ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افت قیمت دانگ فنگ S30 در بازار ادامه دارد

بسته‌ ماندن مرزها در مقابل واردات مدل‌های خارجی، فرصتی مغتنم برای خودروسازان داخلی است تا با استفاده از تخفیف گمرکی به مونتاژ مدل‌های چینی و یکه‌تازی در بازار ایران، مشغول شوند. دانگ فنگ S30 سدان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

بسته‌ ماندن مرزها در مقابل واردات مدل‌های خارجی، فرصتی مغتنم برای خودروسازان داخلی است تا با استفاده از تخفیف گمرکی به مونتاژ مدل‌های چینی و یکه‌تازی در بازار ایران، مشغول شوند.
دانگ فنگ S30 سدان جدید ایران خودرو است که تا به امروز تنها بر مبنای ارز در حاشیه ی بازار به فروش رسیده و آخرین بار قیمتی حدود ۱۳۵ میلیون تومان را در عرضه ی رسمی این شرکت داشته است.
این محصول چینی با بدنه‌ی سدان، تفاوت فنی با H30 کراس ندارد و صرفا به دلیل استفاده از صندوق‌ عقب، کمی جادارتر است.
اما در شرایط فعلی بازار شاهد هستیم که بر خلاف موفقیت های دانگ فنگ H30 کراس در بحث فروش، S30 نتوانسته مشتریان خود را در بازار پیدا کند و به عنوان یک خودروی ناشناخته و ضعیف در بحث فروش شناخته می شود. بسیاری عدم موفقیت دانگ فنگ S30 در بازار را قیمت بالای آن در مقایسه با رقبایی مانند بسترن B30، برلیانس H330 و البته خانواده پژو 207 و حتی جک J4 می دانند.دانگ فنگ S30

دانگ فنگ S30 درست مانند نسخه هاچ بک (دانگ فنگ H30) با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی از سری نام آشنای TU5 پژو عرضه می‌شود تا قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه ارائه کند. وزن خالص این خودرو در مقایسه با H30 کراس، کمی بیشتر است اما دقیقا با همان پیشرانه و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته عرضه می‌شود. با این حساب، می‌توان اطمینان داشت در زمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.
اولین بار ایران خودرو S30 را با قیمتی نزدیک به ۱۴۵ میلیون تومان به بازار عرضه کرد و برخی دلالان بهای این خودرو را در بازه ی ۱۴۷ تا ۱۵۵ میلیون تومان اعلام می کردند. اما با گذشت چند هفته و فروش دانگ فنگ S30 با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان از جانب ایران خودرو، شاهد هستیم که به ندرت این خودروی چینی مورد معامله قرار می گیرد و در بحث استقبال مشتریان بسیار ضعیفتر از خودروهایی چون برلیانس H330، رنو تندر ۹۰ پلاس، فاو بسترن B30، پژو ۲۰۷i صندوقدار و… است.

امروز اگر بخواهید که یک دستگاه دانگ فنگ S30 را در بازار آزاد خریداری کنید، با قیمت هایی در بازه ی ۱۳۳ تا ۱۴۵ میلیون تومان رو به رو می شوید. اما به گفته برخی نمایشگاه داران تهرانی، معامله های ثبت شده برای این سدان تازه وارد با بهایی کمتر از ۱۳۵ میلیون تومان بوده و حتی در برخی موارد، فروشندگان این خودرو به خاطر رسیدن به نقدینگی و کاهش ضرر مالی، حاضر به فروش آن با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان هم بوده اند.
به نقل از اسب بخار، بر خلاف گمانه زنی های اولیه که احتمال داده می شد تا ایران خودرو بهای این خودرو را افزایش بدهد، اما شاهد هستیم که هنوز این شرکت قیمت مصوب دانگ فنگ S30 را اعلام نکرده و تنها بهای فروش آن بر مبنای شرایط بازار را اعلام کرده. با توجه به اینکه آخرین قیمت ایران خودرو برای S30 در محدوده ی ۱۳۵ میلیون تومان بوده و از سویی بازار هم خرید و فروش آن را با قیمتی کمتر از ۱۳۵ میلیون تومان تجربه می کند، احتمال دارد که بر اساس قواعد فروش فوری خود در حاشیه ی بازار، مرحله ی جدید عرضه ی دانگ فنگ S30 با بهایی کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شود. برخی احتمال می دهند که ایران خودرو در دور جدید فروش فوری S30، قیمتی حدود ۱۲۵ تا ۱۲۸ میلیون تومان را برای این سدان اتوماتیک انتخاب کند.
بدیهی است که ارزش واقعی دانگ فنگ S30 در بازه ی دانگ فنگ H30 کراس قرار می گیرد و نباید از نظر منطقی قیمت آن تفاوت خاصی با نسخه ی هاچبک کراس داشته باشد. اما از سویی تولید محدودتر این خودرو و وجود هزینه های سربار بیشتر برای S30، این منطق را به وجود می آورد که این خودرو قیمت تمام شده بیشتری را از H30 کراس ایران خودرو داشته باشد. این در حالیست که ایران خودرو قیمت مدل هاچ بک (اچ 30 کراس) را در محدوده 74 میلیون تومان اعلام کرده بود که بهایی در حدود نصف قیمت مدل سدان براورد می شد، اما حالا و در پی برهم خوردن توازن بازار، به نظر می رسد که دانگ فنگ S30 در صورت ادامه تولید نیازمند تصحیح قیمت گذاری و اعلام رقم های کمتری باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی