ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میدان مغناطیسی

میدان مغناطیسی زمین در برهه ای تقریبا ناپدید شده

دانشمندان دریافته اند که حدود ۵۶۵ میلیون سال پیش، قدرت میدان مغناطیسی زمین به پایین ترین حد خود رسید و تقریبا به طور کامل از میان رفت. با این حال اما بعد از آن اتفاق ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۰

دانشمندان دریافته اند که حدود ۵۶۵ میلیون سال پیش، قدرت میدان مغناطیسی زمین به پایین ترین حد خود رسید و تقریبا به طور کامل از میان رفت. با این حال اما بعد از آن اتفاق هسته داخلی زمین شروع به انجماد کرد و درست به موقع، منبع انرژی تازه ای را برای میدان مغناطیسی زمین فراهم کرد.

این کشف که جزئیات مربوط به آن در نشریه نیچر ژئو ساینس منتشر شده چشم انداز تازه را در خصوص نحوه شکل گیری هسته زمین ارائه می کند؛ موضوعی که برای مدت ۸۰ سال مورد مناقشه و اختلاف نظر دانشمندان بوده است.

تصور می شود که میدان مغناطیسی زمین در جایی نزدیک به هسته آن ایجاد می شود. هسته زمین نیز شامل یک توپ فلزی جامد است که نوعی فلز مایع آن را احاطه کرده. همزمان با چرخیدن سیاره این مایع نیز شروع به حرکت می کند و جریان های الکترونیکی تازه ای را ایجاد می نماید که به تشکیل میدان مغناطیسی منجر می شود.

میدان مغناطیسی زمین

بدون میدان مغناطیسی زمین اما این سیاره هیچگونه حفاظی در برابر بادهای خورشیدی (ذرات بارداری که از خورشید به بیرون پراکنده می شوند و با سرعتی در حدود یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر بر ساعت در منظومه خورشیدی سیر می کنند) نخواهد داشت. این ذرات می توانستند در تعامل با جو زمین به تدریج آن را از بین ببرند و سیاره ای خالی از حیات و طبیعت مانند چشم انداز مریخ را از خود بر جای بگذارند.

در تازه ترین مقاله منتشر شده در این باره تیمی از محققان به سرپرستی ریچارد بونو از دانشگاه روچستر تلاش نمودند با تحلیل و بررسی سنگ هایی که حاوی اطلاعات مهمی در رابطه با میدان مغناطیسی زمین بودند، زمان دقیق انجماد هسته زمین رامشخص کنند.

جان  تاردونو از دیگر مولفان این پژوهش در این رابطه به نیوزویک گفته:

مسائل ناشناخته در تکامل حرارتی زمین، دوره های بالقوه وسیعی را برای هسته داخلی آن رقم زده و این بازه بیش از دو میلیارد سال از تاریخ پرکامبرین را شامل می شود.

براساس مدل های عددی، میدان مغناطیسی زمین با شروع رشد هسته داخلی آن ناپایدار می شود اما سوابق پالئو مغناطیس در این باره بسیار پراکنده است و همین مساله منجر به ایجاد مناقشه در این رابطه شده.

انجماد هسته زمین همانطور که در بالا گفتیم انرژی وارده به ژئوداینمو (شکل گیری میدان مغناطیسی در هسته مایع خارجی زمین) را افزایش داده.

میدان مغناطیسی زمین برای مدت ۷۵ هزار سال در ضعیف ترین وضعیت خود بوده

فلز مایع موجود در هسته بیرونی در جریان فرایندی به نام همرفت، خطوط میدان مغناطیسی را می سازد که مرتبا خم و راست می شوند و این میدان را ایجاد می کنند. بدون همرفت قطعا خبری از میدان مغناطیسی زمین نبود.

در ادامه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این افزایش و تقویت یکباره انرژی قطعا باید نشانه ای از خود در زمین بر جای گذاشته باشد. آنها بعد از نمونه گیری از صخره های موجود در کبک کانادا دریافتند در دوره ای طولانی میدان مغناطیسی زمین بسیار ضعیف شده و قدرت آن به یک دهم میزان امروزی اش رسیده است. این دوره ضعف برای حددود ۷۵ هزار سال ادامه پیدا کرده که به مراتب طولانی تر از موارد تغییر جهت میدان مغناطیسی زمین یا قوت و ضعف های دوره ای آن بوده است. اشاره کنیم که پیشتر دانشمندان مجبور شدند به خاطر تغییرات ناگهانی و عجیب در میدان مغناطیسی زمین نقشه های GPS را به صورت اضطراری آپدیت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی