ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شکسته شدن رکورد سفر به عمق اقیانوس اطلس با زیردریایی 48 میلیون دلاری

ساخت تجهیزات لازم برای سفر به اعماق دریاها و اقیانوس ها همواره از چالش های مهم فناوری انسان بوده که خصوصاً در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی، گام های مؤثری در این راستا برداشته ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

ساخت تجهیزات لازم برای سفر به اعماق دریاها و اقیانوس ها همواره از چالش های مهم فناوری انسان بوده که خصوصاً در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی، گام های مؤثری در این راستا برداشته شده و حالا در یکی از تازه ترین موارد، زیردریایی 48 میلیون دلاری «Triton 36000» رکورد سفر به عمق اقیانوس اطلس را شکست.

رکوردشکنی زیردریایی ترایتون 36000 در گودال پورتوریکو انجام شده است

رکوردشکنی مذکور توسط ویکتور وسکوو تاجر آمریکایی انجام شده و وی توانسته با زیردریایی ترایتون، به عمق 8376 متری اقیانوس اطلس در گودال پورتوریکو سفر کند. این عمیق ترین نقطه اقیانوس اطلس است که تا کنون یک انسان در آن حضور یافته. لازم به ذکر است که تنها زیردریایی سرنشین دار با توانایی سفر به عمق بیش از 7000 متر (که در حال حاضر فعال باشد) جیائولونگ چینی است که البته توانایی دستیابی به رکورد ترایتون 36000 را ندارد.

اقیانوس اطلس

البته زیردریایی های دیگری هم بوده اند (در حال حاضر عملیاتی نیستند) که به اعماق بیشتر رفته و رکوردهای بالاتری را به نام خود ثبت کرده اند، اما 8376 متر بهترین رکوردی است که تا کنون در اقیانوس اطلس ثبت شده. از جمله رکوردهای بیشتر می توان به زیردریایی Challenger Deep اشاره کرد که در سال 2012 کارگردان معروف «جیمز کامرون» را به عمق 10900 متری گودال چلنجر در اقیانوس آرام برد.

گفتنی است فرآیند توسعه و ساخت زیردریایی ترایتون 36000 در حدود سه و نیم سال به طول انجامید که در نهایت یک ابزار منحصر به فرد با سونار سه بعدی و سرعت 5 کیلومتر در ساعت را در اختیار ویکتور وسکوو قرار داد.

ماجراجویی اخیر آقای وسکوو اولین مرحله از سفرهای پنجگانه وی به عمیق ترین نقاط دنیاست که در مرحله بعد، به درازگودال ساندویچ جنوبی در اقیانوس جنوبی (قطب جنوب) سفر خواهد کرد. جالب است بدانید که منطقه هدف وسکوو هنوز نام مشخصی ندارد و تاجر آمریکایی امیدوار است در سال 2019 با سفر به این منطقه، حق نام گذاری آن را به دست آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی