ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

افراد مبتلا به دیابت
علمی

اندازه‌گیری میزان گلوکز مبتلایان به دیابت از طریق حسگر چشمی

از ده ها سال قبل محققان به دنبال توسعه ابزاری پوشیدنی و غیر تهاجمی برای نظارت بر سطح گلوکز بوده اند. چنین دستگاهی به میلیون ها فرد مبتلا به دیابت در رهگیری سطح گلوکز بدون ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

از ده ها سال قبل محققان به دنبال توسعه ابزاری پوشیدنی و غیر تهاجمی برای نظارت بر سطح گلوکز بوده اند. چنین دستگاهی به میلیون ها فرد مبتلا به دیابت در رهگیری سطح گلوکز بدون استفاده از سوزن کمک می کند.

مطالعاتی از این دست تا کنون نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشته، حالا اما استارتاپی هلندی به نام Noviosense موفق به توسعه یک ابزار پوشیدنی برای نظارت بر سطح گلوکز از طریق اندازه گیری اشک شده است.

این دستگاه فنر مانند در سطح داخلی پلک پایینی قرار گرفته و اشک را آزمایش می کند. در بررسی صورت گرفته ۹۵ درصد داده های استخراج شده از گلوکز اشک دقتی برابر با گلوکز خون داشته یا حداقل در محدوده قابل قبول واقع بوده است. این در حالی است که پیش از این محققان عقیده داشتند که آزمایش گلوکز از طریق اشک در بهترین حالت دقتی ۷۰ درصدی خواهد داشت.افراد مبتلا به دیابت

این فناوری با قرار گرفتن در معرض «اشک پایه» یا جریان مداوم و طبیعی اشک کار می کند. به گفته «کریستوفر ویلسون» موسس Noviosense لنزهای تماسی از قبیل Verily لایه چشمی را خشک کرده، از جاری شدن آن جلوگیری کرده یا منبعی غیر قابل اتکا از اشک ایجاد می کند.

این ابزار را می توان برای مدت طولانی در چشم قرار داد بدون اینکه حین پلک زدن یا حتی مالیدن چشم باعث آزار فرد شود.

یکی از مهمترین چالش های این آزمایش دامنه محدود کیس های آزمایشی است که اعتبار تحقیق را تحت تاثیر قرار می دهد. Noviosense قبل از عرضه آن باید آزمایش های بیشتری صورت داده و بهینه سازی هایی را در آن پیاده سازی کند.

مهمترین دستاورد این محققان برداشتن گام های عملی در راستای توسعه ابزاری است که افراد مبتلا به دیابت را از دست سوزن های آزاردهنده و روش های تهاجمی و دردناک راحت می سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی