نماینده پیشین بازی‌سازها: برای تاسیس اتحادیه همچنان نماینده تعدادی از بازی‌سازها هستم

امیر محمدرضایی، سازنده بازی لوتی‌وار، دو هفته پیش جایگزین بابک کرباسی نماینده پیشین بازی‌سازهای ایران نزد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شد و از این پس محمدرضایی به عنوان نماینده بازیسازها در جلسات سیاستگذاری بنیاد ملی بازیها حضور پیدا خواهد کرد.

پس از انتشار گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای حسن کریمی قدوسی در ارتباط با تغییر نماینده بازیسازها، بابک کرباسی در تماسی با دیجیاتو اعلام کرد که علیرغم جایگزین شدن با بازیسازی دیگر، به فعالیتهای صنفی خود ادامه میدهد و همچنان خود را نماینده عدهای از بازیسازان میداند.

کرباسی میگوید پس از انتخابات اسفند ماه سال گذشته، نزدیک به ۴۰ بازیساز نامهی انتصاب وی به عنوان نماینده بازیسازان را امضا کرده و برای شورای عالی فضای مجازی ارسال کردهاند بنابراین او همچنان به عنوان نماینده این عده در پی فعالیتهای صنفی خواهد بود و پیگیر تاسیس اتحادیه بازیسازان استبه گفته بابک کرباسی، اتحادیه بازیسازان با آنچه که این روزها تحت عنوان «خانه بازیسازها» عنوان میشود تفاوت دارد و این دو مجموعه جدا از هم فعالیت می‌کنند.

از کرباسی در مورد آغاز اختلافهایش با بنیاد ملی بازیها که پرسیدم گفت: «قبل از تعطیلات عید به مجلس رفتیم، پیگیر کارهای عوارض بودیم، در جلسات همگرا هم مشکلی نداشتیم تا اینکه اختلافهای ما سر برگزاری مجدد TGC بعد از خروج آمریکا از برجام و اصرار من به برگزاری نمایشگاه گیم تهران در قالب هفته گیم تهران که نمایشگاه عمومی گیم و TGC در کنار هم باشند، شروع شد

طرح همگرا

او در ادامه به همگرا اشاره می‌کند: «بر سر همگرا هم اختلافاتی داشتیم. مثل احترام به زن که از نظر من فمنیستی بود. می‌گفتند آقا گفته که باید به زنان احترام گذاشت اما من گفتم آقا به نقش زن در خانواده اشاره کرده، اما شما خانواده‌اش را حذف کرده‌اید. یا در زمینه فرهنگی، استفاده از VR و AR امتیاز مثبت داشت. نمی‌دانم این‌ها چه ربطی به فرهنگ داشتند. یا مثلا استفاده از موسیقی‌های شاد. این اختلاف‌ها با بداخلاقی آقای کریمی قدوسی منجر به اخراج من از جلسه و عدم برگزاری دیگر جلسات همگرا شد. از نظر من طرح همگرا نواقص زیادی دارد و نمی‌تواند طرح دریافت عوارض از بازی‌های خارجی را هدفمند به جهت رشد و شکوفایی در اختیار بازی‌سازها قرار دهد. فقط شرایطی را پیش می‌آورد که گردن‌کلفت‌ها گردن‌کلفت‌تر شوند و طبق اصطلاحی که در دولت هست، هر کس که بخواهد بازی‌سازی کند باید هزینه‌اش را خودش بدهد.»

مجموعه‌های بزرگی مثل فن‌افزار و مدریک در این طرح مشارکت ندارند و بابک کرباسی این موضوع را دلیلی بر بی‌اقبالی همگرا میان بازی‌سازها قلمداد می‌کند. از او پرسیدم شاید چنین مجموعه‌هایی نیاز به حمایت نمی‌بینند و او گفت: «همه آن‌ها نیاز دارند. همگرا علاوه بر حمایت، شرکت‌ها را درجه‌بندی هم می‌کند. اگر در همگرا نیستند به خاطر فضولی‌هایی است که در کار شرکت‌ها می‌کنند. من مخالف آن بودم که لیست کارمندان شرکت‌ها را داشته باشیم تا برایشان کارت بازی‌سازی صادر شود. این یک کار صنفی است. مخالفت آن بودم که نام کاربری و رمز عبور پنل‌های فروش را از بازی‌سازها بگیریم تا آمار فروش آن‌ها را چک کنیم. این یک کار غلط است.»

در حال حاضر برای حضور در طرح همگرا، بازی‌سازها باید نام کاربری و رمز عبور پنل‌های فروش خود مثل کافه بازار را در اختیار بنیاد ملی بازی‌ها قرار دهند. کرباسی اما می‌گوید قرار جور دیگری بود: «بازی‌ساز می‌گوید ۵۰۰ هزار دلار فروش داشته‌ام، این هم پرینت حسابم است. در مصوبات قرار بر این بود روی پرینت‌هایی که کسی قانع نشد، کارگروه پنج نفره شامل مدیرعامل بنیاد، نماینده بازی‌سازها، نماینده وزیر، نماینده شورا و نماینده ناشرین جلسه بگذارند و شخص با لپ‌تاپ خودش وارد حسابش شود و به ما اطلاعات را نشان دهد. همین. یعنی چه که نام کاربری و رمز عبور را بدهند؟ من نمی‌دانم بیگ دیتا به چه درد بنیاد می‌خورد.»

حسن کریمی قدوسی

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

با وجود همه اختلافات میان حسن کریمی قدوسی و بابک کرباسی، طبیعی به نظر می‌رسد که نماینده بازی‌سازها نزد بنیاد باید عوض بشود و همین اتفاق هم چهارشنبه ۵ دی ماه رخ داد. اما داستان کرباسی هنوز به پایان خط نرسیده. وقتی از بابک کرباسی پرسیدم که او هنوز هم خودش را نماینده بازیسازها میداند یا خیر گفت: «من خودم را نماینده بازیسازهایی میدانم که نامههایشان را امضا کردهاند و به من دادهاند. ما در کشور ۱۰۰ مجموعه داریم، نزدیک به ۴۰ مجموعه گفتهاند تو برای تاسیس اتحادیه بازیسازها نماینده ما هستی. بعضی از آن‌ها در انتخابات چهارشنبه هم حاضر بودند. با آن‌ها تماس گرفتم و گفتم پس دیگر من را قبول ندارید؟ گفتند چه ارتباطی دارد؟ تو سه ماه پیش به ما گفتی دیگر نماینده همگرا نیستی و ما حالا نماینده همگرا را انتخاب کرده‌ایم.»

به بابک کرباسی می‌گویم که انتخابات دوره پیش توسط بنیاد ملی بازی‌ها برای سیاست‌گذاری‌هایش صورت پذیرفته و فقط بنیاد می‌تواند به آن حکم رسمیت ببخشد و باید فعالیت‌هایی که بنیاد انتظار داشته را انجام می‌دادید. او می‌گوید: «این توقع بنیاد است. ما نامه‌ای داریم که در آن بازی‌سازها نوشته‌اند با توجه به انتخاباتی که بنیاد انجام داده ما امضا کنندگان نامه آن انتخابات را تایید می‌کنیم. جمعی از بازی‌سازها با استناد به همان رای‌گیری من را مسئول پیگری‌های اتحادیه کرده‌اند.»

برای حل این پازل آخرین سوال را اینگونه از کرباسی پرسیدم که اگر بنیاد بگوید کرباسی دیگر نماینده بازی‌سازها نزد بنیاد نیست درست است؟ پاسخ او واضح بود: «مسلما تا زمانی که آقای کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد باشد من پایم را آنجا نمی‌گذارم.»

نماینده پیشین اما حرف‌های بسیاری برای گفتن به نماینده جدید هم دارد: «به آقای محمدرضایی هم تبریک می‌گویم. قبول مسئولیت سختی کرده‌اند و نماینده بازی‌سازها در همگرا شده‌اند. به ایشان هم گفتم که من زیر و بمی از طرح همگرا می‌دانم که شما شاید بتوانی کمک کنی اصلاح شود چون من نمی‌توانم. من مطمئنم آقای محمدرضایی کسی نیست که چیزی را فرمالیته امضا کند و آن شخصی نیست که آقای کریمی قدوسی انتظار دارد.»

مطالب مرتبط

مدیرعامل فعلی بنیاد بازی: به دنبال ساخت کنسول ایرانی نیستیم

روز گذشته بود که بهروز مینایی، مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از لزوم ساخت کنسول بازی ایرانی گفته بود. حال حسن کریمی قدوسی به عنوان مدیرعامل فعلی این نهاد اعلام کرده که بنیاد بازی ها در حال حاضر برنامه ای برای توسعه کنسول ایرانی ندارد. اظهار نظر جنجالی مینایی واکنش های زیادی را در فضای... ادامه مطلب

حسن کریمی قدوسی در رابطه با لیگ بازی های رایانه‌ ای: پیگیر بحث حضور بانوان در همه رشته ها هستیم

حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و نیز عضو شورای سیاست گذاری لیگ بازی های رایانه ای ایران، اخیراً ضمن دعوت از خانواده ها برای تماشای مسابقات این لیگ، اعلام کرده «ما پیگیر بحث حضور بانوان در همه رشته ها هستیم». همانطور که در خبرها خوانده اید، لیگ بازی های... ادامه مطلب

مدیر بنیاد ملی بازی های رایانه ای: با بازی های آنلاین قمار جدی تر برخورد می کنیم

طی یکی دو ماه اخیر بعضاً شاهد رخدادهای مختلف در مورد قضیه فیلترینگ و محدودیت دسترسی به بازی های مختلف از جمله کلش آو کلنز بودیم. اوایل آذر ماه این بازی به طور کامل از دسترس خارج شد و در مدت کوتاهی رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای علت آن اتفاق را اختلال سراسری در... ادامه مطلب

وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار مذاکره برای خروج کیت های توسعه کنسول از لیست کالاهای تحریمی شد

با توجه به صحبت های اخیر مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی های رایانه ای، حسن کریمی قدوسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، ظاهرا اقداماتی برای بهبود وضعیت بازی سازان داخلی در حال انجام است. در حال حاضر و به علت تحریم ها، بازی سازان داخل کشور اغلب به کیت های توسعه (Development Kit) کنسول ها دسترسی... ادامه مطلب

مسدود شدن Clash of Clans چه آسیبی به بازی سازی ایران وارد خواهد کرد؟

اوایل آذر ماه امسال، دسترسی بسیاری از کاربران ایرانی به بازی های کمپانی سوپرسل، تولید کننده آثار برجسته ای چون Clash of Clans و Clash Royale قطع شده و انبوهی از بازیکن های ایرانی با ابهامی بزرگ مواجه شدند. در ابتدا کسی نمی دانست که آیا باز هم مورد لطف و رحمت تحریم های سازنده غربی... ادامه مطلب

تغییر مقررات عرضه بازی به نفع بازی‌سازان و مصرف‌کنندگان، با هدف «رونق تولید ملی»

بنیاد ملی بازی های رایانه ای پس از ماه ها بررسی کارشناسی جهت رونق صنعت بازی سازی داخلی و تغییر شرایط فعلی به نفع تولید ملی، به تدوین آیین نامه «دستورالعمل نحوه صدور مجوز و پروانه عرضه تجاری بازی های رایانه ای» پرداخته که به زودی اجرایی می شود. به بیان واضح تر، بنیاد ملی بازی... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x