ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی ب ام و X6 مدل xDrive50i؛ کراس اوور اسپرت باواریایی در خیابان های تهران

در دهه 80 میلادی خودروساز پر سابقه آمریکایی یعنی AMC با رونمایی از کراس اور جدیدی با نام Eagle یک محصول با طراحی بدنه عجیب و غریب را روانه بازار کرد که شبیه به هیچ ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

در دهه 80 میلادی خودروساز پر سابقه آمریکایی یعنی AMC با رونمایی از کراس اور جدیدی با نام Eagle یک محصول با طراحی بدنه عجیب و غریب را روانه بازار کرد که شبیه به هیچ یک از دیگر خودروهای SUV و آفرود آن زمان نبود.

در ادامه AMC که محصولات مختلف دیگر شرکت های آمریکایی همچون جیپ را نیز تولید می کرد با پیوستن به کرایسلر از تولید محصولات مستقل خود منصرف شده و دیگر محصولی با نام و نشان AMC  تولید نشد. با آغاز قرن 21 میلادی و ظهور خودروهای مدرن SUV از سوی خودروسازان بزرگ آلمانی، رفته رفته این کلاس خودرویی ظاهر متفاوتی به خود گرفته و محصولات این کلاس بازار کشورهای مختلف را در نوردیدند.

بی ام و با استفاده از پلت فرم رنجرور (در دهه 90 میلادی سهام لندرور متعلق به بی ام و بود) اولین SUV خود با نام X5 را روانه بازار کرد و امروزه چهارمین نسل این خودرو نیز معرفی و روانه بازار شده است.

در ادامه بی ام و، X3 را معرفی کرد که از نظر ابعاد و قیمت در رده پایین تری به نسبت X5 قرار گرفته و این مدل هم به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کرد. بلند پروازی های بی ام و که به طور سنتی یک کمپانی اسپرت ساز محسوب می شد پایانی نداشته و در سال 2007 میلادی X6 معرفی شد. طراحی و فرم بدنه این خودرو یادآور همان محصولاتی بود که AMC در دهه 80 می ساخت.

بی ام و با تولید X6 کلاس جدیدی با نام SAC) Sport Activity Coupe) را پایه نهاد. این محصول که توسط پیر لکلرگ طراحی شده بود در ابتدا با مخالفان بسیار زیادی رو به رو شد. مخالفان اعتقاد داشتند که دلیلی برای ساخت چنین محصولی وجود ندارد و بی ام و شکست بسیار سختی خواهد خورد.

خودروساز آلمانی اما به مدد بازاریابی و برند قدرتمند خود توانست محصولی که ایرادات به نسبت زیادی از لحاظ طراحی و کارایی داشت را به خریداران دیکته کند و امروزه با معرفی X4 که به نوعی X6 با ابعاد کوچک تر و قیمت مناسب تر است به موفقیت قابل قبولی دست یافته است.

نسل دوم X6 که در سال 2014 معرفی شد برخلاف نسل اول آن به بازار کشور ما به دلیل محدودیت های حجم موتور راه پیدا نکرد، اما فرصتی دست داد تا به تست و بررسی نسخه گذرموقت آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تکامل به سبک بی ام و X6

مدل اولیه بی ام و X6 به دلیل طراحی کاملا متفاوت خود به نسبت دیگر محصولات بی ام و توجه های بسیار زیادی را به خود جلب کرده و با ابعاد بزرگ و طراحی حجیم خود لقب خرس آلمانی را به دوش می کشد.

نسل دوم از خطوط تند و تیز تری بهره می برد و با استفاده از فن آوری های جدید بی ام و موسوم به Air Curtain و Air Breather امکان حرکت تمیز هوا از دو طرف بدنه را فراهم می کند. ضریب درگ خودرو به نسبت نسل قبلی بهبود پیدا کرده و به 0.32 رسیده است.

چراغ های جلو پیوسته به جلو پنجره و مه شکن های گرد که در دو طرف سپر جا خوش کرده اند. در بخش زیرین جلو پنجره معروف بی ام و هم یک بریدگی دیده می شود.

ستون های به نسبت باریک و سقف که با شیب به نسبت زیاد به درب کوچک صندوق عقب می رسد مهم ترین تفاوت این محصول با دیگر کراس اور ها است. در ادامه نمای عقب نیز به دلیل فرم فست بک مانند دارای شیشه عقب کوچک است.

چراغ های عقب نیز با گرافیک LED و ابعاد به نسبت بزرگ خود در این بخش قرار دارند. در بخش پایین سپر نیز دو خروجی اگزوز در قاب مخصوص به خود قرار گرفته است. رینگ های 20 اینچی با لاستیک های دانلوپ SP Sport Maxx با سایز  275/40 بر روی مدل مورد بررسی قرار گرفته است.

بی ام و خودروی مذکور را با فاصله بین دو محور 2933 mm و طول کلی 4909 mm و پهنا و ارتفاع به ترتیب برابر با 1989، 1702 mm و وزن معادل با 2170 کیلوگرم  روانه بازار کرده است.

طراحی داخلی بی ام و X6

در این بخش بی ام و سنگ تمام گذاشته است و اتاقی چشم نواز را طراحی کرده است. استفاده از قطعات با کیفیت نیز لوکس گرایی را به سطح جدیدی رسانده است. مسئله ای که از یک لوکس ساز آلمانی انتظار می رود.

در تمامی بخش ها بی ام و سعی کرده است تا با استفاده پوشش چرم به جای قطعات پلاستیکی سفت و خشک، محیط مطلوبی برای سرنشینان فراهم کند. داشبورد خودرو با حفظ سنت های بی ام و طراحی شده است و چیدمان ادوات نیز مشابه با دیگر محصولات این شرکت است.

اما بی ام و برای این که X6 را از نظر تجهیزات در سطح بالاتری قرار دهد، امکانات استاندارد بسیار زیادی برای این مدل در نظر گرفته است. رودری ها نیز تماما با چرم پوشیده شده اند و خبری از پلاستیک خشک و سفت نیست.

دیگر خبری از عقربه های کلاسیک سرعت سنج نیست و صفحه نمایش LCD در این بخش از بی ام و X6 استفاده شده است. صفحه نمایش لمسی 10.2 اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی بی ام و نیز در بخش بالایی داشبورد قرار گرفته است.

به طور استاندارد صفحه نمایش بی ام و X6 امکان نشان دادن وضعیت ترافیک، آب و هوا، سیستم ناوبری، کنترل صوتی، تلفن بلوتوثی، پورت USB را دارد. سیستم iDrive وظیفه کنترل این بخش را بر عهده گرفته است. در کنار دسته راننده نیز جوی استیک دنده و پد چرخشی و لمسی کنترل کننده سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار گرفته است. بی ام و 10 جا لیوانی را برای X6 در بخش های مختلف اتاق تعبیه کرده است.

فضای سرنشینان جلو خوب است و فضای بسیار سخاوتمندانه ای در بی ام و X6 به خصوص برای پاها در نظر گرفته شده است. اما پاشنه آشیل X6 فضای سرنشینان عقب و همینطور فضای صندوق است که بسیاری از منتقدان بر روی این نقطه دست می گذارند.

در بخش عقبی با قرار دادن صندلی جلو در وضعیت میانی فضایی معادل 90.5 سانتی متر تعبیه می شود و فضای سر نیز معادل 95 سانتی متر است. این ابعاد با توجه به یک فرد 173 سانتی متری اندازه گیری شده است. فضای صندوق عقب نیز در حدود 580 لیتر است که در صورت خواباندن ردیف دوم صندلی ها به 1525  لیتر خواهد رسید.

تجهیزات و امکانات

بی ام و X6 را با انبوهی از امکانات و تجهیزات عرضه می کند. از تجهیزات بیرونی خودرو می توان به سنسور باران، چراغ های خودکار، آینه برقی، سنسور پارک جلو و عقب، درب صندوق برقی، چراغ های LED، دوربین جلو، عقب و کنار خودرو اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی خودرو نیز 6 ایربگ، ترمز خودکار، هشدار برخورد از جلو، اخطار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی و مواردی از این دست را شامل می شود.

در داخل اتاق نیز بی ام و X6 به صندلی راننده و شاگرد تمام برقی با قابلیت تنظیم در 14 جهت، گرمکن صندلی راننده و شاگرد، صندلی ها با قبلیت تنظیم میزان گودی کمر، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، آینه ها مجهز به گرمکن، ساعت، قطب نما، تهویه مطبوع 4 گانه، اپل کار پلی و در نهایت سیستم صوتی بنگ اولفسن که به صورت یک آپشن اضافه قابل انتخاب است مجهز است. سیستم صوتی که بر روی مدل مورد بررسی قرار گرفته است بیش از 600 وات قدرت دارد. این سیستم صوتی 16 اسپیکر و 7 تیوتر دارد و برای آن باید رقمی در حدود 5600 دلار هزینه کنید. همچنین خودروی مورد بررسی قرار گرفته به بسته M مجهز است که از فرمان و رینگ ها و ظاهر به نسبت متفاوتی برخوردار است.

قوای محرکه خرس تنومند آلمانی

بی ام و X6 را در دو مدل 6 سیلندر (بنزینی و دیزلی) و همینطور 8 سیلندر (بنزین سوز) عرضه می کند. مدل مورد بررسی از نوع 8 سیلندر بنزین سوز موسوم به xDrive50i است که پس از مدل X6 M قوی ترین نسخه به شمار می رود.

موتور V-8 این مدل از بی ام و X6 با کد N63 به حجم 4395 cc دو توربو توانایی تولید حداکثر قدرت 445 اسب بخار در بین دورهای 5500 تا 6000   rpm و 650 نیوتن متر گشتاور در بین دورهای 2000 تا 4500 rpm را دارا است.

ضریب تراکم این موتور معادل 10.0 است و این قدرت توسط جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ ارسال می شود. سیستم تعلیق  این مدل از بی ام و X6 نیز از نوع چهاv چرخ مستقل است و خودروی مذکور در جلو از بازوهای دوبل جناقی و در عقب از نوع چندگانه موسوم به مولتی لینک بهره می برد. هر دو محور جلو و عقب مجهز به میل موج گیر هستند. همچنین X6 از مبدل گشتاور نیز الکتریکی بهره می برد.

هر 4 چرخ خودرو به ترمزهای دیسکی ضد قفل شونده با کنترل الکتریکی مجهز هستند.

طبق اعلام بی ام و X6 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 4.8 ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن معادل 250 کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز طبق اعلام سازنده آن معادل 9.7 لیتر است.

پشت فرمان بی ام و X6

با قرار گیری پشت فرمان بی ام و X6 همان چیزی است که از یک کراس اور با نشان بی ام و انتظار می رود را دریافت خواهید کرد. در مرحله نخست کیفیت و چیدمان ادوات شما را به وجد می آورد. X6 حالات مختلف رانندگی همچون اسپرت، اسپرت پلاس، کامفورت و Eco pro در اختیار شما قرار می دهد که بسته به نوع سواری قابل انتخاب است.

با شروع حرکت دید رو به جلو و کنار بسیار خوب است و از این نظر مشکلی نخواهید داشت. اما دید عقب وضعیت مناسبی ندارد که استفاده از سنسور و دوربین دید عقب الزامی به نظر می رسد.

سواری خودرو در حالت کامفورت با وجود رینگ های 20 اینچی فاق کوتاه موسوم به ران فلت به نسبت نرم است و فنرها به کمک سیستم الکتریکی به طور دائمی مشغول اصلاح و بهبود کیفیت سواری هستند.

با فشردن پدال گاز موتور V-8 در همان دور آرام متوجه حضور یک موتور قدرتمند در زیر کاپوت شده و با یورش گشتاور مواجه خواهید شد به گونه ای که حتی در ابتدا این موضوع می تواند کمی ترسناک به نظر برسد.

در واقع شتاب گیری خودرو به گونه ای است که دیگر محصولات کوچک تر بی ام و همچون 328 و...نظرتان را جلب نمی کنند و جعبه دنده 8 سرعته بسیار دقیقی نیز با تعویض نرم و سریع دنده ها امکان یک رانندگی تند و تیز را به شما می بخشد.

بی ام و X6

قیمت

نسل دوم بی ام و X6 را باید مدل تکامل یافته نسل قبلی قلمداد کرد و از این نظر در تمامی زمینه ها به نسبت نسل قبلی خودروی کامل تری به نظر می رسد. اما مهم ترین مسئله حضور رقبای قدرتمند و نو ظهوری هستند که می توانند X6 و به خصوص مدل X5 بی ام و را به دردسر بی اندازند. به همین دلیل بی ام و چندی قبل از نسل جدید X5 رونمایی کرد و با توجه به این که X6 فعلی فیس لیفت خاصی را دریافت نکرده است به زودی و در سال 2019 نسل جدید آن از راه خواهد رسید. این مدل در حدود 63.050 پوند در بازار انگلستان و 77.700 دلار در مدل پایه قیمت خورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی