ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازار گوشی مسافرتی
تکنولوژی

سردرگم‌تر از همیشه؛ در بازار گوشی مسافرتی چه اتفاقی افتاده است؟

وضعیت گوشی‌های مسافرتی در روزهای گذشته با مشکلات خاصی رو به رو شده است. این سلسله مشکلات در نهایت باعث شده تا عده‌ای از کسبه پاساژ علاءالدین دست به اعتصاب بزنند. اعتصاب کسبه علاءالدین پیرامون ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

وضعیت گوشی‌های مسافرتی در روزهای گذشته با مشکلات خاصی رو به رو شده است. این سلسله مشکلات در نهایت باعث شده تا عده‌ای از کسبه پاساژ علاءالدین دست به اعتصاب بزنند. اعتصاب کسبه علاءالدین پیرامون این بود که ثبت گوشی‌های مسافرتی از اوایل ماه جاری صرفا برای مسافران امکان پذیر است و آنها تعداد زیادی گوشی را به صورت مسافرتی وارد کرده‌اند که حالا امکان رجیستر شدن آنها وجود ندارد.

بعد از اجرای طرح رجیستری، اعلام شد که میزان قاچاق موبایل حدودا به صفر رسیده است اما اتفاقی که در ماه‌های اخیر افتاد این بود که بازار موبایل با کمبود کالا مواجه شد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ، موبایلی برای عرضه در بازار ندارند. چندصد هزار گوشی موبایل در گمرک مانده و با وجود وعده‌های بسیاری از مسئولین، کماکان خبری از تزریق آنها به بازار نیست. این موضوع باعث شده که بسیاری از فروشندگان، گوشی‌های موبایل را به صورت مسافرتی وارد کنند و آنها را به طور زیرزمینی رجیستر کنند. این روند تا چندی پیش شدنی بود اما با بسته شدن سامانه، این راه دور زدن منتفی شده است.

به گفته رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، «مهدی محبی» آوردن گوشی مسافرتی در شرایط امروزی تنها با داشتن بلیت برگشت برای مسافرین امکان پذیر است: «کسانی که کثیرالسفر هستند با داشتن مدارک مسافرت خارجی خود می‌توانند اقدام به ریجستر تعداد محدودی گوشی همراه نمایند.»

بازار گوشی مسافرتی

پیش از این اگر موبایلی مسافرتی را با خود به داخل کشور می‌آوردید و پس از ۳۰ روز هم کارهایش را انجام نمی‌دادید، باید به سامانه گمرکی سر زده و با پرداخت عوارض گوشی خود (که با توجه به نوع گوشی‌تان متفاوت بود) آن را در گمرک ثبت می‌کردید. بعد از پرداخت گمرگی هم باید شماره گذرنامه یک مسافر که کمتر از یک ماه از ورودش به کشور گذشته را به کشور وارد می‌کردید تا  IMEI موبایل را در سامانه ثبت می‌شد.

برخی فروشگاه‌ها تا پیش از بسته شدن سامانه این کار را برای مشتریان خود انجام می‌دادند، این فروشندگان به دیجیاتو درباره نحوه این کار توضیحاتی هم داده بودند:

«فروشنده‌هایی که دایم در حال رفت و آمد به خارج و داخل هستند، هم خودشان و هم کلی آدم دارند که می‌شه با گذرنامشون موبایلت رو ثبت کنند و خیالت راحت شه. نیازی هم نیست گوشی همراهت باشه، فقط IMEI و شماره سیم‌کارت و مشخصات صاحب سیم‌کارت کفایت می‌کنه. این فروشنده ها کلی آدم می‌شناسن که می‌شه با گذرنامشون موبایلت رو ثبت کنند.»

از اواخر هفته گذشته اما سایت ثبت گوشی مسافری روی غیرمسافران بسته شده است و با اتصال سامانه ناجا و گمرک به یکدیگر، دیگر افرادی که ورود و خروج نداشته‌اند نمی‌توانند گوشی ثبت کنند. البته ناگفته نماند سامانه گمرکی همچنان برای مسافران واقعی یعنی کسانی که ورود و خروج به کشور داشته‌اند باز است. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم اعلام کرده فعلا سایت تا اطلاع ثانوی بسته است و مشخص نیست که در بازار شب عید باز شود یا خیر.

بازار گوشی مسافرتی

پیگیری‌های دیجیاتو از مسئولان مربوطه درباره این موضوع ثمربخش نبود و تمامی افراد اعلام داشتند که تا درست شدن اوضاع صحبتی نخواهند کرد. «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ارائه صحبت‌های بیشتر را به آینده موکول کرد و پیگیری از دیگر مقامات مرتبط هم نتیجه ای در برنداشت.

در این بین یک مقام آگاه به دیجیاتو خبر می‌دهد که امروز ساعت ۶ جلسه‌ای برقرار است تا تکلیف این سامانه و سرنوشت گوشی‌های مغازه‌داران مشخص شود. به گفته این منبع آگاه، گوشی‌هایی که تحت نام مسافرتی به بازار عرضه می‌شد هیچ گارانتی ندارند و گوشی بی‌گارانتی دردسر بزرگی برای همه است: «میزان شکایات ما در بخش تعمیرات به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و شدیدا به مردم توصیه می‌کنیم که گوشی رجیستر شده و دارای گارانتی بخرند.»

با توجه به صحبت مقامات مسئول و پیگیری‌های دیجیاتو به نظر می‌رسد تنها راه حل این است که منتظر بمانیم تا نتیجه جلسات مشخص شود؛ نتیجه‌ای که بنا به گفته مقام آگاه دیگری از جمع واردکنندگان موبایل؛ تا یک هفته الی ده روز دیگر وضعیت دقیق آن مشخص خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Azim_Zahedi
    Azim_Zahedi | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

    خدا لعنت کنه باعث و بانیشو که همه رو گرفتار کردن با این مسخره بازیاشون نه اینکه مردم خیلی دلخوشی دارن که گوشیاشونم باید از دسترسشون خارج بشه گوشی که با کلی زحمت و با این گرونی خریدن
    ?

  • samwise
    samwise | ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

    ظاهرا همون دست های مخفی همیشگی میخواد دم عیدی نارضایتی رو به بیشترین حد برسونه و عید رو به کام مردم زهر کنه، وگرنه دم عیدی همچین تصمیم مسخره و احمقانه ای چه دلیلی میتونه داشته باشه؟ در کل این تصمیم از پایه غلط هست، ما تولید کننده موبایل درست حسابی نداریم، از اونطرف هم بخاطر تحریم ها با هزار مشکل گوشی قانونی وارد میشه، وقتی مردم خودشون دارن تحریم ها رو دور میزنن چکارشون دارین نمیذارین؟

  • حمید رضا
    حمید رضا | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

    خبر مهم???????
    همکاران گرامی
    با توجه به پیگیری های شبانه روزی اتحادیه مخابرات راجع به بسته شدن سایت گمرک برای ثبت گوشی به صورت مسافری به اطلاع همکاران می رسد طبق اعلام مراجع ذی صلاح
    سامانه ثبت مسافری از فردا تا اطلاع ثانوی باز می شود.
    کانال اتحادیه موبایل مشهد
    @ethehadiemokhaberat

  • majid_farahani_1
    majid_farahani_1 | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

    یعنی تو این شانس من
    دوستم برام ایفون خریده از امریکا میخواد بیاره
    شمارشو داد که من گوشیو به اسم خودم رجیستر کنم (چون قبلا یه گوشی بنام خودش ثبت کرده) تا 4-5 روز پیش هیچ مشکلی نبود ها
    تا نوبت من شد سایت تغییر روش داده و فقط باید به نام شخص مسافر رجیستر بشه
    الکی الکی یه ایفون ایکس اس مکس از دستم پرید ? ? ? ?

    • enrix
      enrix | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

      بگو معادل دلاریشو بریزه برات تو ایران برو بگیر! داستانهایی داریم تو آینده برای قاچاق

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی