ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قمر مشتری
علمی

کشف 12 قمر جدید سیاره مشتری و شرایط عجیب یکی از آنها

دانشمندان به تازگی 12 قمر جدید را در سیاره مشتری پیدا کرده اند که پیش از این ناشناخته بودند. اخیراً مباحث مرتبط با سیاره نهم منظومه شمسی دوباره داغ شده. در بهار سال 1396 بود که ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

دانشمندان به تازگی 12 قمر جدید را در سیاره مشتری پیدا کرده اند که پیش از این ناشناخته بودند.

اخیراً مباحث مرتبط با سیاره نهم منظومه شمسی دوباره داغ شده. در بهار سال 1396 بود که همین محققان در جستجوی سیاره نهم منظومه شمسی در پس پلوتون و مشتری بودند و در این حین فرصتی برای یافتن قمرهای جدید مشتری فراهم شد.

محققانی به سرپرستی «اسکات شپارد» از موسسه علوم کارنِگی قمرهای جدید را یافته اند که به دور مشتری گردش می کنند. به این ترتیب اکنون می توان گفت که مشتری به تعداد 79 قمر شناخته شده دارد؛ بیش از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی.

در بین این 12 قمر، 11 مورد از آنها معمولی هستند، در حالی که ماه دوازدهم واقعاً عجیب و غریب توصیف شده. دلیل این موضوع به مدار گردش آن بر می گردد و البته با  قطری کمتر از یک کیلومتر، کوچکترین قمر مشتری است.

9 مورد از قمرها به طور مخالف گرد در مدار خود گردش می کنند، به عبارتی در جهتی خلاف جهت چرخش مشتری. در بین 67 قمر پیش تر کشف شده نیز 33 مورد از آنها به همین شکل گردش می کردند. 2 نمونه از موارد تازه کشف شده در بین مجموعه قمرهایی هستند که فاصله نزدیکی نسبت به سیاره خود دارند و به صورت موافق گردش می کنند. بیشتر این قمرها در کمتر از یک سال، دور کامل را در اطراف مشتری طی می کنند.

دو گروه قمرهای مخالف گرد و موافق گردی که به آنها اشاره شد در مدارهای غیر دایره ای قرار دارند. علاوه بر اینها تعدادی از ماه های گردش کننده به دور سیاره، از جمله 4 موردی که در مدارهای داخلی قرار دارند، به طور نزدیک به دایره ای در حال گردش هستند.

اما تنها قمر عجیبی که به تازگی یافت شده، شرایط متفاوتی دارد. در حالی که مدار چرخش آن موافق گرد است ولی در فاصله دورتری نسبت به سایر موارد مشابه گردش می کند و در حدود یک سال و نیم زمینی طول می کشد تا به دور سیاره بگردد. نکته عجیب نیز به اندازه بسیار کوچک آن باز می گردد. محققان نام «والِتودو» که اشاره به نام رومی هایجیا،  الهه یونانی تندرستی دارد را برای آن انتخاب کرده اند.

قمر مشتری
والتودو در منطقه ای گردش می کند که بسیاری از دیگر قمرها بر خلاف آن در حرکتند.

به گفته دانشمندان احتمال برخورد شدید والتودو با 9 مورد از قمرهای جدیدی که بر خلاف آن گردش می کنند نیز وجود دارد. به گفته شپارد شرایط آن بسیار نا متعادل توصیف شده و هر گونه برخوردی می تواند به تبدیل شدن تعدادی از قمرها به گرد و غبار منتهی شود.

درک این موضوع که چگونه و چه زمانی قمرهای مشتری شکل گرفته اند، می تواند به دانشمندان کمک کند شرایط اولیه منظومه شمسی را درک کنند.

 

 

تماشا کنید: پلان؛ پیشرفت توریسم فضایی در سال 2018 میلادی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • a.r._karimkhany
    a.r._karimkhany | ۳۰ تیر ۱۳۹۷

    عالی. ممنون

مطالب پیشنهادی