ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عبور نزدیک سه سیارک از کنار زمین در یک روز

آمار مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین (CNEOS) آژانس فضایی ناسا نشان می دهد که به تازگی سه سیارک طی یک روز از فاصله نزدیک به زمین عبور کرده اند. اولین سیارک که با نام ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

آمار مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین (CNEOS) آژانس فضایی ناسا نشان می دهد که به تازگی سه سیارک طی یک روز از فاصله نزدیک به زمین عبور کرده اند.

اولین سیارک که با نام 2018VS1 شناخته می شود، بین 13 تا 28 متر قطر داشته و با سرعت 38 هزار کیلومتر بر ساعت از فاصله یک میلیون و 386 هزار کیلومتری زمین گذشت. سرعت این سیارک از اکثر راکت های ساخت دست بشر بیشتر است.

دومین سیارک یعنی 2018VR1 حدود پانزده دقیقه بعد از مورد قبل اما با فاصله بسیار بیشتر (حدود 0.03366 واحد نجومی یا 5 میلیون کیلومتر) از کنار زمین عبور کرد. واحد نجومی یا AU برای اندازه گیری مسافت های فضایی به کار می رود و هر AU برابر با فاصله بین زمین و خورشید یا حدود 150 میلیون کیلومتر است. سیارک 2018VR1 بین 14 تا 31 متر قطر داشته و سرعتش هم اندکی کمتر است.

اما سومین سیارک یعنی 2018VX1 نزدیک ترین فاصله را با زمین داشت. این سیارک از فاصله 380 هزار کیلومتری زمین عبور کرد، یعنی کمتر از فاصله زمین تا ماه که 384 هزار کیلومتر است. ابعاد 2018VX1 کوچک تر از دو مورد دیگر بوده و بین 8.3 تا 19 متر قطر داشته، ضمن اینکه سرعتش هم نهایتاً به 22 هزار کیلومتر بر ساعت می رسیده است.

اجرام نزدیک به زمین (NEO) به سیارک ها یا دنباله دار هایی گفته می شود که مدارشان فاصله ای مشخص از خورشید داشته و به زمین نزدیک باشد. اگر جرمی احتمال برخورد به زمین یا ابعادی بزرگ (بیشتر از 140 متر داشته باشد) به آن PHO یا «جرم بالقوه خطرناک» می گویند.

اگر یک PHO به زمین برخورد کند، می تواند یک کشور را به طور کامل نابود کرده و اثرات زیست محیطی ناگواری بر کل کره زمین داشته باشد. به همین دلیل آژانس فضایی ناسا این اجرام را به طور کامل تحت نظر داشته و آنها را رصد می کند. در حال حاضر حدود 18000 جرم نزدیک به زمین شناسایی شده که بیش از 1800 مورد از آنها خطرناک هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی