ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس رگولاتوری: صداوسیما با آزاد نکردن باند ۷۰۰ و ۸۰۰، هزینه‌های ملی را افزایش می‌دهد

باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در حالی بدون استفاده در اختیار صدا و سیما قرار دارند که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند با ارائه آن به اپراتورهای موبایل، سرعت توسعه شبکه را ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۰

باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در حالی بدون استفاده در اختیار صدا و سیما قرار دارند که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند با ارائه آن به اپراتورهای موبایل، سرعت توسعه شبکه را افزایش و هزینه‌های این حوزه را به شدت کاهش دهد. «حسین فلاح جوشقانی»، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات با اشاره به همین موضوع، در مصاحبه‌ای با دیجیاتو در خصوص فناوری 5G، از باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به عنوان باندهای فرکانسی طلایی یاد می‌کند:

«یکی از راه‌کارهایی که می‌تواند به توسعه تکنولوژی‌های جدید مانند 5G کمک کند این است که اپراتورها منابعی داشته باشند که هزینه CAPEX [هزینه سرمایه‌ای] خود را کاهش دهند. یکی از راه‌کارها استفاده از باندهای فرکانسی زیر یک گیگاهرتز است. به طور مشخص باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز. این باندها به دلیل دیجیتالی شدن برادکستنیگ، مورد استفاده نیستند. نه فقط در ایران، بلکه در هیچ‌کجای دنیا استفاده نمی‌شود.»

«این باندها نه تنها در ایران بلکه در جهان مورد استفاده برادکستینگ نیستند»

فلاح جوشقانی همچنین در گفتگو با دیجیاتو توضیح می‌دهد که رییس وقت سازمان صدا و سیما، در سال ۲۰۰۶ قراردادی را در ژنو امضا کرده است که تا سال ۲۰۱۵ برادکستینگ آنالوگ را قطع کند: «سال ۲۰۰۶ در ژنو، طی قرارداد G06 کشورها ملزم شدند تا پخش آنالوگ برادکستینگ را تا سال ۲۰۱۵ متوقف کنند. رییس وقت سازمان صدا و سیما هم در هیات ایران بودند و این توافق‌نامه را به نمایندگی از ایران امضا کردند. از طرف رگولاتوری هم رییس وقت، مهندس محمود خسروی بودند. پس ما این را پذیرفته‌ایم که پخش آنالوگ نداشته باشیم.»

«صدا و سیما علی‌رغم آنچه می‌گوید، هیچ استفاده‌ای از این باندها ندارد»

معاون وزیر ارتباطات همچنین در این گفتگو خبر داد که با اندازه‌گیری‌های انجام شده از سوی رگولاتوری مشخص شده است که صدا و سیما هیچ استفاده‌ای از این باندها ندارد: «چون صدا و سیما برای پخش آنالوگ به باند بیشتری نیاز داشت، از باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کرد. حالا این باندها به دلیل دیجیتالی شدن، آزاد شده‌اند. الان ما اندازه‌گیری کرده‌ایم و دیدیم علی‌رغم اینکه صدا و سیما می‌گوید از این باندها استفاده می‌کند، کاملاً بلااستفاده و خالی هستند.»

فلاح جوشقانی راه حل این مشکل را اینطور توصیف می‌کند: «در لایحه‌ای که در مجلس به صورت طرح از سوی نمایندگان مطرح شد و ما هم آن را پیگیری می‌کنیم، آمده است که اگر درآمدی از این باندها حاصل شود ما بخشی از آن را بر اساس قانون به صدا و سیما بدهیم تا به صدا و سیما برای دیجیتالی شدن کمک کنیم. هرچند این اتفاق عملاً در شبکه صدا و سیما افتاده است.»

رییس رگولاتوری در خصوص اینکه کدام باندهای فرکانسی، برای استفاده از نسل پنجم شبکه موبایل نامزد هستند، گفت:

«چون قرار است نسل پنجم شبکه موبایل سرعت بالایی بدهد، قطعاً یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما، باند فرکانسی است. باندهای بسیار زیادی برای نسل پنجم کاندیدا هستند؛ از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ که می‌توانند مورد استفاده باشند تا باندهای بالاتر که بتوانند چگالی سرویس بالاتری بدهند. برای مثال باندهای ۵.۸ [گیگاهرتز] که اکنون یکی از باندهای آزاد است، از باندهایی است که برای نسل پنجم شبکه موبایل کاندیدا هستند. در هر صورت اما به دلیل اینکه برای نسل پنجم نیاز به سرعت بالاتری داریم، نیاز به باندهای فرکانسی متعددی هم هستیم. برای مثال باندهای ۱.۵ گیگاهرتز هم باندهایی هستند که کاندیدا هستند و داریم خودمان را آماده می‌کنیم تا برای نسل پنجم آنها را در اختیار اپراتورها قرار دهیم.»

«اینطور نیست که اگر باندها آزاد نشوند، ما متوقف بمانیم»

باندهای فرکانسی زیر ۱ گیگاهرتز، برای پوشش مناطق وسیع با چگالی جمعیتی کم مناسب هستند. حسین فلاح جوشقانی در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه اگر صدا و سیما باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را آزاد نکند، آیا در آینده پوشش کامل 5G خواهیم داشت یا خیر، گفت:

«اینطور نیست که اگر باندها آزاد نشوند، ما متوقف بمانیم. اما مطمئناً هزینه‌های ما افزایش پیدا خواهد کرد. در همین نسل سوم و چهارم، اگر باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده شود، هزینه‌ها یک سوم می‌شود. در سال ۱۳۹۳ که شروع به ارتقا به نسل سوم و چهارم کردیم، این باندها طلایی‌ترین باندها برای شروع 3G و 4G بودند. اما به دلیل فقدان آنها، هزینه بالاتر رفت. به هر حال هزینه اپراتورها هم هزینه ملی است. خرید تجهیزات بیشتر پولی است که از ایران خارج می‌شود؛ چه دولت بدهد و چه بخش خصوصی.

بنابراین سرمایه‌گذاری بیشتر روی این تکنولوژی‌های بالا، [بدون باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ ] منجر به خروج ارز بیشتر از کشور می‌شود. این باندها هزینه توسعه را کمتر و سرعت را بیشتر می‌کنند. مخصوصاً برای مکان‌هایی که چگالی جمعیت کمتر است، مثل حومه شهرها یا روستاها. پس با این باندها می‌شود تکنولوژی جدید را خیلی سریع‌تر و با هزینه کمتر توسعه دهیم. این باندها از نظر ملی با ارزش هستند. اگر از این باندها در این حوزه استفاده نشود، در حوزه‌های دیگر هم استفاده نخواهد شد. اساساً ترند تکنولوژی در دنیا نشان می‌دهد که این باندها برای خدمات موبایلی هستند.»

«هزینه اپراتورها هزینه ملی است و ارز از کشور خارج می‌شود؛ چه دولت هزینه کند چه بخش خصوصی»

او اشاره می‌کند که صدا و سیما اگر برای پخش دیجیتال نیازمند باند فرکانسی باشد، رگولاتوری مدیر این طیف در کشور بوده و موظف است باند فرکانسی مورد نیاز صدا و سیما را تامین کند؛ اتفاقی که تاکنون هم رخ داده و همه نیاز‌های صدا و سیما از سوی وزارت ارتباطات و رگولاتوری تامین شده‌اند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه این سازمان در صورت تخلیه نشدن باندهای فرکانسی از سوی صدا و سیما چه اقداماتی انجام خواهد داد، گفت:

«ما از مجراهای قانونی عمل می‌کنیم و خارج از این چارچوب نمی‌رویم. باید در قوانین دنبال کنیم و ظرفیت‌های قانونی را بررسی کنیم. همچنین از ظرفیت‌ دستگاه‌های دیگر که می‌توانند به صورت فراسازمانی و به صورت ملی مصوبه داشته باشند استفاده می‌کنیم. اعتقاد داریم این باندها می‌توانند به کشور ما کمک کنند تا بتوانیم زیرساخت‌های بهتری برای ICT کشور فراهم کنیم. این یعنی مباحث اقتصادی بهتر، کسب‌وکارهای پویاتر و اشتغال بیشتر. این‌ها مواردی هستند که به هم مرتبط هستند.»

 


نسخه کامل مصاحبه با «حسین فلاح جوشقانی»، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره فناوری 5G، در ویژه برنامه ویدیویی دیجیاتو برای «کنگره جهانی موبایل» در روزهای آینده و هم‌زمان با MWC منتشر می‌شود. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ramin20i
    ramin20i | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

    همش بهونه هست
    توی شهر های خودمون شما کجا دیدی سال به سال انتن و پوشش شبکه 4G و 3Gفول بشه
    کلا بعضی جاها کامله پوشش و بعضی جاها متوسط و ضعیف
    شما اولا پتانسیل کامل 4Gرا به مردم بده
    بعدش بگو میرم سراغ نسل بعد و دنبال فرکانس باش
    از مردم پول حسابی میگیرید و تکنولوژی جوری نمیدین که مردم به طور کامل ازش بهره ببرند

  • yaka
    yaka | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    رگولاتوری مثلا مسول سازمان دهی فرکانس های رادیو کشوره (مثلا البته)!!!
    اون وقت صدا سیما می گه این فرکانس ها گرفتم دوستم ندارم پس بدم
    همین موضوع در بقیه قضایای کشور هم صادقه دیگه تا اخرش بخونید

  • saeed19859
    saeed19859 | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    یعنی این اقای محترم ریس چی دقیقا
    که حتی جرعت نداره به صدا سیما دستور بده توی این فرکانس نیا
    الان مثلا اینارو نوشته تا من برم یه کاری کنم
    خب عزیزم تویی که سمت داری و وظیفت همینه کاری نمیتونی بکنی پس کی قرار کاری کنه

    • saeed19859
      saeed19859 | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

      یعنی عاشق اونیم که بهم منفی داده

      • zitanix
        zitanix | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

        ساندیس هستن

  • enrix
    enrix | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    صدا و سیمایی که روز روشن داخلش کازینو انجام میشه! صد در صد رو این فرکانسهایی که به قول معروف داره خاک میخوره هم به نگاه پول نگاه میکنه خخخخ

مطالب پیشنهادی