ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بعضی سایت‌های گردشگری تلفنی تهدید به فیلتر شدند

مدیر یکی از سایت‌های گردشگری در گفتگو با دیجیاتو از تماس تلفنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تهدید به فیلترینگ در صورت حذف نشدن اقامتگاه‌های غیرهتلی خبر داد. این منبع که نخواست ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۳

مدیر یکی از سایت‌های گردشگری در گفتگو با دیجیاتو از تماس تلفنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تهدید به فیلترینگ در صورت حذف نشدن اقامتگاه‌های غیرهتلی خبر داد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، خبر می‌دهد تماس تلفنی از سوی «دفتر مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری» گرفته شده است: «به ما گفته شد مجاز نیستیم تعدادی از اقامتگاه‌ها را ارائه دهیم و باید آنها را از سایت خود حذف کنیم. در غیر این صورت تا روز شنبه فیلتر می‌شویم.»

در پایان هفته گذشته، تصویری در گروه‌های تلگرامی دست به دست شد که لیست ۷۰ سایت «غیرمجاز در حوزه اقامتگاه‌های غیرهتلی» را برای مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده بود. این نامه از سوی «شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی» برای سازمان میراث فرهنگی ارسال شده بود.

مدیر چند سایت که نام آنها در این لیست نیز وجود دارد در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهند که از روز گذشته تماس‌هایی را از سوی سازمان میراث فرهنگی دریافت کرده‌اند که از آنها درخواست کرده تا اقامت‌گاه‌های غیرهتلی را از سایت خود حذف کنند. یکی از مدیران این سایت‌ها به دیجیاتو گفت: «نکته مهم اینجاست که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حاضر نیست درخواست تلفنی‌اش را به شکل کتبی و در قالب یک نامه رسمی ارائه دهد و همه چیز شفاهی است.» وی همچنین اشاره کرد که مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری حاضر نیست در همین رابطه جلسه‌ای با استارت‌آپ‌های این حوزه داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که غیرمجاز خواندن فعالیت استارت‌آپ‌های این حوزه بر چه اساسی است و این سایت‌ها برای فعالیت باید چه مجوزهایی دریافت کنند، گفت: «استدلالشان این است که در این حالت، اقامتگاه غیرهتلی یا خانه کرایه داده می‌شود و این‌کار مجاز نیست. در صورتی که چنین قانونی وجود ندارد. کرایه کوتاه مدت اقامتگاه غیرهتلی در فضای آنلاین و آفلاین در حال رخ دادن است و سازمان میراث فرهنگی بدون اینکه قانونی مبنی بر خلاف بودن این‌کار داشته باشد، اذعان دارد که این فعالیت قانونی نیست.»

او همچنین اشاره کرد که شرکت‌های این حوزه باید «مجوز بند ب دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری» را در کنار مجوز اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی داشته باشند.

نامه هیات مقررات زدایی به رییس سازمان میراث فرهنگی در خصوص حذف مجوز تی‌نماد. هیات مقررات زدایی می‌گوید کسب‌وکارهای آنلاین این حوزه باید مجوز بند ب از سازمان میراث فرهنگی و مجوز اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی را دریافت کنند.

«رضا الفت‌نسب»، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که بر اساس اعلام هیات مقررات‌زدایی، کسب‌وکارهای حوزه گردشگری پس از حذف «تی‌نماد»، باید یا خودشان مجوز بند ب دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را دریافت کنند و یا با آژانسی که این مجوز را دارد همکاری کنند و سپس مجوز اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی را هم دریافت کنند تا بتوانند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

به گفته او پیش نیاز ورود به این نوع کسب‌وکار، داشتن مجوز بند ب گردشگری است: «اگر چنین کاری ممنوع است، میراث فرهنگی رسماً به همه‌ی چندهزار آژانسی که مجوز بند ب دارند نیز این ممنوعیت را اعلام کند. ما در این رابطه با سازمان میراث فرهنگی، هیات مقررات زدایی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری ادامه خواهیم داد تا این مسئله نیز در کارگروه موانع کسب‌وکار بررسی شود.»

الفت‌نسب خبر می‌دهد که بسیاری از این سایت‌ها، با آژانس‌های مسافرتی همکاری دارند و همین مسئله باعث افزایش درآمد کسب‌وکارهای آفلاین نیز شده است: «وقتی مجوز بند ب دریافت شده، یعنی سازمان میراث فرهنگی مجوز فعالیت را داده است. اگر قرار است محدودیت‌ها صرفاً برای کسب‌وکارهای آنلاین وجود داشته باشد، در این حالت فقط ریسک سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

او اشاره می‌کند که اتحادیه هنوز رسماً وارد این مسئله نشده چون شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی را یک شرکت حاکمیتی نمی‌داند و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید رسماً اعلام موضع کند: «حتی اگر درخواست تلفنی وجود داشته، غیرقانونی است و درخواست‌ها باید به صورت مکتوب ارائه شود. اتحادیه تاکنون به ۱۶ استارت‌آپ این حوزه مجوز داده و تعداد دیگری هم در حال طی کردن فرآیند دریافت مجوز هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sadeghi
    sadeghi | ۹ دی ۱۳۹۷

    ?

مطالب پیشنهادی