ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با روسایکل آشنا شوید؛ رباتی که فرآیند بازیافت را آسان می‌کند [تماشا کنید]

بازیافت کاری سخت اما حیاتی برای انسان امروزی است. حال محققان دانشگاه M.I.T موفق به ساخت رباتی با نام «روسایکل» شده‌اند که می‌تواند به صورت خودکار عمل بازیافت را انجام دهد. روسایکل به سنسورهای تشخیص ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

بازیافت کاری سخت اما حیاتی برای انسان امروزی است. حال محققان دانشگاه M.I.T موفق به ساخت رباتی با نام «روسایکل» شده‌اند که می‌تواند به صورت خودکار عمل بازیافت را انجام دهد.

روسایکل به سنسورهای تشخیص فشاری مجهز شده که قابل بازیافت بودن زباله‌ها را تشخیص می‌دهد و بر اساس نوع جِرمی که دارند، آن‌ها را دسته بندی می‌کند. علاوه بر ۲ سنسور فشار، این ربات از یک سنسور دیگر برای مشخص کردن اندازه اجسام استفاده می‌کند.

دست‌های روسایکل از عناصری سفارشی سازی شده ساخته شده‌اند که امکان کش آمدن را برای این ربات فراهم خواهد کرد. هر انگشت این ربات به دو بخش دست چپی و دست راستی تقسیم شده‌اند تا با آزادی عمل بیشتری نسبت به ربات‌های عادی طرف باشیم. این قضیه باعث شده تا روسایکل از پمپ هوا و کمپرسورهایی که در ربات‌های نرم شاهدشان هستیم، بی‌نیاز باشد.

البته این ربات هنوز تا استفاده در سطحی گسترده فاصله زیادی دارد. روسایکل در حالت ایستا، دقتی ۸۵ درصدی دارد اما این مقدار در هنگام به حرکت در آمدن یک تسمه به ۶۳ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. دقت پایینی که قطعا روند بازیافت را دچار مشکل خواهد کرد.

برای مثال، این احتمال وجود دارد که این ربات قوطی‌های نوشیدنی را به عنوان جعبه مقوایی تشخیص داده و آن‌ها را به این صورت دسته بندی کند. به نظر می‌رسد این مشکل در آینده و با اضافه شدن ترکیب‌های برنامه‌ریزی شده و سیستم لمسی مجهز به دوربین کامپیوتری پیشرفته حل خواهد شد.

البته روسایکل تنها تکنولوژی جدید در حوزه بازیافت نیست. مدتی پیش نیز ناسا پرینتر سه بعدی منحصربه‌فردی را توسعه داده بود که بازیافت پلاستیک و تبدیل آن به ماده اولیه مورد نیاز برای پرینت سه بعدی را ممکن می‌کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی