ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰: با بهترین ویژگی‌های آخرین به روزرسانی ویندوز آشنا شوید

مایکروسافت روز گذشته جدیدترین بروزرسانی ویندوز ۱۰ تحت عنوان «آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰» را به صورت رسمی عرضه کرد. البته حتی اگر از نسخه‌ی اصل این سیستم عامل هم استفاده می‌کنید شاید هنوز موفق به ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

مایکروسافت روز گذشته جدیدترین بروزرسانی ویندوز ۱۰ تحت عنوان «آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰» را به صورت رسمی عرضه کرد. البته حتی اگر از نسخه‌ی اصل این سیستم عامل هم استفاده می‌کنید شاید هنوز موفق به دریافت این آپدیت نشده باشید و ممکن است تا چند هفته به طول بیانجامد.

در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به بهترین ویژگی‌های آپدیت یاد شده در ویندوز ۱۰. اگر شما هم یکی از کاربران این سیستم عامل هستید، این مطلب را از دست ندهید.

آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰

«آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰» توسط مایکروسافت با اسم رمز ردستون ۵ در پروسه‌ی پیش نمایش Insider شناخته می‌شد و همچنین از دیگر عناوینش می‌توان به «ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۸۰۹» نیز اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های این به روزرسانی باعث می‌شود تا ویندوز ۱۰ از یک اپلیکیشن جدید به نام Your Phone بهره‌مند شود. به عنوان مثال با استفاده از یک گوشی اندرویدی و اتصال آن به ویندوز ۱۰، شما می‌توانید عکس‌های داخل تلفن همراه‌تان را مشاهده کنید و یا از طریق گوشی به ارسال پیام‌های متنی به کامپیوتر‌تان بپردازید.

البته امکان اتصال آیفون به این اپلیکیشن هم وجود دارد اما امکانات کمتری برای کاربران این تلفن هوشمند در نظر گرفته شده. یکی از مزایای این ویژگی را می‌توان امکان ارسال لینک‌هایی خاص از تلفن همراه (چه اندروید و چه آیفون) به کامپیوتر دانست. همگام سازی اعلان‌های تلفن‌های اندرویدی و کامپیوتر هم به زودی به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی که این آپدیت به ویندوز ۱۰ اضافه می‌کند، بهره‌مندی ویندوز از یک کلیپ بورد جدید است که با زدن کلید‌های ترکیبی Windows + V اتفاق می‌افتد.

با زدن این کلید ترکیبی، تاریخچه‌ای از همه‌ی متن‌ها و لینک‌های کپی شده‌ی شما نمایش داده خواهد شد و به زودی قرار است محتویات این کلیپ بورد بین کامپیوتر و تلفن‌های همراه همگام سازی شود تا پروسه‌ی کپی و درج متون ساده تر انجام پذیرد. البته در این بین باید یادآوری کنیم که این کلیپ بورد همین حالا بین همه‌ی کامپیوتر‌های شما که از آخرین به روزرسانی ویندوز ۱۰ بهره‌مند شده‌اند همگام سازی می‌شود.

متاسفانه Set‌ که یکی از جذاب ترین ویژگی‌های اضافه شده به ویندوز ۱۰ تلقی می‌شد با تاخیر مواجه شده و کمی دیرتر به این سیستم عامل اضافه خواهد شد. همانطور که احتمالا بدانید این ویژگی همه‌ی بخش‌های ویندوز ۱۰ را با تب‌های مختلف همراه می‌کند و می‌توانید در یکی از تب‌ها اپلیکیشن‌ها و در تب‌های دیگر موارد خاص مورد نظرتان را در دسترس قرار دهید.

یکی از مورد انتظارترین اتفاقات ممکن هم بالاخره برای ویندوز ۱۰ رخ داد. پشتیبانی از تم تاریک که این روز‌ها در اپلیکیشن‌های زیادی مد شده است بالاخره به فایل اکسپلورِر ویندوز ۱۰ اضافه شد و حالا می‌توانید از تم سیاه رنگ استفاده کنید.

حتی کیبورد تاچ سیستم عامل مایکروسافت هم تغییر کرده و حالا به SwiftKey مجهز شده است و با استفاده از ابزار Snip & Sketch می‌توان گرفتن اسکرین شات از صفحه‌ی کامپیوتر را به راحتی انجام داد.

علاوه بر تغییرات ظاهری که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، ویندوز ۱۰ با آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ خود از لحاظ فنی هم بهبود‌هایی دارد. حالا دیگر پیکربندی HDR ساده تر انجام می‌شود و شاهد بهبود‌های قابل توجهی در پهنای باند همراه ویندوز ۱۰ خواهید بود.

در بخش Task Manager هم اطلاعات اضافه تری از قدرت مصرفی توسط کامپیوتر قابل مشاهده است. همچنین با استفاده از تنظیمات جدیدی که در دسترس قرار گرفته هر زمان که بخواهید می‌توانید متن‌های قابل مشاهده در سیستم عامل را کوچک یا بزرگ کنید.

آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰

در این بین تغییرات قابل توجهی در نوت پد ویندوز ۱۰ قابل مشاهده است که می‌توان همه را مثبت تلقی کرد. حالا این اپلیکیشن قدیمی می‌تواند از استایل انتهای خطوط UNIX استفاده کند. همچنین پشتیبانی از شل لینوکس به طور مستقیم از طریق فایل اکسپلورِر ویندوز ۱۰ در دسترس قرار گرفته است که خبری خوب برای توسعه دهندگان خواهد بود.

در به روزرسانی یاد شده نوار جست و جوی ویندوز ۱۰ هم دستخوش تغییراتی شده است. در این بخش شما می‌توانید با جست و جوی یکی از فایل‌های مورد نظر خود، پیش نمایشی از محتویات فایل مشاهده کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال یکی از فایل‌های متنی مد نظر خود باشید و نام فایل را جست و جو کنید، در بخش جست و جو پیش نمایشی کامل از فایل مربوطه را مشاهده خواهید کرد.

در ارائه‌ی ویژگی‌های جدید در آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰، مایکروسافت گیمر‌ها را هم فراموش نکرده و تغییراتی در بخش Game Bar ویندوز ۱۰ را شاهد هستیم. در این بخش حالا شما می‌توانید به راحتی میزان فعالیت CPU و GPU را مشاهده کرده و در هر لحظه‌ای مقدار فریم‌های اجرایی را ببینید. علاوه بر این اگر از علاقمندان به استریم بازی‌ها باشید، می‌توانید از پیشرفت‌های ضبط صدای Game Bar نیز لذت کافی را ببرید.

مواردی که در بالا ارائه کردیم تنها قابل توجه ترین تغییراتی است که در آپدیت اکتبر ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰ قابل مشاهده هستند. با بهره‌مندی از این به روزرسانی احتمالا تفاوت‌های جزئی زیادی نسبت به نسخه‌ی پیشین ویندوز ۱۰ مشاهده خواهید کرد.

لازم است یادآوری کنیم که این به روزرسانی از دیروز به صورت رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته است و اگر از نسخه‌ی اصل ویندوز ۱۰ بهره‌مند هستید می‌توانید همین حالا نسبت به دریافت این به روزرسانی اقدام کنید. اما اگر نسخه‌ی اصل این ویندوز را دارید و هنوز با پیغامی مبنی بر آپدیت سیستم عامل مواجه نشده‌اید نگران نباشید، چرا که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • amir rahimi
    amir rahimi | ۱۲ مهر ۱۳۹۷

    من که هیچ تفاوتی احساس نکردم! فقط همون کلیپبورد کاربردیه

  • gallows
    gallows | ۱۱ مهر ۱۳۹۷

    متاسفانه تاچ پد و کیبورد لپ تاپم بعد از اپدیت از کارافتاد و بانصب مجدد و اپدیت و ریستارت درایورها هم حل نشد، فکر میکنم مشکل از خودت اپدیت ویندوز باشه باید منتظر رفع باگ بمونم

  • Sajjad Khajeh
    Sajjad Khajeh | ۱۱ مهر ۱۳۹۷

    آپدیت جالبی نبود
    فک کنم حجمش 10 گیگ باشه

    • Reza Asadi
      Reza Asadi | ۱۱ مهر ۱۳۹۷

      واقعا؟!!!...من گذاشتم اپدیت شه

مطالب پیشنهادی