ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات های انعطاف پذیر فوق مقاوم
تکنولوژی

ربات نجات بخشی که از سقوط ۱۸۳ متری هم جان سالم به در می برد [تماشا کنید]

مهندسان دانشگاه برکلی موفق به ساخت ربات های انعطاف پذیری شده اند که بعد از رها شدن از ارتفاع 183 متری به کار خود ادامه می دهند. این ابزارها توسط شبکه ای سه بعدی از ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

مهندسان دانشگاه برکلی موفق به ساخت ربات های انعطاف پذیری شده اند که بعد از رها شدن از ارتفاع 183 متری به کار خود ادامه می دهند.

این ابزارها توسط شبکه ای سه بعدی از میله های جمع شونده ساخته شده اند که آن ها را قادر به حرکت روی زمین می کند. گروه های اورژانس قادر خواهند بود در مواقع اضطراری مانند جنگ یا زلزله این ربات های انعطاف پذیر را به صورت دسته ای در منطقه خطر رها کنند و با استفاده از اطلاعات بدست آمده توسط آن ها وارد عمل شوند.

این ربات ها را می توان توسط پهباد، هواپیما و یا خودرو به مناطقی پرتاب کرد که امکان دسترسی آنی توسط نیروها به آن جا وجود ندارد.

این ربات ها را می توان با استفاده از انواع وسایل به منطقه خطر فرستاد

«Squishy Robotics»، شرکت سازنده این ربات های انعطاف پذیر اعلام کرده این دستگاه ها می توانند به عنوان چشم و گوش نیرو های امدادی قبل و بعد از ورود به منطقه بحران عمل کنند. سنسورهای نصب شده روی این گجت ها می تواند نیروها را از میزان امنیت مناطق خطرناک یا مشکوک به آلودگی سمی مطلع کنند.

ربات های انعطاف پذیر فوق مقاوم
از این ربات ها می توان در مناطق زلزله زده نیز استفاده کرد

این ربات های انعطاف پذیر با استفاده از دوربین، میکروفون و سنسورهای شیمیایی، بیولوژیکی، رادیو اکتیو و همچنین GPS اطلاعات دقیقی از وضع منطقه در اختیار افراد می گذارند.

این وسایل همچنین می توانند به صورت انبوه در یک منطقه رها شوند تا اطلاعات جامعی از وضعیت یک منطقه جمع آوری کنند.

«آلیس آگوگینو»، پروفسور مهندسی مکانیک از دانشگاه برکلی درباره این ربات ها میگوید:

اطلاعات بصری و شیمیایی ارسال شده توسط این ربات ها به گروه هایی که پیش از همه به منطقه اعزام می شوند این امکان را می دهد تا تصمیم های بهتری بگیرند و علاوه بر نجات جان افراد و صرفه جویی در ریسک و هزینه، امنیت گروه های امدادی را نیز تضمین کنند.

گفتنی است این ربات های انعطاف پذیر در ابتدا برای استفاده در اکتشافات فضایی و فرستاده شدن به یکی از قمرهای زحل به نام تایتان توسعه یافتند اما محققان خیلی زود به کاربردهای آن روی زمین، خصوصا هنگام وقوع فاجعه پی بردند.

ربات های انعطاف پذیر فوق مقاوم
امکان رها سازی ربات ها در مناطق خطر توسط پهباد

دکتر «آگوگیو» در ادامه افزود هنگامی که ما در حال همکاری با ناسا برای توسعه یک ماه نورد بودیم به گزارشی از طرف صلیب سرخ برخوردیم که در آن ذکر شده بود طی 20 سال گذشته 400 نفر از افرادی که در کمک رسانی پیش قدم شده بودند جان خود را از دست داده اند. اگر اطلاعات بهتری درباره نقاط اعزام آن ها وجود داشت بسیاری از این افراد هنوز بین ما بودند. ربات های ما این اطلاعات را فراهم خواهند کرد.

این تیم اکنون در حال همکاری با چند سازمان از جمله آتش نشانی کالیفرنیاست تا عملکرد این ربات های انعطاف پذیر در شرایط واقعی سنجیده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی