ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اقتصاد دانش بنیان
تکنولوژی

ستاری: اقتصاد دانش‌ بنیان اقتصاد بچه پولدارها نیست

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور امروز در حاشیه سفر خود به کرمانشاه از جمعیت جوان بالای 33 میلیون نفری ایران و جمعیت پنج میلیون نفری دانشجویان یاد کرد و گفت: «باید زمینه ورود جوانان به ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور امروز در حاشیه سفر خود به کرمانشاه از جمعیت جوان بالای 33 میلیون نفری ایران و جمعیت پنج میلیون نفری دانشجویان یاد کرد و گفت: «باید زمینه ورود جوانان به اقتصاد کشور را فراهم کنیم که بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

«سورنا ستاری» اعلام کرد که ایران چهارمین تولیدکننده مهندس در دنیاست و حالا که این نسل جوان کارآفرین در حال تزریق شدن به اقتصاد کشور هستند می‌توان از این ظرفیت برای تحولات موثر در جامعه بهره برد. ستاری معتقد است نسل جوان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله IT موفق است و جای کار بسیاری دارند.

او به جمعیت 47 میلیون نفری کاربران اینترنتی در ایران اشاره می‌کند که معادل نیمی از  جمعیت کاربران اینترنتی در خاورمیانه هستند و می‌گوید:

«برخی از جوانان فعال در حوزه دانش‌بنیان در یک اتاق چند متری درآمد میلیونی دارند و این در حالی است که بسیاری از کارخانجات بزرگ ما که با دشواری‌های زیاد راه‌اندازی می‌شوند، بازده آنچنانی ندارند. این دانش جوانان است که می‌تواند از مواد اولیه چنین ارزش افزوده‌ای را ایجاد کند و مانع خام‎فروشی شود. خام‎فروشی آفتی برای کشور است. اقتصادی که به خام‌خوری و خام‌فروشی و کندن زمین و پول نفت عادت کند، مغزش کار نخواهد کرد.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه جوانان فعال در حوزه دانش‌ بنیان از وام‌های کم بهره، پول نفت و رانت استفاده نکرده و اکثر آنها رنج کشیده هستند، اظهار کرد: «اقتصاد دانش‌ بنیان اقتصاد بچه پولدارها نیست.»

اقتصاد دانش بنیان

ستاری از جوانان فعال در حوزه دانش‌ بنیان که می‌توانند چند نفر دیگر مانند خود را مشغول به کار کنند و بر جامعه اثر بگذارند، به عنوان نخبگان واقعی کشور یاد کرد و ادامه داد:

«نباید نخبه‌ها را فقط به افرادی که رتبه برتر کنکور را کسب می‌کنند، محدود کنیم. جوانان فعال در حوزه دانش‌ بنیان به دنبال استخدام و پشت میزنشستن نیستند که مطلب درست هم همین است و استخدام خیانتی به جوانان است که تمام اعتماد به نفس، نوآوری و کارآفرینی آنها را سرکوب می‌کند.»

وی معتقد است، وقتی که چنین جوانانی تلاش می‌کنند با اتکای به توانمندی که دارند، روی پای خود بایستند، مسئولین هم باید فضای کسب و کار را برای آنها تسهیل کنند.

ستاری اقتصاد دانش بنیان را به عنوان حوزه جدیدی در کشور یاد کرد که شاکله اصلی آن جوانان هستند و باید حمایت شوند. وی وضعیت کنونی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های کشور را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: «اگرچه ممکن است برای مواد اولیه مقداری با تنگنا مواجه باشند، اما به لحاظ بعد صادراتی که برخی از این واحدها دارند، می‌توانند در این شرایط بنیه خود را تقویت کنند.»

ستاری پیش ازین اعلام کرده بود که دولت رویکرد بازگرداندن نخبگان را پیش رو دارد و تاکنون توانسته است بیش از هزار نخبه ایرانی را از 100 دانشگاه برتر جهان به ایران بازگردانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی