ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شناسایی مجرمان از روی عکس رگ دست
تکنولوژی

عکس رگ دست مجرمان به زودی آنها را لو می دهد

دانشمندان مشغول کار روی تکنولوژی تازه ای هستند که مجرمان را با استفاده از عکس رگ دست به دام می اندازد. در این روش، ترکیبی از الگوهای مربوط به رگ های دست، چروک های پوست، ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

دانشمندان مشغول کار روی تکنولوژی تازه ای هستند که مجرمان را با استفاده از عکس رگ دست به دام می اندازد.

در این روش، ترکیبی از الگوهای مربوط به رگ های دست، چروک های پوست، اسکارها و تتوهای بدن به عنوان کلیدهای بیومتریک مورد استفاده قرار می گیرند و در ادامه برای تشخیص یک فرد بکار می روند.

البته اشاره کنیم که پیشتر از این تکنیک (یعنی استفاده از عکس رگ دست مظنونان) در دادگاهی که برای شناسایی چند کودک آزار تشکیل شده بود استفاده گردید و نتیجه موفقیت آمیز گزارش شد.

به گفته محققان دست اندرکار، این پروژه مشخصات بیومتریک سخت نظیر اثرانگشت را با اطلاعات بیومتریک نرم مظنون ترکیب می کند تا به ارزیابی جامعی از هویت واقعی مجرم دست پیدا کند.

شناسایی مجرم از روی عکس رگ دست

پرفسور دیم سو بلک از دانشگاه لانکاستر که سرپرستی این پژوهش در رابطه با عکس رگ دست را هم بر عهده داشته در این باره می گوید:

دست انسان تفاوت های آناتومیکی بسیاری را به نمایش می گذارد که میتوانند ناشی از خواص ژنتیک، رشد، عوامل محیطی یا حتی سوانحی باشند که فرد تجربه کرده و در نتیجه دست هر فرد با فرد دیگر فرق دارد.

حالا برای نخستین بار محققان در نظر دارند تمامی فاکتورهایی که باعث تمایز دست افراد از یکدیگر می شود را مورد تحلیل قرار دهند از آنها به عنوان شواهد و مستندات شناسایی افراد کمک بگیرند.

این متد در نوع خود اولین محسوب می شود و هیچگاه تابحال مورد بررسی قرار نگرفته است با این حال اما انسان شناسان، کارشناسان آناتومی، محققان علم ژنتیک و تحلیلگران تصویر و دانشمندان علوم رایانه سخت در تلاشند تا سیستمی ایجاد کنند که با بررسی عکس رگ دست و تصویر دیگر مشخصه های دست انسان آنها را شناسایی کند.

محققان همچنین ادعا می کنند که این فناوری فرصت های لازم برای توسعه طیف وسیعی از توانمندی های بیومتریک را در اختیارشان قرار می دهد، ضمن آنکه از پتانسیل‌های لازم برای استفاده در بخش‌های امنیتی سازمان ها، کنترل مرزی و بررسی جرائم سازمان یافته در سطح جهانی برخوردار است.

طبق اعلام این دانشمندان حالا بالغ بر ۵ هزار دانشمند در سراسر دنیا تلاشند تا پایگاه داده ای متن بازی را برای این برنامه بسازند.

تاکنون ۲.۵ میلیون پوند بودجه به این پروژه پنج ساله اختصاص داده شده است و قرار است در این مدت محققان دانشگاه لانکستر با مشارکت دانشگاه دانده روی شناسایی مجرمین با استفاده از عکس رگ دست کار کنند.

البته پژوهشگران ابراز امیدواری کرده اند که در ادامه با تخصیص بودجه بیشتر به این طرح بتوانند دقت سیستم طراحی شده در عکاسی و تشخیص هویت را در محیط های کم نور و شرایط نامناسب افزایش دهند.

پروفسور دیم بلک در این باره گفته:

یکی از گام‌های ضروری مورد نیاز در علوم این است که بصورت مستمر اطلاعات آناتومیکی عکس ها استخراج و با یکدیگر مقایسه شود و این مساله خصوصا در مواردی اهمیت دارد که دست ها در وضعیت استاندارد قرار ندارند یا رزلوشن و نور تصویر در موقعیت ایده آل نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza duty
    reza duty | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    خیلی جالب بود
    ممنون

مطالب پیشنهادی