ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

حکایت عجیب توقف خط تولید خودروها در ایران؛ از جک j5 تا MVM110 و لیفان X50

براساس اطلاعات وزارت صنعت، خرداد ماه امسال تولید چهار مدل خودروی سواری متوقف شده است. در این مدت تولید جک J5 با کاهش 100 درصدی همراه بوده و از 855 دستگاه در خرداد ماه 1396 ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۰

براساس اطلاعات وزارت صنعت، خرداد ماه امسال تولید چهار مدل خودروی سواری متوقف شده است. در این مدت تولید جک J5 با کاهش 100 درصدی همراه بوده و از 855 دستگاه در خرداد ماه 1396 به صفر کاهش یافته است.

تولید ام‌وی‌ام 110S نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسیده است. لیفان X50 و بسترن آسان B50 نیز دو خودرو دیگری هستند که به نسبت یک سال گذشته با توقف کامل تولید مواجه شده اند. برای مثال در خرداد ماه امسال شاهد متوقف شدن خط تولید لیفان X50 در خطوط تولید کرمان موتور بودیم و این در حالیست که در خرداد ماه سال گذشته 150 دستگاه از این خودرو خطوط تولیدی این شرکت را ترک کرده اند.

به گزارش دیجیاتو چهار مدل خودروی سواری مذکور در گروه 25 خودرو سنگین و سواری هستند که با اجرای فاز اول استاندارسازی خودروها باید تولید آنها متوقف می‌شد.

توقف تولید

پیش از این اعلام شد که خودروهای سواری MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5 قبل از فیس لیفت، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا 1700 (بنزینی و دوگانه سوز)، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5، هیوندای I10 باید با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری از خط تولید خودروسازان خارج شوند.

توقف تولید

علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل 1843 LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K1051S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R440LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R460LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4250 کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4180 و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc 13107 خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد، با دستور توقف خط تولید روبرو شده‌اند.

براساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران درسال 96 تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85 مورد افزایش یافت. براین اساس وطبق زمان‌بندی صورت گرفته خودرو سازان مکلف بودند از ابتدای دی ماه سال گذشته، 61 مورد استاندارد خودرویی را اجراکنند و اگرخودرویی نتوانست استانداردهای تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود.

توقف تولید

همچنین قرار بود از ابتدای تیرماه امسال دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این 61 مورد اضافه شود که در این صورت خودروهای مربوطه در صورت عدم رعایت 63 مورد استاندارد مربوطه با توقف خط تولید در این مقطع زمانی روبرو شوند. در ادامه و براساس زمان‌بندی توافق شده، با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد خواهد رسید.

در این مورد «پیمان پیرایش» مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران پیش بینی کرده بود:

«در حال حاضر 20 مدل خودرو در کشور تولید می‌شوند که نمی‌توانند این استانداردها را رعایت کنند. برخی از این خودروها این امکان را دارند تا با تغییر و اصلاحت بتوانند به استاندارد دست پیدا کنند اما احتمالا تولید 10 مدل خودرو به دلیل عدم انطباق با استانداردها متوقف خواهد شد.»

مدتی بعد هم احمد نعمت بخش، سخنگوی انجمن خودروسازان اعلام کرد که خودروسازان در رعایت استانداردهای جدید ناتوان هستند. همچنین خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودروی کشور، توان خودروسازان را در اجرای استانداردها کاهش داد و این به منزله روزنه امیدی برای خودروسازان بود تا بتوانند مهلت تعیین شده را عقب بیندازند. با این حال به نظر می‌رسد سازمان استاندارد تاکنون بر سر مواضع خود باقی مانده و قصد کوتاه آمدن ندارد.

این درحالیست که روند عرضه خودروهای چینی در بازار ایران برخلاف بازار بین المللی شامل عرضه نسل های جدید نیست و در برخی موارد شاهد حذف شدن یک خودرو بدون جایگزین شدن آن از روی خط تولید هستیم. این مسئله در کنار نامشخص بودن دوره ماندگاری خودروها بر روی خط تولید باعث شده تا مشتریان نتوانند با اطمینان کافی نسبت به خرید محصول اقدام نمایند. برای مثال قطع تولید یک خودرو تنها دوسال پس از معرفی در ایران، باعث کاهش ارزش دست دوم خودرو و افت کیفیت خدمات پس از فروش آن می شود و چنین رویه ای بارها از سوی خودروسازان مختلف تکرار شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی