ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید برلیانس c3 کراس؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

در روزگاری که توجه بخش زیادی از مشتریان به سمت خودروهای کراس اوور معطوف شده است، برخی از خودروسازان فرصت را غنیمت شمرده و با نصب بعضی تزئینات و تجهیزات ظاهری و افزایش اندک ارتفاع ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در روزگاری که توجه بخش زیادی از مشتریان به سمت خودروهای کراس اوور معطوف شده است، برخی از خودروسازان فرصت را غنیمت شمرده و با نصب بعضی تزئینات و تجهیزات ظاهری و افزایش اندک ارتفاع مدل‌های هاچبک، آنها را در قبای محصولات شبه کراس اوور و با افزایش قیمت بیش از حد روانه بازار می‌نمایند.

در کشور ما سایپا یکی است خودروسازانی است که چنین راهی را پیش گرفته و دو محصول خود یعنی ساندرو و برلیانس H320 را با این گونه تزئینات و تغییرات ظاهری روانه بازار نموده است.

شرکت برلیانس قدیمی‌ترین شریک چینی سایپاست که در سال 1991 بنیان نهاده شد و از سال 2002 میلادی، پس از همکاری با کمپانی ب ام و، به یکی از معتبرترین خودروسازان چینی تبدیل شد.

شرکت سایپا نیز که هم اکنون به ارائه دو مدل H300 و H200 از سری محصولات برلیانس در بازار ایران مشغول است، پس از استقبال نسبی از مدل H300 که به صورت سدان H330 و هاچبک H320 در بازار حضور دارند، شرکت سایپا بر آن شد تا مدل شبه کراس اوور H320 را تحت عنوان C3 کراس به بازار عرضه نماید.

سری H320 در سال 2012 برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد و سپس در سال 2013 دچار فیس لیفت شد. از سال 2014، H320 با اندکی تغییرات ظاهری و مقداری افزایش طول فنرها تحت عنوان C3 کراس راهی بازار چین شد.

C3 کراس هم‌اینک در سبد محصولات سایپا حضور دارد و به عنوان یک محصول جداگانه به فروش می‌رسد. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا با هم به بررسی جنبه های مختلف برلیانس C3 کراس بپردازیم.

طراحی ظاهری و بدنه

 

همانطور که اشاره شد تفاوت آنچنانی میان H320 هاچبک و نسخه کراس آن یعنی C3 وجود ندارد. مهمترین وجه تمایز چهره C3 کراس با H320، به جلوپنجره آن باز می‌گردد که به جای زمینه نقره‌ای با نوارهای راه راه، به نوعی پس زمینه مشبک لانه زنبوری و سیاه رنگ مجهز شده است.

قالب اصلی جلوپنجره تغییری نداشته و یادآور جلوپنجره کلیوی معروف ب ام و (شریک برلیانس در چین) است. کاسه چراغ‌های این خودرو دارای فرمی بیضی مانند هستند و چراغ های راهنما درون آنها به صورت یکپارچه جاسازی شده است.

بر روی درب کاپوت سه خط حجم دهنده مشاهده می‌شود که سادگی چهره را کاهش داده و نمایی عضلانی‌تر برای این خودرو پدید آورده است. جایگاه های مه شکن در کناره‌های پایینی سپر با زمینه سیاه رنگ و حواشی نقره‌ای به فرم شش ضلعی قابل مشاهده هستند.

همچنین یک ورودی هوای بزرگ، فضای مابین جایگاه‌های مه شکن با فرمی ذوزنقه مانند و زمین مشبک سیاه رنگ به چشم می‌خورد که وظیفه تامین هوای مورد نیاز سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. یک قطعه پلاستیکی نقره‌ای رنگ نیز در ضلع پایینی آن مشاهده می‌شود.

شباهت زیاد نمای جانبی برلیانس c۳ کراس به فرم نمای جانبی برخی محصولات قدیمی‌تر ب ام و مانند سری یک، قابل ادراک و مشاهده است.

فریم پنجره‌ها سایز و شکلی مناسب داشته و حالتی اسپرت به خودرو بخشیده است که بی شباهت با محصولات ب ام و نیست.

برلیانس C3 کراس

به جهت کاهش سادگی فرم کلی بدنه، در نمای جانبی این خودرو برجستگی‌های در قسمت قوس گلگیرها و خطوط حجم دهنده در ناحیه زیرین فریم پنجره‌ها و رکاب خودرو به چشم می‌خورد. استفاده از فلاپ و قطعات پلاستیکی، در نمای جانبی برلیانس کراس موجب شده تا تفاوتهای ظاهری آن با مدل h۳۲۰ معمولی افزایش یافته و بیشتر حس یک خودروی کراس اوور را به بیننده القا نماید.

میله‌های باربند سقفی به همراه یک اسپویلر باریک در بالای شیشه عقب و آنتن سنتی در انتهای عقبی سقف، از نمای جانبی برلیانس C3 کراس قابل مشاهده هستند.

نمای عقب برلیانس c۳ کراس وجهه زیبا و مناسبی دارد. چراغ‌های عقب به صورت یک تکه طراحی شده و شمایل جالبی در نوع خود دارند که هماهنگی مناسبی با سایر اجزای این نما از برلیانس c۳ کراس پدید آورده است.

برلیانس C3 کراس

سپر عقب نسبت به درب صندوق به صورت برجسته طراحی شده و با وجود خطوط حجمی روی درب صندوق، نمایی نسبتا عضلانی را برای سی3 کراس به دنبال داشته است.

دو عدد چراغ شب‌نما کشیده و باریک نیز در دو طرف پایینی سپر مشاهده می‌شود. همچنین قطعه پلاستیکی نقره‌ای رنگ در بخش تحتانی سپر تعبیه شده که زیبایی موثری برای خودرو پدید آورده است.

به طور کلی ظاهر C3 کراس تفاوت آنچنانی با مدل h۳۲۰ نداشته و به راحتی می‌توان یک خودرو h۳۲۰ را از نظر ظاهری به سی3 تبدیل کرد. به هر حال، این تغییرات نسبتا موثر واقع شده و می توان گفت با خودرویی تقریبا زیبا و مهیج تر نسبت به H320 معمولی مواجه هستیم که می تواند نظر مثبت مشتریان ایرانی را جلب نماید .

ابعاد(mm) H320 کراس اتوماتیک
طول ۴۲۱۰
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها) ۱۷۹۰
ارتفاع ۱۵۱۲
فاصله دو محور ۲۵۸۰
وزن(kg)
وزن خالص ۱۲۴۰
مصرف سوخت(lit)
سیکل ترکیبی(lit/۱۰۰km) ۷/۵
ظرفیت مخزن سوخت (lit) ۵۵
رینگ و تایر
رینگ ۷*۱۶ J آلومینیومی
تایر ۲۰۵/۵۵R۱۶

فضای داخلی و کابین

برلیانس C3 کراس

طراحی داخلی c۳ کراس به اندازه چشم انداز بیرونی این خودرو آنچنان که باید و شاید زیبا و رضایت بخش نیست. داشبورد فرمی بسیار ساده و قدیمی داشته و اصلا مهیج و جسورانه تلقی نمی‌شود. دریچه‌های تهویه به ساده‌ترین شکل ممکن به صورت مربع مانند طراحی شده‌اند.

قسمت میانی داشبورد طبق معمول شامل دکمه‌ها، کلیدهای گردان سیستم تهویه و سامانه صوتی خودرو و سایر کنترل‌گرهاست.

کراس c۳ به یک سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایشگر ۷ اینچی مجهز شده که مدرن‌ترین تکنولوژی به کار رفته در کابین این خودرو محسوب می‌شود.

برلیانس C3 کراس

غربیلک فرمان سایز و فرمت نسبتا مناسبی دارد که البته متریال آن به همراه سایر ادوات داشبورد و پنل درب‌ها طبق انتظار، از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت ساخته شده که کیفیت چندان مرغوبی ندارد.

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نیز شکل ساده اما تقریبا اسپرتی دارد که شاید اندکی فاکتور هیجان را در کابین c3 کراس ارتقا بخشد.

فرم صندلی ها معمولی است و تکیه‌گاه‌های جانبی آن بدن را در حد معمول مورد حمایت قرار می‌دهد. البته در مسافرت‌های طولانی احتمال خسته شدن بدن سرنشینان به خاطر فرم صندلی‌ها وجود دارد.

برلیانس C3 کراس

فضای کابین در مقایسه با رقبای داخلی همچون پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ظرفیت مناسبی داشته و چهار سرنشین به راحتی می‌توانند در آن جای بگیرند. البته سرنشینان بلند قد در ردیف دوم از نظر فضای سر و پا با محدودیت هایی مواجه هستند.

میزان فضای صندوق عقب این خودرو معادل ۳۱۴ لیتر است که نسبت به پژو ۲۰۶ با ظرفیت صندوق ۲۴۵ لیتر، بیشتر به نظر می‌رسد اما در مقابل فضای ۵۱۰ لیتری صندوق تندر ۹۰، تا حد زیادی حقیر جلوه می‌کند.

برلیانس C3 کراس

به طور کلی فضای کابین C3 کراس از نظر طراحی و کیفیت در سطح بالایی قرار ندارد و یک کابین بسیار معمولی را پیش روی مشتری ارائه می‌دهد؛ البته مشتری که خود از کابین قدیمی محصولات دیگر سایپا و ایران خودرو خسته شده، شاید تحمل این سادگی برایش کمی سخت و ملال آور باشد.

مشخصات فنی و پیشرانه

برلیانس C3 کراس

پیشرانه برلیانس C3 کراس دارای دو حجم متفاوت است. این پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی از دو حجم ۱.۵ و ۱.۶۵ برخوردار گشته است. نمونه ۱.۵ لیتری دارای توان خروجی معادل ۱۰۳ اسب بخار (۵۸۰۰ دور) و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر (4000دور) است. همچنین جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه را به چرخ های جلو بر عهده دارد.

ویژگی‌های نمونه ۱.۶۵ لیتری به همراه سایر مشخصه های فنی برلیانس C3 کراس را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

موتور
نوع و مدل موتور بنزینی - خطی - BM۱۵L
تعداد سیلندر - تعداد سوپاپ ۴سیلندر - ۱۶ سوپاپ
حجم موتور cc ۱۶۵۴ سی سی
حداکثر قدرت ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه
سطح استاندارد آلایندگی یورو۵+EOBD+IUPR
فرمان
نوع فرمان تقویت شده برقی - دنده شانه ای - قابل تنظیم
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو سیستم مستقل مک فرسون
سیستم تعلیق عقب سیستم نیمه مستقل میل پیچشی
ترمز
جلو دیسکی تهویه شونده
عقب دیسکی

تجربه رانندگی با برلیانس C3 کراس

برلیانس C3 کراس

فرمان سبک، ترمزهای نسبتا خوب، گیربکسی با ضرایب دنده سبک در راستای کاستن از مصرف سوخت، شتاب و کشش نه چندان قدرتمند و سیستم تعلیق نسبتا ساده، از جمله ویژگی ها فراگیر خودروهای چینی در محدوده قیمتی 50 الی 65 میلیون تومان محسوب می شوند و برلیانس C3 کراس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از جمله ویژگی های مثبت اینکه عایق کاری به خوبی انجام شده و صدای پیشرانه که آوایی نسبتا اسپرت دارد راه نفوذ زیادی به کابین خودرو پیدا نمی کند، همچنین سیستم تعلیق به ندرت دچار وضعیت کوبش می شود، اما در جذب ضربات و تکان های ریز چندان موفق ظاهر نمی شود و موج های جاده را با شدتی نه چندان کم به سرنشینان منتقل می نماید.

برلیانس C3 کراس

فضای داخلی کابین نسبتا خوب است و اندکی از خانواده پژو 206 وسیع تر احساس می شود اما در عوض قدرت سیستم تهویه مطبوع چندان چنگی به دل نمیزند و خنکای باد کولر یارای مقاومت در برابر تندی آفتاب مرداد ماه را ندارد.

از نظر شتاب و کشش با توجه به پُر بودن ظرفیت کامل خودرو، در این تست شرایط مناسب برای آزمایش وجود نداشت اما با توجه به شباهت کامل فنی برلیانس کراس و مدل سدان H330 می توان گفت که شتاب گیری صفر تا صد در حدود 14.5 الی 15 ثانیه به طول می انجامد که مسلما نمی تواند معیاری برای عملکرد اسپرت خودرو باشد.

برلیانس C3 کراس

پایداری و هندلینگ خودرو نیز با در نظر گرفتن تایرهای چینی ساخت وانلی در حد متوسط ارزیابی می شود و بنا بر آنچه آزموده شد در صورت تست مارپیچ و بازی ناگهانی با فرمان، بروز بیش فرمانی و سُر خوردن بخش انتهایی خودرو دور از ذهن نیست.

عملکرد گیربکس در مجموع خوب است اما برنامه ریزی آن به نحوی انجام شده که انجام دنده معکوس در دور موتورهای بیشتر از 3000 RPM اتفاق نیافتد و این مورد ضمن یاری رساندن به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از وارد آمدن فشار به موتور و گیربکس، بر روی شتاب گیری ثانویه خودرو تاثیر منفی گذاشته است و ریسک پروسه سبقت گیری را افزایش می دهد.

برلیانس C3 کراس

در مجموع برلیانس C3 کراس به جز مبحث شتاب و کشش، نقطه ضعف خاصی در مبحث رانندگی و کیفیت سواری ندارد و با توجه به آپشن هایی چون سانروف، می تواند نظر مشتریان را بیش از خودرویی امثال رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به خود جلب کند.

اما با این حال می توان با قطعیت گفت که دوام و عملکرد پلت فرم برلیانس که شرایط ایمنی روشنی نیز تاکنون در مورد آن اعلام نشده، به پای استپ وی نمی رسد و این خودرو مناسب حال افرادیست که بخواهند برای رفت و آمد درون شهری و به عنوان خودرو دوم از آن استفاده کنند و قصد وارد کردن فشار برای رانندگی در مسیرهای پرشیب کوهستانی و استفاده های سنگین را نداشته باشند.

رقبا و محصولات مشابه برلیانس C3 کراس

برلیانس C3 کراس

از جمله مهمترین رقبای برلیانس C3 کراس میتوان به ساندرو استپ وی، لیفان ایکس50، پژو 207 کراس و MVM X22، اشاره نمود.

قیمت و شرایط فروش

برلیانس C3 کراس

قیمت برلیانس C3 کراس 1.5 لیتری در بازار و کارخانه به ترتیب برابر 93 و 63 میلیون تومان است. بهای نسخه 1.65 لیتری نیز در زمان نگارش این نوشته معادل 112 در بازار و 68 میلیون تومان نرخ کارخانه اعلام شده است.

مزایا و معایب برلیانس C3 کراس

مزایا
  • طراحی ظاهری نسبتا زیبا و اسپرت
  • بهبود قدرت و مشخصات موتور جدید 1.65 نسبت به موتور 1.6 لیتری
  • آپشن های رفاهی مناسب
  • سیستم تعلیق مناسب
  • عایق بندی خوب کابین
معایب
  • طراحی ساده فضای داخلی
  • نامشخص بودن شرایط ایمنی
  • متریال نامناسب کابین
  • پایداری نه چندان کافی حین عبور پرشتاب از پیچ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷

    من در مورد این ماشین تحقیقات گسترده ای انجام دادم

    کمی کم لطفی در حق این ماشین شده
    خودتون میفرمایید که در چین هم معرفی شده ان وقت اعلام میکنید سایپا با تغییر فنر ارتفاعش و....... ؟
    برخی موارد فنی ریزی که بهبوت و متفاوت است نسبت به ۳۲۰ خدمتتون عرض میکنم

    ۱- طبق بررسی با کارشناسان پارس خودرو که تونستم به سختی با انها ارتباط برقرار کنم
    بر خلاف باور اکثر کسانی که ۳۲۰ دارند نسبت به انها کراس بهبود هایی در سیستم تعلیق و فنربندی و حتی سیستم فرمان صورت گرفته است و فکر کنم رینگ ان هم ۱۶ شده است
    کافیه شما ۳۲۰ خود را مثل کراس و هم سایز رینگ کراس کنید و طی ماه های اینده شاهد خرابی و فشار وارده به سیستم فرمان شوید

    ۲- دو رنگ بودن سقف ان فراموش شده که مشکی است برای برلیانس کراس سفید

    ۳- گیربکس هیوندای کره که بر روی ان هک شده MADE IN KOREA و کلا لوگو و هیوندای کره بر روی ان هک شده است

    ۴- موتور میتسوبیشی لنسر و کولت بر روی ان استفاده میشه که نسخه دقیق با سالش حضور ذهن ندارم

    ۵- از نظر هندلینگ طبق تستی که تونستم حضوری بگیرم بسیار عالی بوده و سیستم فنر بندی ان کمی خشک طراحی شده که تعادل بیشتری برقرار باشه
    در مورد خنکیش هم :
    کمپرسور برلیانس c3 نسبت به ۳۲۰ بهبود داشته و خنکی بهتری دارد

    ۶با افراد زیاد برلیانس باز در بوشهر و اهواز بندرعباس از طریق اینترنت مکاتبه داشتم و بسیار راضی بوده و برودت خوبی داره

    لازم به ذکره کسانی که در مناطق مرزی زندگی می کنند گاز کولر رو امریکایی و انگلیسی اصلی پر کردند که بسیار برودتش چشمگیر بوده

    در نهایت :

    بهترین نظر رو مصرف کننده میتونه بده که بنده از مصرف کننده و برخی کارمندان پارس خودرو اطلاعات فوق را کسب کردم که به صورت خلاصه درج کردم

    در خرید این خودرو شک نکنید . اکثر کسانی که پرسیدم بیش از ۲-۳ ساله سری 300 دست بهش نزدن و همچنان با کیفیت در حال کاره

    موفق باشید

مطالب پیشنهادی