ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افزونه فونت آرا
نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی افزونه‌ فونت آرا؛ فارسی را زیباتر بخوانیم

حتی تماشای ممتد زیبا ترین صحنه‌های دنیا هم بالاخره خسته کننده می‌شوند، چه برسد دیدن مداوم فونت‌های فارسی نخراشیده و نه چندان زیبای وبسایت‌های معروف که هر روز و به هر بهانه‌ای به آن‌ها سر ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

حتی تماشای ممتد زیبا ترین صحنه‌های دنیا هم بالاخره خسته کننده می‌شوند، چه برسد دیدن مداوم فونت‌های فارسی نخراشیده و نه چندان زیبای وبسایت‌های معروف که هر روز و به هر بهانه‌ای به آن‌ها سر می‌زنیم.

مشکلی که مدت‌هاست با آن رو به رو هستیم و خیلی از اوقات حتی با راست نویس بودن زبان فارسی در بسیاری از سایت‌ها هم دچار مشکل می‌شویم. اما خوشبختانه این مشکلات به همت یکی از برنامه نویسان ایرانی به نام مصطفی الهیاری تا حد زیادی به دست فراموشی سپرده شده و حالا می‌توانید به راحتی و با استفاده از افزونه‌ی فونت آرا از تماشای رسم الخط فارسی در وبسایت‌های معروف دنیا لذت ببرید.

افزونه فونت آرا
همانطور که در تصویر می‌بینید، افزونه‌ی فونت آرا از وبسایت‌های معروف بسیاری پشتیبانی می‌کند که از این بین می‌توان به گیت‌هاب و مدیوم اشاره کرد

پیش تر به معرفی افزونه‌ی مشابه دیگری در دیجیاتو پرداخته بودیم و نکته‌ی جالب اینجاست که مصطفی الهیاری در به نتیجه رسیدن آن نقش پررنگی داشت. اما افزونه‌ی جدید فونت آرا مزیت‌های خاصی نسبت به افزونه‌ی قبل دارد. برنامه نویس این افزونه درباره‌ی تغییرات عمده‌ی آن به دیجیاتو گفت:

[فونت آرا] از نظر توسعه نسبت به نسخه‌ی قبلی کاملا فرق کرده. یعنی از لحاظ سرعت می‌توانم بگویم پنج شش برابر نسبت به نسخه‌ی قبلی سریعتر است. اگر بخواهم از لحاظ فنی بگویم، در نسخه‌ی قبلی با استفاده از جاوا اسکریپت یک سری از کار‌ها را انجام  می‌داد، اما الان با CSS خالص این کار‌ها را به انجام می‌رسند.

این موضوع را می‌توان به وضوح بعد از استفاده از افزونه فونت آرا مشاهده کرد. اکثر افزونه‌های دیگر ابتدا به بارگذاری صفحات وب می‌پردازند و سپس تغییرات فونت را روی آن اعمال می‌کنند. اما در صورتی که از فونت آرا استفاده کنید به راحتی و به سرعت در بدو بارگذاری صفحات مورد نظر، تغییرات را مشاهده می‌کنید.

اما گذشته از سرعت، باید به فونت‌های جدیدی که این افزونه دارد هم اشاره کنیم. تعداد فونت‌های این افزونه بیشتر از افزونه‌ی فونت ایران است اما یک ویژگی متمایز دیگر هم دارد که قابل توجه است.

با استفاده از این افزونه می‌توانید از فونت‌های دلخواه خودتان استفاده کنید. موضوعی که جذابیت استفاده از این افزونه را بیش از پیش می‌کند. در واقع شما می‌توانید از هر فونت دلخواهی که به نظرتان استفاده از آن می‌تواند جلوه‌ی جذاب تری به صفحات بدهد استفاده کنید.

افزونه فونت آرا
یکی از مزیت‌های افزونه فونت آرا نسبت به دیگر افزونه‌ها تعداد بیشتر فونت‌های پیش فرض است

برای استفاده از این ویژگی کافی است بخش افزونه را باز کرده و سپس روی لینک «افزودن فونت دلخواه» کلیک کنید. سپس از صفحه‌ی باز شده می‌توانید فونت دلخواه خود را انتخاب کنید.

اما از نظر توسعه‌ی دهنده‌ی این افزونه گذشته از همه‌ی ویژگی‌هایی که پیشتر درباره‌ی فونت آرا گفته شد، عمده ترین مزیت آن متن باز یا Open Source بودن آن است. موضوعی که بدون شک می‌تواند باعث درگیر شدن توسعه‌ دهندگان بیشتری در پیشرفت این افزونه شود.

این افزونه متن باز هست و این موضوع باعث می‌شود سرعت توسعه بالاتر باشد. همچنین یکی از معضلاتی که نسخه‌های قبلی داشت این بود که کاربران به این دلیل که نمی‌توانستند کد‌ها را ببینند نسبت به امنیت برنامه دچار شک و شبهه می‌شدند.

او این شک و شبهه‌ها درباره‌ی افزونه‌ها را البته عوامانه می‌داند و بر این عقیده است که همه‌ی افزونه‌ها علاوه بر سیستم‌های مورد استفاده‌ی کروم و فایرفاکس توسط افراد حقیقی هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته حالا و با متن باز بودن این افزونه کاربران می‌توانند با خیال راحت از کد‌های اصلی این برنامه دیدن کنند و نسبت به امنیت آن اطمینان داشته باشند.

 

افزونه فونت آرا
در این تصویر می‌توانید تغییر اعمال شده توسط افزونه فونت آرا را مشاهده کنید

فونت آرا شاید در شرایط بسیار خوبی به سر ببرد اما از نظر توسعه‌ دهنده‌ی فونت آرا این پایان کار نیست و یقینا اتفاقات زیادی برای این افزونه در آینده خواهد افتاد و تغییرات زیادی را پشت سر خواهد گذاشت و موارد قابل توجهی به آن اضافه خواهد شد.

الهیاری علاقه‌مند است تا با همکاری با متخصصان حوزه‌ی طراحی فونت مثل آقای راستی کردار و آقای سوزنچی بتوانند زبان‌های دیگر مثل عربی، کرد‌ی و دیگر زبان‌هایی که از حروف و رسم الخط عربی استفاده می‌کنند را هم پیاده سازی کنند. چرا که حروف این زبان‌ها کمی متفاوت از زبان فارسیست. البته در حال حاضر افزونه فونت آرا از نظر برنامه نویسی قادر است تا این موضوع را پوشش دهد اما به خاطر محدودیت فونت‌ها هنوز به طور کامل از این موضوع پشتیبانی نمی‌شود.

در واقع هدف فونت آرا این است که تنها مورد استفاده فارسی زبانان نباشد و کاربران با هر زبان RTL بتوانند به راحتی از این افزونه استفاده کنند.

افزونه‌ فونت آرا به صورت کاملا متن باز در اختیار همه‌ی کاربران قرار گرفته و هدف اصلی برنامه نویس آن معرفی خود به جامعه‌ی توسعه دهندگان متن باز است. وقتی از او درباره‌ی درآمدزا بودن این افزونه پرسیدیم اون این چنین جواب داد:

اگر بخواهد درآمدزایی صورت بگیرد در راستای مصارف شخصی نخواهد بود. شاید برای توسعه‌ی فونت‌ها Donate صورت بگیرد که البته احتمالا آن را به این سمت نخواهم برد. هدف شخصی‌ام از ایجاد این افزونه بیشتر معرفی خودم به جامعه‌ی توسعه دهندگان متن باز بود. اما هدف معنوی من حمایت بیشتر از فونت‌های فارسی بود. با این کار و با دیده شدن فونت‌های فارسی در سایت‌هایی مثل فیسبوک و ویکیپدیا از آن‌ها خیلی بیشتر از گذشته حمایت می‌شود.

افزونه فونت آرا
از این پنجره می‌توانید هر فونت دلخواهی که مورد نظرتان است را مورد استفاده قرار دهید

به طور کلی افزونه‌ فونت آرا می‌تواند تنوع و زیبایی را به وبسایت‌های معروف جهانی بیاورد و حتی مشکلات راست نویس بودن آن‌ها را نیز حل کند. وبسایت‌هایی مثل اسلک یا مدیوم که بیشتر توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند مشکلات زیادی در زمینه‌ی راست نویس بودن دارند که با استفاده از فونت آرا این مشکلات تا حد بسیار زیادی حل می‌شوند.

افزونه‌ فونت آرا برای همه‌ی مرورگر‌های معروف عرضه شده و می‌توانید از آن در مرورگر‌های اپرا، کروم و فایرفاکس استفاده کنید. همچنین این افزونه برای مرورگر‌های مایکروسافت اج و سفری هم منتشر شده اما در دست بررسی و تایید قرار دارد و احتمالا به زودی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

استفاده از این افزونه کاملا رایگان بوده و اگر توانایی توسعه و پیشرفت این نرم افزار را دارید می‌توانید از سایت گیت‌هاب سورس اصلی کد را مشاهده کنید و در صورت تمایل به توسعه‌ی بیشتر آن بپردازید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mohammadshg
    mohammadshg | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

    گرچه از نحوه نگارش این متن ناراضی هستم، ولی افزونه بسیار خوبیه

    • abpaksazan
      abpaksazan | ۵ تیر ۱۴۰۰

      این اکستشن رو ایران فونت iranfont زده آیا ؟ سایت irfont.ir رو میگم آخه همین نمونه تو فونت ایران هم هست

  • Vahid Sa
    Vahid Sa | ۲۳ دی ۱۳۹۷

    کدوم فونت بهتره؟؟شما از کدوم فونت این افزونه استفاده می‌کنید؟؟

  • Vahid Sa
    Vahid Sa | ۲۳ دی ۱۳۹۷

    کدومی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی