ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سرنوشت نامشخص مشتریان؛ پاسخ سازمان استاندارد در مورد خودروهای پیش فروش سال 98

ارتقای استاندارد محصولات تولید شده در شرکت‌ های خودروساز، همواره چالش ‌برانگیز بوده است. این در شرایطی است که طبق آخرین دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید تا پایان دی‌ ماه امسال استانداردهای ۸۵ گانه ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

ارتقای استاندارد محصولات تولید شده در شرکت‌ های خودروساز، همواره چالش ‌برانگیز بوده است. این در شرایطی است که طبق آخرین دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، خودروسازان باید تا پایان دی‌ ماه امسال استانداردهای ۸۵ گانه را در محصولات تولیدی خود اعمال کنند. حال با توجه به بازگشت تحریم ‌ها ابهاماتی در مورد ادامه روند اجرایی شدن استانداردهای جدید به ‌وجود آمده است.
اسفندماه سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌ نامه ‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌ گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌ سازان در دستور کار قرار گرفت.بر اساس زمان‌ بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می ‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می ‌یافت.
اگر خودروسازی نتواند در زمان مقرر نسبت به رعایت استانداردهای ٨۵ گانه خودرو عمل کند با کاهش تولید مواجه شده و به مرور زمان خودروی فاقد استانداردهای ٨۵ گانه را از چرخه تولید حذف خواهد کرد.
اما نیره پیروزبخت –رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- در مورد خودروهای پیش فروش شده سایپا و ایران خودرو که تحویل برخی از آنها در اواسط سال آینده صورت می گیرد، اعلام کرد که برنامه پیش فروش خودروها تا زمانی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته، مشکلی ندارد و خودروهای تحویلی به مردم مشکلی برای شماره گذاری نخواهند داشت.استانداردهای ٨۵ گانهفعالیت سازمان ملی استاندارد بر چهار محور تدوین و ترویج استاندارد، نظارت بر اجرای استانداردها، ارزیابی کیفیت و حوزه اندازه‌ شناسی استوار است. این سازمان مصمم به اجرای تمامی استانداردها در جدول زمانی اعلام شده است چرا که سلامت و ایمنی مردم قابل معامله نیست.
در مرحله اول اجرای فاز اول استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی که قرار بود ۶۱ استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد، سازمان ملی استاندارد ایران در موعد مشخص و در ابتدای دی‌ ماه سال ۱۳۹۶ اسامی ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ ای را منتشر و اعلام کرد که باید خط تولید آن‌ ها متوقف شود.
چهارم دی ‌ماه سال گذشته بود که تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله خودروهای MVM ۳۱۵، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰  از دستور کار خودروسازان خارج شد.علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا  dc ۱۳۱۰۷ نیز دیگر وسایل نقلیه ای بودند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شدند.
پس از آن در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که با تاخیری یک ماهه از سوی سازمان ملی استاندارد ایران همراه شد، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و در مرحله پایانی اجرای طرح مذکور باید منتظر ماند و دید خط تولید چه خودروهایی از ابتدای دی ماه سال جاری به بعد متوقف خواهد شد.باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزام آور شده است. بر اساس قانون اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد در دستور کار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه می‌ شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۹ مهر ۱۳۹۷

    چقدر ملتو احمق فرض میکنن کدوم استاندارد اخه، همین اشغالایی که داشتن رو دارن نگه میدارن گرونتر بدن به ملت، چقدر رو دارن اینا

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۹ مهر ۱۳۹۷

    کدام دستپر توقف خط تولید!!! بیشتر شبیه مضحکه هستش این صحبتها

مطالب پیشنهادی