ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آخرین تلاش‌های گوگل برای فرار از پرداخت غرامت چند میلیاردی به اوراکل

شکایت اوراکل از گوگل مربوط به سال ها پیش است اما هنوز پرونده‌اش در دادگاه‌های ایالات متحده مختومه اعلام نشده. در این شکایت اوراکل مدعی شده که غول جستجوگر دنیا برای تولید سیستم عامل اندروید ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۷

شکایت اوراکل از گوگل مربوط به سال ها پیش است اما هنوز پرونده‌اش در دادگاه‌های ایالات متحده مختومه اعلام نشده. در این شکایت اوراکل مدعی شده که غول جستجوگر دنیا برای تولید سیستم عامل اندروید از بیش از ۳۷ API جاوا استفاده نموده است. API ها باعث می‌شوند تا تولید اپلیکیشن برای توسعه دهندگان ساده‌تر انجام گردد. از آنجایی که حق مالکیت جاوا از آن اوراکل است، این شرکت بر این عقیده بود که از شانس بالایی برای پیروزی در این مبارزه‌ی حقوقی برخوردار خواهد بود.

اما در سال ۲۰۱۲ دادگاه منطقه‌ای بر این عقیده بود که API ها نمی‌توانند شامل قانونی کپی رایت شوند و پرونده را مختومه اعلام کرد. اوراکل اما درخواست تجدید نظر داد و نتیجه‌ی نهایی در دادگاه تجدید نظر فدرال ایالات متحده تغییر کرد. قاضی دستور داد که گوگل باید حدود ۸.۸ میلیارد دلار به اوراکل غرامت پرداخت کند. چند ماه پیش گوگل قصد داشت تا درخواست تجدید نظر دهد اما دادگاه فدرال دریافت این درخواست را قبول نکرد.

حالا به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد آخرین تلاش‌های قانونی خود برای فرار از پرداخت غرامت چند میلیاردی به اوراکل را آغاز کند. بر اساس گزارشات رویترز، روز گذشته گوگل از دادگاه عالی ایالات متحده درخواست کرد تا رای دادگاه فدرال را برگرداند. شرکت گوگل بر این عقیده است که رای دادگاه فدرال «یک مشت محکم به صنعت نرم افزاری» محسوب می‌شود.

گوگل باور دارد که API ها نباید تحت پوشش کپی رایت قرار بگیرند چرا که ابزاری ضروری برای تولید نرم افزار‌های جدید به شمار می‌روند. از طرفی اگر تحت پوشش کپی رایت قرار بگیرند اصل «استفاده‌ی منصفانه» یا Fair Use این اجازه را می‌دهد تا از برخی موارد تحت پوشش کپی رایت در شرایطی خاص استفاده کرد.

این دفاعیه پیش از این توسط دادگاه فدرال مورد قبول واقع نشده بود و حالا گوگل منتظر واکنش دادگاه عالی ایالات متحده است. از طرفی مشاور عمومی شرکت اوراکل یعنی «دوریان دیلی» بر این عقیده‌ است که گوگل در تلاش برای مطرح کردن مسائلی است که پیش از این مورد بررسی قرار گرفته و توسط دادگاه مورد قبول واقع نشده است:

نگرانی ساختگی و تصنعی گوگل در رابطه با نوآوری اهداف حقیقی این شرکت را مخفی کرده: کسب مجوز‌های لازم به منظور بهره‌مندی از کار‌های ارزشمند دیگران برای درآمدزایی بیشتر!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۵ بهمن ۱۳۹۷

    بنظر من كه حق اوراكل هست

    در هر حال بايد قبول كنن رمز اينكه اندرويد خيلي سريعتر از ساير رقباي زمان خودش مثل پالم و سيمبين و ويندوز و بلكبري او اس تونست غناي نرم افزاري شو پر كنه و توسعه پيدا كنه همين بود استفاده از api هاي جاوا

مطالب پیشنهادی