ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ده تکنولوژی برتر جهان خودرو در سال 2018؛ تلفیق ناب خلاقیت و مهندسی

امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها محسوب می شود. اگر نگاهی دقیق تر داشته باشیم، خواهیم دید این وسیله نقلیه به برخی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مجهز شده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها محسوب می شود. اگر نگاهی دقیق تر داشته باشیم، خواهیم دید این وسیله نقلیه به برخی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مجهز شده و اینک بسیار هوشمندتر، بهینه تر و امن تر از قبل شده است.

یکی از دلایل اصلی راهیابی تکنولوژی های جدید به خودروها به رقابت شدید و تلاش های مستمر خودروسازان در سبقت گیری از همدیگر مربوط می شود. این مساله سبب شده صنعت خودروسازی همواره پویا باقی مانده و به دنبال دستیابی به فناوری های نوین باشد.

Mercedes-Benz-190E-2-3-16-BMW-M3-front-three-quarters

مثل سال های قبل، امسال نیز خودروسازان نوآوری های زیادی انجام داده اند. در این نوشتار قصد داریم به 10 مورد از بهترین نوآوری های موجود نگاهی گذرا داشته باشیم.اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

درب عقب چندمنظوره (MultiPro Tailgate) متعلق به GMC Sierra

مهندسین GMC برای استفاده راحت تر از قسمت بار پیکاپ سیرا، درب مخصوصی طراحی کرده اند. این درب از قسمت های تاشوی مختلفی تشکیل شده که در شرایط مختلف می توان از آنها برای ثابت کردن اشیا بلند، دسترسی آسان تر به لوازم و یا به عنوان یک پله استفاده کرد.

2019-GMC-Sierra-Denali-011

به گفته GMC سال ها زمان برای توسعه و تست این درب صرف شده که در تاریخ این کمپانی بی سابقه است. نکته جالب توجه اینکه با دیدن ساختاری ساده از خود خواهید پرسید چرا چنین ایده ای تا بحال به عمل تبدیل نشده بود.

در ویدیوی زیر می توانید نحوه عملکرد درب پیکاپ GMC سیرا را مشاهده فرمایید. گفتنی است این در تریم های دِنالی و AT4 بصورت استاندارد نصب می شود.

سیستم هشدار وجود سرنشین در صندلی عقب هیوندای

گاها پیش آمده که به دلیل حواس پرتی رانندگان، کودکان یا حیوانات خانگی در صندلی عقب جا مانده و با بالا رفتن دما و نامساعد شدن شرایط داخل کابین، متاسفانه جان خود را از دست داده اند.

برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار این چنینی، چندین شرکت سیستم های یادآوری را برای اشاره به وجود سرنشین در صندلی عقب توسعه داده اند. این سیستم با پخش هشدارهای صوتی به راننده اخطار می دهند که صندلی عقب را چک کنند.

سیستمی که هیوندای برای این منظور طراحی کرده پیشرفته تر بوده و حتی در صورت نادیده گرفتن راننده و ترک خودرو، تا 24 ساعت داخل کابین را کنترل می کند. در صورت تشخیص حرکت و وجود احتمالی فرد یا حیوان خانگی در کابین، این سیستم از طریق اپلیکیشن Blue Link اعلانی فرستاده و به مالک خودرو نیز ایمیل ارسال می کند. به صدا در آوردن بوق راهکار دیگری است که سیستم هیوندای برای مطلع کردن راننده یا دیگر افراد حاضر در محوطه به کار می گیرد.

Hyundai Santa Fe Rear Occupant Alert

سطح بالای تشخیص و ایمنی سیستم هیوندای باعث تمایز آن از بقیه می شود و مسلما می تواند نقشی بسزا در نجات جان کودکان و حیوانات خانگی داشته باشد.

سیستم خروج امن هیوندای سانتافه

سیستم خروج امن هیوندای باعث حضور مجدد این شرکت در مطلب حاضر شده است. این سیستم با کنترل اطراف خودرو، از باز شدن درها هنگام نزدیک شدن یک وسیله نقلیه دیگر جلوگیری نموده و با نمایش اخطار در پشت فرمان و پخش هشدار صوتی راننده را از وجود خطر احتمالی مطلع می کند.

برای این کار سیستم مذکور از سیستم کنترل نقاط کور خودرو کمک می گیرد. بد نیست اشاره کنیم در صورت خاموش بودن خودرو نیز عملکرد این سیستم حفظ می شود. آئودی نیز سامانه مشابهی را بر روی محصولات خود دارد، اما هیوندای با قیمتی پایین تر آن را در دسترس عموم مردم قرار داده است.

گشتاور برقی (eTorque) جیپ و رم

گروه فیات کرایسلر سیستم کمکی eTorque را بر روی برخی از محصولات خود – به ویژه برند جیپ و رم – ارایه می کند. این سیستم در واقع یک سیستم هیبرید نرم بوده و به روشی هوشمندانه عملکرد و کارایی خودرو را بهبود می بخشد.

در خودروهای مجهز به eTorque خبری از دینام نیست، زیرا ژنراتور 48 ولتی جایگزین آن شده است. این ژنراتور هنگام فعال بودن سیستم start-stop، خاموش و روشن شدن موتور را مدیریت کرده و در همکاری با آن ساختاری هیبریدی را تشکیل می دهد.

2019-Ram-1500-eTorque-Motor-Generator

به لطف سیستم eTorque قدرت و گشتاور پیشرانه ارتقا پیدا کرده و عملکرد خودرو نیز روان تر می شود. برای مثال در رم 1500 با موتور V8، سیستم eTorque برابر با 176 نیوتن متر به گشتاور موتور اضافه می کند که رقم قابل توجهی است.

در کنار فیات کرایسلر، خودروسازان دیگری مثل مرسدس بنز، فولکس واگن و آئودی نیز در حال اضافه کردن سیستم هیبرید نرم با وظایفی مشابه به محصولات خود هستند.

سیستم تعلیق فعال آئودی A8

نسل اخیر پرچمدار آئودی از انبوهی از تکنولوژی های پیشرفته بهره می برد. سیستم تعلیق فعال یکی از این موارد است که A8 را در عین راحت بودن به یک سدان اسپرت تبدیل می کند.

در کنار تغییر خصوصیات و رفتارهای دینامیکی، سیستم تعلیق فعال این خودرو می تواند در ارتقای ایمنی و جلوگیری از وارد شدن صدمات بیشتر به سرنشینان نیز بسیار موثر واقع شود.

در صورت تشخیص برخورد حتمی یک خودروی دیگر با قسمت های جانبی A8 با سرعتی بیش از 25 کیلومتر، سیستم تعلیق پیشرفته این سدان تشریفاتی در عرض نیم ثانیه ارتفاع سمت متناظر را تا 80 میلی متر بالا می برد. با این کار اثر ضربه به زیر درها و قسمت مقاوم تر شاسی انتقال یافته و از احتمال وارد شدن صدمات شدیدتر به سرنشینان کاسته می شود.

با تماشای ویدیوی زیر می توانید از قابلیت های سیستم تعلیق فعال آئودی بهتر و بیشتر اطلاع پیدا کنید.

سیستم شارژ بی سیم ب ام و

امروزه بسیاری از لوازم الکترونیکی به قابلیت شارژ بی سیم مجهز هستند. با برقی شدن اتومبیل ها، انتظار می رود این فناوری بزودی به صنعت خودرو نیز راه پیدا کند.

کمپانی آلمانی ب ام و، پا پیش گذاشته و به منظور استفاده بهینه از فناوری شارژ بی سیم در حال انجام تحقیق و توسعه است. این خودروساز با سابقه پدهایی را طراحی کرده که می تواند با پارک کردن وسیله نقلیه برقی بر روی آن، باتری را شارژ کرد.

bmw-wireless-charging

اگر چه این پدها یک طرح تحقیقاتی به شمار می روند، اما پیاده سازی آنها در آینده نزدیک بسیار محتمل به نظر می رسد. کاربرد راحت و تناسب با زندگی شهری مدرن از مزایای این پدها هستند.

موتور توربوی نیسان و اینفینیتی با نسبت تراکم متغیر

تکنولوژی ابداعی ژاپنی ها در تغییر نسبت تراکم را می توان یکی از بزرگ ترین پیشرفت های موتورهای درون سوز تلقی کرد. موتورهای مجهز به این تکنولوژی که با نام VC-Turbo شناخته می شود، در کراس اوور اینفینیتی QX50 و سدان نیسان آلتیما به کار گرفته شده اند.

در موتورهای VC-Turbo، نسبت تراکم برای دستیابی به مصرف سوخت بهتر یا استخراج قدرت بیشتر از سیلندرها تغییر پیدا می کند. این تغییر کاملا خودکار و هوشمندانه بوده و بدون دخالت مستقیم راننده صورت می پذیرد.

با بکارگیری این موتورها، خودرو در آن واحد به یک اتومبیل کم مصرف و یا مدلی قدرتمند تبدیل می شود. مکانیسم تغییر تراکم موتورهای VC-Turbo را می توانید در ویدیوی زیر تماشا فرمایید.

سیستم DriverFocus سوبارو فورستر

افزایش تمرکز، دقت به مسیر پیش رو و کاهش سوانح جاده ای از اهداف اصلی توسعه سیستم های نیمه خودران هستند. کمپانی ژاپنی سوبارو با توسعه تکنولوژی جدید درایور فوکوس (DriverFocus) گوی سبقت را از رقبا ربوده و در تحقق اهداف یاد شده موفق تر عمل کرده است.

با تکنولوژی درایور فوکوس که در کراس اوور فورستر موجود است، فاکتورهایی مثل تمرکز راننده و حرکات فرمان از طریق سیستم تشخیص چهره اینفرارد و سنسورهای الکترونیکی کنترل می شوند. چنانچه خواب آلودگی یا عدم تمرکز راننده تشخیص داده شود، این تکنولوژی با پخش هشدارهای صوتی و تصویری به فرد حاضر در پشت فرمان اخطار می دهد.

Subaru-DriverFocus

در صورت تشخیص احتمال تصادف و برخورد، سیستم EyeSight نیز وارد عمل شده و از طریق ترمزگیری خودکار، خودرو را متوقف می کند.

نکته دیگر اینکه به دلیل قابلیت تشخیص چهره توسط تکنولوژی درایور فوکوس، امکان فعال شدن خودکار برخی تنظیمات بر اساس سلایق فردی که پشت فرمان می نشیند، وجود دارد. به گفته سوبارو تکنولوژی مورد بحث قادر است تا 5 نفر را تشخیص داده و تنظیمات مربوط به آنها را در خود ذخیره کند؛ به عبارتی تمام اعضای یک خانواده می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

سیستم سوپرکروز کادیلاک

سوپرکروز را می توان پیشرفته ترین سیستم نیمه خودران سطح 2 بر روی کره خاکی دانست. این سیستم که بر روی سدان پرچمدار CT6 دیده می شود، با تکیه بر دوربین ها و نقشه های بارگذاری شده، به رانندگان اجازه می دهد در اتوبان ها دست های خود را از روی فرمان بردارند. این در حالی است که سیستم های مشابهی نظیر اتوپایلوت به رانندگان توصیه می کنند که دست های خود را همواره بر روی فرمان حفظ کنند.

2018-Cadillac-Super-Cruise-Hands-Free

علاوه بر این، سوپرکروز در صورت لزوم توانایی توقف کامل خودرو و یا تغییر مسیر را نیز دارد. برای کنترل وضعیت تمرکز راننده یک دوربین در داخل کابین تعبیه شده که مدام وی را در نظر می گیرد. چنانچه هوشیاری راننده محرز نشود، خودرو به طور خودکار در حاشیه اتوبان متوقف شده و با مراکز امداد تماس برقرار می کند.

سیستم سوپرکروز ارزشی در حدود 5000 دلار داشته و فقط برای سدان فول سایز CT6 قابل انتخاب است. این تکنولوژی از سال 2020 به دیگر مدل های جنرال موتورز راه خواهد یافت.

سیستم اینفوتینمنت MBUX مرسدس بنز

کمپانی مرسدس بنز امسال برای سیستم اطلاع رسانی-سرگرمی (Infotainment) اختصاصی خود یک آپدیت بزرگ ارایه کرده و آن را MBUX نامگذاری کرد.

سیستم مورد بحث اشتوتگارتی ها از دو نمایشگر عظیم تشکیل یافته که یکی از آنها به عنوان نشان دهنده دیجیتال پشت فرمان عمل می کند. نمایشگر موجود در قسمت میانی داشبورد لمسی بوده و بدون دخالت دیگر دکمه ها قابل کنترل است.

mbux

سیستم MBUX مثل اپل سیری و آمازون الکسا به فرمان های صوتی نیز واکنش نشان داده و تنظیمات را کنترل می کند. برای این کار کافیست راننده عبارت "Hey Mercedes " را بر زبان آورده و پس از آن فرمان خود را صادر نماید. به خاطر اتصال به اینترنت، MBUX توانایی پاسخ دادن به سوالاتی در رابطه با وضعیت جوی در روزهای آینده را دارد.

مثل سیستم های خانگی و تلفن های همراه هوشمند، MBUX نیز مدام در حال یادگیری بوده و با استفاده بیشتر، کاربردی تر می شود. نکته مثبت اینکه اشتوتگارتی ها مدل ارزان تر و در دسترس تری مثل A کلاس را نیز به این سیستم مجهز کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • OLD
    OLD | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    نمیدونم چرا بعضی هاس سیاه نمایی میکنند و آه ناله میکنن از گرونی گوشی و دلار
    مگه ما برای قیمت دلار و نان شب انقلاب کردیم؟
    ما برای رسیدن به تکامل انسانی و اسلام و رهبری نایب بر حق امام زمان امام خمینی (ره) و جانشنین راستین او امام خامنه ای انقلاب کردیم.
    ما انقلاب کردیم تا آمریکا و اسرائیل را از پا در بیاروریم. این زندگی را خودمان انتخاب کردیم و با کمال میل هزینه اش را نیز میپردازیم تا سرنگونی آمریکا و غرب بحمدالله
    **اسلام پیروز است**

    • Alireza Soltani
      Alireza Soltani | ۷ دی ۱۳۹۷

      خدا وکیلی جدی میگی یا داری مسخره بازی در میاری؟؟

  • abbasalim
    abbasalim | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    سیستم زه بغل ، پراید!

  • CCR
    CCR | ۱۶ مهر ۱۳۹۷

    مرگ بر ایران خودرو و سایپا ووووو

مطالب پیشنهادی