ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرمایه گذاری ۶.۲ میلیون دلاری همراه اول در آچاره و اوبار

«حرکت اول» (شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول) امروز در مقر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای برای خرید بخشی از سهام شرکت «سانا گستر سبز» (آچاره و اوبار) را امضا کرد. «حامد تاج‌الدین»، مدیرعامل سانا ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۸

«حرکت اول» (شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول) امروز در مقر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای برای خرید بخشی از سهام شرکت «سانا گستر سبز» (آچاره و اوبار) را امضا کرد. «حامد تاج‌الدین»، مدیرعامل سانا گستر سبز رقم این سرمایه‌گذاری را ۶.۲ میلیون دلار اعلام کرد.

تاج‌الدین در گفتگو با دیجیاتو خبر داد که این دومین جذب سرمایه شرکت دانش‌بنیان سانا گستر سبز برای گسترش فعالیت پلتفرم‌های آچاره و اوبار است. به گفته او رقم سرمایه‌گذاری قبلی که از سوی اشخاص حقیقی انجام شده به ۱.۴ میلیون دلار رسیده و اکنون سرمایه‌گذاری همراه اول در این شرکت ۶.۲ میلیون دلار است. او در پاسخ به این سوال که نرخ دلار بر چه اساسی تعیین شده است گفت: «نمی‌توانیم این مسائل را باز کنیم. طرح تجاری ما دلاری است و بر همین اساس، برنامه‌ها نیز بر اساس دلار چیده شده‌اند.»

تاج‌الدین در خصوص چرایی آغاز این همکاری با شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول گفت: «واقعیت این است که در چنین مقیاسی، VCهایی که انقدر پول داشته باشند در ایران کم هستند. چون در راند اول ۱.۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بودیم، انتخاب‌های محدودتری برای راند دوم داشتیم. با چند مجموعه صحبت کردیم اما احساس کردیم «اسمارت مانی» [پول هوشمند] همراه اول برای ما بهتر است.»

مدیرعامل سانا گستر سبز عقیده دارد که سرمایه گذاری حرکت اول در این شرکت می‌تواند زودتر «آچاره» را به اهداف خود برساند و از طرفی «اوبار» هم سریع‌تر می‌تواند مشکلات لجستیکی موجود را حل کند. او در همین رابطه به دیجیاتو گفت:

«در واقع به دلیل حضور همراه اول، مقاومت بدنه حاکمیتی در بسیاری از قسمت‌ها از جلوی راه برداشته می‌شود. به هر حال همراه اول بزرگترین «یوزر بیس» کل ایران را در اختیار دارد و هیچ پلتفرمی در کشور به اندازه همراه اول مشترک ندارد. این ارزش بزرگی برای یک استارت‌آپ ایجاد می‌کند و چیزی که باعث شد ما جذب همراه اول شویم، اسمارت مانی آنها بود.»

تاج‌الدین خبر می‌دهد که در حال حاضر ۲۰ هزار سرویس‌دهنده و ۵۰۰ هزار مشترک در آچاره فعال هستند و اکنون با این سرمایه‌گذاری، هدف آچاره این است که مرز یک میلیون کاربر را به سرعت رد کند. او در خصوص آمارهای اوبار به دیجیاتو گفت: «در کشور یک میلیون راننده بین‌شهری داریم و اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از این افراد در اوبار فعالیت می‌کنند. تعداد ناوگان فعال در اوبار نیز به ۴۰۰ هزار عدد می‌رسد. هدفمان این است که در آینده نزدیک، بخشی از مشکلات لجستیکی کشور را حل کنیم و خودمان سرویس لجستیکی ارائه دهیم.»

«مهدی اخوان بهابادی»، رییس هیات مدیره اپراتور اول نیز در این نشست خبری عنوان کرد که این اولین سرمایه‌گذاری بزرگ همراه اول است: «هدفمان از جلسه امروز ارسال دو سیگنال به بیرون است. اول اینکه ما به شکل جدی ورود کرده‌ایم و می‌خواهیم از این پس سرمایه‌گذاری‌های کلان داشته باشیم. دوم اینکه معیار حرکت اول، شناسایی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که نخبگان در آن مشغول بکار هستند.»

«سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز از مشکل سرمایه‌گذاری بالای ۵ میلیون دلار در کشور انتقاد کرد و گفت: «اگر دیر حرکت کنیم ممکن است خارجی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. البته سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق بدی نیست اما اگر شرکت‌های بزرگی مثل همراه اول و سایر اپراتورها به این نتیجه برسند که آینده کسب‌وکارشان متصل به استارت‌آپ‌هاست، در این مسیر سریع‌تر قدم برمی‌دارند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی