ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت پردازنده ای کم مصرف با قابلیت رایانش درون حافظه ای

آنها که دستی در حوزه تکنولوژی دارند خوب می دانند که صنعت، مرزهای قانون مور را مدت هاست پشت سر گذاشته است؛ عمر باتری تلفن های هوشمند به بالاترین حد خود رسیده و پیشرفت دیگری ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

آنها که دستی در حوزه تکنولوژی دارند خوب می دانند که صنعت، مرزهای قانون مور را مدت هاست پشت سر گذاشته است؛ عمر باتری تلفن های هوشمند به بالاترین حد خود رسیده و پیشرفت دیگری در سطح توانمندی هایشان قابل مشاهده نیست. با این حال اما محققان پرینستون به کشف بزرگی در زمینه تکنولوژی چیپ دست یافته اند که می تواند همزمان با کاهش چشمگیر مصرف انرژی، عملکرد به مراتب بهتری را برای این قطعات به ارمغان بیاورد.

دانشمندان دانشگاه پرینستون نمونه اولیه از چیپی را به نمایش گذاشته اند که با کمک تکنیکی به نام رایانش درون حافظه ای حجم کاری روی پردازنده سیستم ها را کم می کند. در رایانش درون حافظه ای به جای آنکه سیستم برای دریافت مستمر دیتا از حافظه به پردازنده وابسته باشد این فرایندها مستقیما در داخل خود حافظه رخ می دهند و مسیر برای سرعت عمل و بهره وری بیشتر سیستم هموار می گردد.

اگر می خواهید بدانید که این چیپ جدید دقیقا تا چه اندازه سریع عمل می کند باید بگوییم که پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. در نتایج تست های قبلی انجام شده در اینباره دانشمندان توانستند به سطحی از عملکرد چند ده یا چند صد برابری نسبت به دیگر چیپ های موجود در بازار دست پیدا کنند با این حال طراحی آنها به گونه ایست که بیشتر در زمینه یادگیری ماشینی و به طور مشخص یادگیری عمیق کاربرد دارند.

پردازنده

طبق گزارشی که در مجله علمی Knowridge منتشر شد استنتاج یادگیری عمیق زمانی رخ می دهد که الگوریتم ها امکان تصمیم گیری و انجام فرایندهای پیچیده را با یادگیری از مجموعه های داده ای برای کامپیوترها فراهم می کنند. تکنولوژی تشخیص چهره آمازون که تحت عنوان Rekognition از آن یاد می شود نمونه ای از این هوش مصنوعی است.

این توضیحات به معنای غیرکاربردی بودن چیپ یاد شده در حوزه های دیگر نیست، بلکه تراشه مذکور زمانی که در سیستم های دیگر مورد استفاده قرار گیرد سیستم را مجبور خواهد کرد که پیش از بهبود کلی عملکرد و کاهش مصرف انرژی از توانمندی هایش در حوزه های مختلف استفاده نماید.

البته اشاره کنیم که فعلا نباید انتظار استفاده از این چیپ در تلفن های هوشمند مدرن را داشته باشید چراکه پیش از این اتفاق ضروریست دانشمندان تست های تکمیلی را رویش انجام داده و آن را برای استفاده در دستگاه های مختلف آماده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی