ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ احتمالاً دارای اکسیژن کافی برای شکل گیری حیات باشد

احتمال وجود حیات روی مریخ مسئله ای بوده که برای سال ها ذهن متخصصین هوافضا را به خود مشغول کرده و تمام یافته های اخیر نشان داده اند که به احتمال فراوان یک روز قادر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۵

احتمال وجود حیات روی مریخ مسئله ای بوده که برای سال ها ذهن متخصصین هوافضا را به خود مشغول کرده و تمام یافته های اخیر نشان داده اند که به احتمال فراوان یک روز قادر به کشف حیات روی سیاره سرخ خواهیم بود. حالا بنابر گزارشی تازه که در نشریه Nature Geoscience منتشر شده، این احتمال وجود دارد که مریخ دارای اکسیژن کافی در زیر سطح خود برای شکل گیری حیات باشد.

تیمی از محققان ناسا اخیراً این تئوری را براساس دو کشف دیگر مطرح کرده اند. در حال حاضر می دانیم که احتمال وجود دریاچه هایی نمکی در ریز سطح مریخ وجود دارد و حتی گفته می شود که محل دقیق یکی از این دریاچه ها شناسایی شده. این یعنی اگر چنین دریاچه هایی وجود داشته باشند، دارای میزان زیادی اکسیژن نیز هستند.

سیاره مریخ

در سال 2016 مریخ نورد کنجکاوی کشف کرد که مریخ در گذشته اتمسفری غنی از اکسیژن داشته است اما با از بین رفتن میدان مغناطیسی، بخش اعظمی از اکسیژن سطح مریخ نیز از دست رفته است. با این همه اما هنوز می توان اکسیژن را درون سنگ های سیاره سرخ یافت که در این صورت، مقادیر دیگری نیز زیر سطح آن وجود خواهد داشت.

با درنظرگیری این دو کشف، تیم ناسا به بررسی میزان اکسیژنی که می تواند در دریاچه های زیر سطح سیاره وجود داشته باشد پرداخت و به این نتیجه رسید که اکسیژن کافی برای شکل گیری حیات وجود دارد؛ خصوصاً در مناطق قطبی که دمای کمتر، ورود اکسیژن به دریاچه های نمکی را تسهیل می کرده است.

این پژوهش هنوز سوالات بسیاری باقی می گذارد و براساس تئوری وجود دریاچه های نمکی مطرح شده که خود هنوز به اثبات نرسیده است. اما تئوری محققین ناسا می تواند گامی دیگر برای کشف وجود حیات روی مریخ و نیز کسب دانش بیشتر درباره حیات غیروابسته به فوتوسنتز در دیگر سیاره ها باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهمن فرجزاده
    بهمن فرجزاده | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

    باسلام. بنظر من درفضا اکسیژن بمقداربسیارزیاد در فضا وجوددارد . ایا ستارگان بدون وجود اکسیژن چگونه به سوخت وساز خود ادامه میدهند. به ما اموخته بودند که برای اینکه اتش بوحود اید به سه عنصر ماده سوختنی گرما و اکسیژن نیاز است و در صورت نبودن یکی ازانها اتش خاموش میشود . خب فرض کنیم هیدروژن ماده سوختنی در خورشید باشد و گرما هم هست ایا هیدروژن با گرما برای روشن ماندن خورشید کافی است. ? ایا میشود گفت که فعل وانفعالات ستارگان بدون اکسیژن انحام میشود. بنظر من اینکه میگویند در سیارات دیگر انسان نمیتواند تنفس کند وباید لباس مخصوص بتن کند یک دروغ استراتژیک است که کشورهای دیگر بدلیل هزینه های بالا اقدام به ارسال فضانورد به کرات دیگر نکنند و بشه یک امر اختصاصی برای مثلا امریکا یاروسیه یا مثلا چین. مریخ هم بحد کافی اکسیژن دا ره. چه بسا در قسمت دیگران موحودات باشعوری زندگی میکنند . که بدلایلی نویخواهند اپساپها مطلع شوند.

    ی





    زیادی

مطالب پیشنهادی