و قدرتمندترین رادیو تلسکوپ جهان خواهد بود.

به گزارش رویترز بیش از 3000 هزار بشقاب رادیو تلسکوپ در آفریقا و استرالیا وجود دارند که می توانند آسمان را با سرعتی 10 هزار برابر و و با حساسیتی 50 برابر بیشتر از هر رادیو تلسکوپ دیگری اسکن کنند و تصاویری با رزولوشنی بالاتر از تلسکوپ فضایی هابل خلق کنند.

در آینده میرکت قرار است پاسخ بسیاری از این سوالات را بدهد: کهکشان چگونه شکل گرفته و گسترش یافته؛ ما چگونه به اینجا آمده ایم. به عقیده «فرناندو کامیلو»، محقق ارشد رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی میرکت برای یافتن پاسخ این سوالات، بهترین در جهان است.

میرکت
تلسکوپ هایی از مجموعه KAT-7. تصویر تیتر نیز مربوط به تلسکوپی از همین مجموعه است.

در جریان افتتاح این تلسکوپ، کامیلو تصویر جدیدی را منتشر کرده که میرکت از اطراف یک سیاه چاله بسیار بزرگ و با جرم بسیار بالا با فاصله 2500 سال نوری در مرکز کهکشان راه شیری ثبت کرده است. البته به گفته این محقق، میرکت هنوز بهینه سازی نشده و انتظار نمی رفته که به این زودی تصویری توسط آن ثبت شود.

منطقه ای که برای نصب این مجموعه تلسکوپ ها انتخاب شده، مکانی دور افتاده است که به واسطه کوه هایی احاطه شده. به این ترتیب میزان تداخل ها به حداقل ممکن کاهش می یابد.

اولین فاز آرایه کیلومتر مربعی شامل افزودن 133 آنتن است و انتظار می رود گسترش این مجموعه در سال 2019 آغاز شود. تا پیش از سال 2023 که میرکت با دیگر بخش های مجموعه SKA 1 یکپارچه شود، به تنهایی عمل خواهد کرد.

 

 

تماشا کنید: پلان؛ در جستجوی پیامی از موجودات هوشمند فرازمینی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی