ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گارد ایمنی
خودرو

سرانجام تصویب شد: نصب الزامی گارد ایمنی برای کامیون ها و کشنده ها

تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ایرانیان در چند دهه اخیر است؛ عاملی که تاثیر اقتصادی و معنوی آن حتی گاهی با دوران هشت ساله جنگ تحمیلی مقایسه می شود. در همین ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۵

تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ایرانیان در چند دهه اخیر است؛ عاملی که تاثیر اقتصادی و معنوی آن حتی گاهی با دوران هشت ساله جنگ تحمیلی مقایسه می شود. در همین رابطه کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوبه برای کاهش تلفات حوادث جاده‌ای، تنظیم کرده که بر اساس آن همه کامیون‌ها و کشنده‌ها باید گارد ایمنی جلو، انتها و حاشیه ‌ای داشته باشند.

این قانون با این هدف تصویب شد که هنگام وقوع تصادف خودروهای سواری به زیر این خودروها نروند. این امر در مورد خودروهای جدیدی که تازه شماره گذاری می‌شوند، رعایت می شود؛ اما مشکل، تریلرهای قدیمی و شماره گذاری شده از قبل هستند.

گارد ایمنیدر جلسه اخیر کمیسیون ایمنی راه ها، مجددا تاکید شد که این ناهماهنگی در شماره گذاری، هرچه زودتر مرتفع شود.
خودروهایی که به دلیل ارتفاع زیاد سپر از سطح زمین و تکنولوژی قدیمی ساخت، به آن ها پسوند نظامی اطلاق می شود. تردد تریلرهای قدیمی و سالخورده در معادن و در حاشیه شهرها چشمگیر است و نیاز است تا دستگاه های مربوط به این امر، نظیر وزارت صنعت و نیروی انتظامی سختگیری بیشتری در اعمال این قانون داشته باشند تا شاهد کاهش تلفات جاده ای باشیم. این امر یک گام بلند در موضوع ارتقای ایمنی راه هاست.

گارد ایمنیگفتنی‌ست که سال گذشته پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه سرعت مجاز خودروها در معابر برون شهری تا 10 کیلومتر کاهش پیدا کند، این پیشنهاد نیز با هدف کاهش تصادفات برون شهری ارائه شد اما به تصویب نرسید و سرعت‌ مجاز در جاده‌ها به همان اندازه باقی ماند.

الزام خودروهای سنگین به داشتن ایمنی موضوع مهمی است که از زیرگرفتن خودروهای کوچکتر جلوگیری می‌کند و اصرار بر انجام این قانون برای خودروهای کار و تجاری قدیمی که مشغول سرویس‌دهی هستند، می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش جانباختگان حوادث رانندگی برون شهری داشته باشد. منتها برای اجرای قطعی این قانون نیاز به همکاری چندجانبه دستگاه‌های مختلف اعم از پلیس راه، پلیس راهور در هنگام شماره گذاری و وزارت صنعت است تا خودروهای سنگین قدیمی نیز ملزم به نسب گاردهای ایمنی شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    وقتی ماشین های سواری کاغذی هستن چ فرقی میکنه سپر پایین باشه یا بالا،تو هردوتا سرنشین ها میمیرن حالا سپر پایین باشه جنازشونو میشه جمع کرد فقط.
    خودروهای اروپایی و کره ای تعدادشون کمه ولی باز خوبه چینی ها دارن زیاد میشن و حداقل های ایمنی رو دارن و ستونشون خم نمیشه،برا این دسته از ماشینا این قانون خوبه.

  • enrix
    enrix | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    کشنده ها نیازی به گارد ندارن! البته کشنده های اروپایی مث اسکانیا یا ولوو یا بنز و رنو پرمیوم منظورمه!چیزی که الان اجبارا باید گارد نصب کنه این خاورها و کمپرسی های بنز مایلر که از اول به قصد معدن و امور نظامی ساخته شد نه جاده های بین شهری یا داخل شهری! کشنده های چینی مث هوو هم خیلی ارتفاعشون نسبت به استاندارد بالاست و باید فکری به حالشون کرد!

مطالب پیشنهادی