ساختار حمایتی همگرا رونمایی شد؛ حمایت از بازی‌‌سازان شفاف می‌شود؟

امروز نشست خبری ساختار حمایتی جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با نام همگرا برگزار شد. از قول این نهاد، همگرا مجموعه‌ای متمرکز از شاخص‌ها و روش‌هایی هستند که منتج به حمایت‌های مشخص از تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی ایرانی می‌شود.

حمایت از بازی‌سازان یکی از وظایف اصلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متوالی ویدیو گیم در کشور است. طی سال‌های اخیر این بنیاد ملی بازی‌ها با استفاده از روش‌های متعددی از بازی‌سازان حمایت کرده که قرار است همه آن‌ها تحت ساختار همگرا یک دست شوند.

طبق گفته‌های حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها حمایت‌های همگرا نه از یک محصول خاص بلکه مختص به تیم یا شرکت بازی‌سازی خواهد بود که اثر مثبت ساختارمند‌تری را روی آینده بازی‌سازی در داخل کشور خواهد گذاشت. جدا از مورد ذکر شده،‌ کمک به یک محصول خاص شک در مورد دخالت بنیاد ملی بازی‌ها در مورد آن عنوان را به وجود می‌آورد که به گفته کریمی با ساختار حمایت از تیم به جای حمایت از بازی در همگرا، این مشکل هم رفع خواهد شد.

تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی برای بهره‌مند شدن از حمایت‌های همگرا در المان‌هایی نظیر «شاخص کیفیت بازی»، «شاخص توانمندی تیم/شرکت»، «شاخص‌های فرهنگی بازی» و «شاخص‌های همکاری شبکه‌ای» سنجیده خواهند شد که هر کدام از آن‌ها به ترتیب 49، 30، 10 و 11 درصد ارزیابی در نتیجه نهایی تاثیر خواهند داشت.

همگرا

از این نکته‌ هم نباید غافل شد که بر اساس اعلام مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها، شرکت‌های بزرگ‌ هم حتی با وجود گردش مالی بالا نیز می‌توانند از همگرا استفاده کنند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. او برای مثال به دریافت حمایت از سمت سوپرسل به عنوان سازنده بازی‌هایی همچون Clash of Clans و Clash Royale حتی پس از موفقیت‌های بزرگش اشاره کرد.

با در نظر گرفتن این موارد، به گفته متین ایزدی، معاونت حمایت در بنیاد ملی بازی‌ها، 74 تیم و 34 شرکت در این ساختار حمایتی ثبت‌نام کرده‌اند که از میان آن‌ها 33 تیم و 23 شرکت از فیلتر دبیرخانه عبور کرده ‌اند.

چه تیم‌هایی که تا کنون مجاز به استفاده از حمایت‌های همگرا شده‌اند و چه آن‌هایی که در ادامه به این ساختار حمایتی اضافه خواهند شد، در چند سطح دسته‌بندی شده و بر اساس امتیازاتی که دریافت می‌کنند، میزان حمایت متفاوتی را دریافت خواهند نمود.

در کل، حمایت‌های همگرا شامل مواردی مثل «پرداخت درصد تشویقی به ازای فروش»، «تبلیغات، بازاریابی و توسعه بازار»، «تامین، آموزش و ارتقای نیروی انسانی»، «توسعه و تسریع فرایند رشد و ارتقا»، «تامین زیرساخت، تجهیزات، امکانات و محل استقرار»، «تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری» و «خدمات پشتیبانی، آزمون در تولید و نشر بازی» می‌شوند.

در حال حاضر و طبق اعلام بنیاد ملی بازی های رایانه‌‌ای این نهاد بودجه ۱ میلیارد تومانی برای همگرا در نظر گرفته که قصد افزایش آن به ۲ میلیارد تومان طی آینده‌ای نزدیک را دارد. یکی از منابع تامین هزینه‌های همگرا دریافت عوارض از بازی‌های خارجی محسوب می‌شود که ظاهرا شامل بازی‌های کنسولی نخواهد شد.

در نهایت برای دریافت جزییات بیشتر از ساختار همگرا و ثبت‌نام در آن‌ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

«سرگذشت» و «آن سوی باران» مشترکاً بهترین بازی سال ایران شدند

سرانجام با برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران، دو بازی سرگذشت و آن سوی باران مشترکا به عنوان بهترین بازی سال 97 انتخاب شدند؛ به این ترتیب، جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی بهترین بازی سال بین این دو عنوان تقسیم شد. جدا از انتخاب بهترین بازی سال، عناوین برتر سه بخش دستاوردها، ژانرها و جوایز مردمی... ادامه مطلب

نشست تشریح ممیزی پس از انتشار با حضور بازی سازان برگزار شد

روز گذشته، نشست «تشریح روند ممیزی پس از نشر بازی های موبایلی» به میزبانی بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار شد. قرار است تا این راهکار که از سال ۹۴ در حالا اجرا شدن است، با اضافه شدن پرسشنامه ای به مارکت های دیجیتال نیز اضافه شود. در رابطه با این موضوع، مدیر عامل بنیاد... ادامه مطلب

مصاحبه دیجیاتو با رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای؛ ما کار خودمان را می کنیم

مدتی است که بحث بر سر دریافت عوارض از بازی های ویدیویی خارجی که قصد انتشار رسمی را در ایران دارند داغ شده. این طرح مخالفان و موافقان بسیاری دارد و از سویی با اظهارنظرهای جنجالی اخیر، پای کاربران بازی های ویدیویی نیز به میان آمده. کافه بازار، هیولا و دیگر بازارچه های فروش بازی های... ادامه مطلب

چهارمین لیگ بازی‌های ویدیویی با معرفی بهترین‌های ایران به پایان رسید

سرانجام و پس از چند روز رقابت‌های هيجان انگيز، بهترين‌های ايران در رشته‌های فيفا، PES و کوییز او کینگز معرفی شدند. مراسم اختتامیه چهارمین لیگ بازی‌های ویدیویی که با با مجری‌گری مزدک میرزایی برگزار شد، از ساعت ۲۱ آغاز شد و تا نیمه شب با حضور علاقه‌مندان ادامه پیدا کرد. اولین فینال مربوط به بازی PES... ادامه مطلب

هر آنچه که باید در مورد آریو، فروشگاه دیجیتالی و شبکه اجتماعی بازی محور بدانید

همین هفته بود که بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد که ایران حالا 28 میلیون گیمر دارد و بخش زیادی از جامعه به صورت متداوم مشغول انجام بازیروی موبایل هوشمند یا پی سی خودشان هستند. وجود چنین جامعه کاربری بزرگی باعث شده تا بازی سازی در ایران در طول این سال ها به... ادامه مطلب

نامزدهای جایزه گیمیستان ۲۰۱۸ مشخص شد

سرانجام با معرفی نامزدهای اولین دوره «جایزه گیمیستان» در دو بخش بازی های پی سی و موبایل، این مسابقه آغاز شد. این بازی ها در سه دسته بهترین بازی بصری، خلاقانه ترین بازی و در نهایت بهترین بازی دسته بندی شده اند. گیمیستان نام منطقه ای فرضی است که 33 کشور آسیایی و آفریقایی را... ادامه مطلب

نظرات ۲

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x