ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری در سیارات دیگر
علمی

ناسا رباتی را برای بررسی وجود باکتری در سیارات دیگر می سازد

اگرچه کاوشگرهای ناسا در حال بررسی نشانه های حیات روی سیاره های دیگر هستند اما این سازمان تا کنون مستقیما به دنبال ارگان های زنده نبوده است. حالا اما یکی از محققین «مرکز پروازهای فضایی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

اگرچه کاوشگرهای ناسا در حال بررسی نشانه های حیات روی سیاره های دیگر هستند اما این سازمان تا کنون مستقیما به دنبال ارگان های زنده نبوده است. حالا اما یکی از محققین «مرکز پروازهای فضایی گادرد» این سازمان به نام «ملیسا فلوید» در حال کار روی دستگاهی است که این رویکرد را تغییر می دهد.

این محقق برجسته در پی توسعه سیستمی است که در نمونه های خاک و صخره به دنبال باکتری یا دیگر میکروارگانیسم های تک سلولی به نام آرکیا بگردد. به باور محققان این ارگانیسم ها نخستین موجود پدیدار شده روی زمین بوده اند و از اینرو آنها را باستانیان هم می نامند.

با این حال جستجوی مستقیم حیات روی سیارات دیگر ساده نیست و نخستین چالش توسعه ماشین و پروتکلی است که روش تحقیقات دانشمندان روی زمین را در فضا بازسازی کند. فلوید معتقد است که روش «فلوئورسنت دورگه سازی در محل» بهترین گزینه ممکن برای این پروژه است و به همین خاطر در حال تلاش برای خودکارسازی این فرایند است.باکتری در سیارات دیگردر این روش محققان ابتدا مقداری از نمونه مورد نظر را روی یک اسلاید قرار داده و سپس آن را نفوذ پذیر می سازند. در مرحله بعد کاوشگری مولکولی را به نمونه اضافه می کنند که به توالی های خاصی از DNA یا RNA سلول متصل می شود. در نهایت محققان پس از حرارت دهی به نمونه به دقت آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. البته موارد مذکور تنها شامل گام های اصلی است و مراحل دیگری هم در دورگه سازی در محل وجود دارد.

در صورتی که فلوید موفق به ساخت ربات شود، ناسا می تواند آن را در قالب پروژه ای مجزا یا همراه با ابزارهای دیگر روانه فضا کند. اگرچه این گام بلندپروازانه به نظر می رسد اما در صورت محقق شدن ابزار قدرتمند دیگری را برای بررسی وضعیت حیات در سیاره های دیگر به کلکسیون ناسا اضافه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی