ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی کپلر آخرین عکس خود از فضا را به زمین مخابره کرد

چند ماه پیش بود که ناسا بازنشستگی رسمی تلسکوپ فضایی کپلر را اعلام و تلسکوپ TESS را جایگزین آن کرد. کپلر که در ابتدا قرار بود تنها 3.5 سال فعالیت کند، توانست 9.5 سال در ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

چند ماه پیش بود که ناسا بازنشستگی رسمی تلسکوپ فضایی کپلر را اعلام و تلسکوپ TESS را جایگزین آن کرد. کپلر که در ابتدا قرار بود تنها 3.5 سال فعالیت کند، توانست 9.5 سال در فضا دوام بیاورد و طی این مدت بیش از 2600 سیاره خارج از منظومه شمسی را شناسایی نماید.

اما تلسکوپ فضایی کپلر حتی پس از بازنشستگی هم دست از اکتشاف برنداشت و تصاویری از یک سیاره گازی شبیه به نپتون، یک اَبَر زمین و یک سیاره شبیه به زحل (که به دور ستاره ای در ابعاد خورشید ما می چرخید) را به زمین ارسال کرد.

حالا سازمان هوافضای ناسا آخرین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر به اسم «Last Light» یا «آخرین نور» را منتشر کرده و اظهار داشته که تلسکوپ مذکور یک ماه پس از ثبت این عکس، با اتمام سوخت به پایان عمر خود رسیده است.

تلسکوپ فضایی کپلر

محققان ناسا طی سال های آتی برای دریافت داده های بیشتر از کپلر تلاش خواهند کرد

کپلر آخرین تصویر خود را با نگاه به صورت فلکی آبریز (دلو) ثبت کرده که در آن منظومه ستاره ای تراپیست-1 با فاصله 12 پارسکی از خورشید مشاهده می شود. این منظومه شامل 7 سیاره هم اندازه زمین است که 3 عدد از آنها در منطقه قابل حیات (فاصله ای از ستاره که در آن آب به شکل مایع روی سطح سیاره جاری می شود) قرار گرفته اند.

علاوه بر تراپیست-1، منظومه GJ 9827 نیز در آخرین عکس کپلر قابل رؤیت است. این منظومه سه سیاره خاکی غول آسا (اَبَر زمین) دارد و نخستین بار در سال 2018 توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده است.

لازم به ذکر است که «آخرین نور» کپلر اندکی با تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی TESS همپوشانی دارد که این موضوع امکان مقایسه نتایج و تحلیل بهتر داده های به دست آمده توسط هردو ابزار را برای دانشمندان فراهم خواهد کرد.

به گفته الیسون هاوکس مدیر روابط عمومی ناسا، عکس آخرین نور، صفحه پایانی فصل آخر سفر اکتشافی و پربار کپلر بوده و با وجود خاموش شدن فرستنده های این تلسکوپ، محققان طی سال های پیش رو تلاش خود برای دریافت داده های بیشتر از آن را ادامه خواند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی