ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ مینی کانتریمن فرزند ناخلف مینی در تهران

بیش از یک سال از معرفی محصولات مینی توسط شرکت پرشیا خودرو به عنوان متولی اصلی شرکت بی ام و در ایران می گذرد. از آن جا که مینی یکی از شرکت های زیر مجموعه ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بیش از یک سال از معرفی محصولات مینی توسط شرکت پرشیا خودرو به عنوان متولی اصلی شرکت بی ام و در ایران می گذرد. از آن جا که مینی یکی از شرکت های زیر مجموعه بی ام و به حساب می آید، پرشیا خودرو عرضه محصولات آن را بر عهده گرفته است. ابتدا خودروهای مینی در منطقه آزاد کیش به نمایش گذاشته شدند و سپس توسط شرکتی مرتبط به پرشیا خودرو عرضه شدند.

پس از مدت به نسبت کوتاهی، پرشیا خودرو در مقر اصلی این شرکت واقع در کیلومتر 6 جاده مخصوص رسما محصولات مینی را برای بازار ایران معرفی کرد.

اما مینی هم یکی از دیگر قربانیان وضعیت بازار خودروهای وارداتی در ایران شد و با بسته شدن ثبت سفارش و عدم ترخیص محصولات وارد شده در گمرکات کشور تنها در تعداد محدودی به بازار راه پیدا کرد.

مینی کانتریمن یکی از این محصولات متنوع و جدید این نام تاریخی است که در کلاس کراس اورهای ساب کامپکت قرار دارد و کاملا با آن چیزی که از نام مینی در ذهن ها نقش می بندد متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این محصول عجیب و گران قیمت بپردازیم.

مینی شاسی بلند؟

بی ام و در ادامه ماجراجویی هایش با نام مینی در سال 2010 میلادی از کانتریمن رونمایی کرد و آن را یادآور مینی های حاضر در مسابقات رالی نام گذاری کرد. البته در نسل اول این خودرو ما با یک مینی کوپر  5 درب با ارتفاع نسبتا بلند طرف هستیم که به سیستم چهارچرخ متحرک نیز مجهز شده است.

در هر صورت بی ام و در سال 2017 نسل دوم کانتریمن را رونمایی و در حال حاضر این خودرو در سایت تولیدی مینی در بورن هلند و همینطور جاکارتا اندونزی (به صورت CKD) تولید می شود.

ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور آن معادل: 4/313، 1/821، 1/557 و 2/670 میلی متر است. وزن این خودرو نیز در نمونه مورد بررسی که از نوع کوپر S ALL4 است در حدود 1530 کیلوگرم است. با مقایسه ابعاد خودرو با مینی 5 درب، طول کلی و فاصله محوری با افزایش همراه بوده تا هم ظرفیت صندوق عقب و هم فضای سرنشینان افزایش پیدا کند.

مشخصات فنی مینی کانتریمن کوپر S ALL4

موتور خودرو همان موتور استفاده شده در مینی کوپر S است. موتور 2 لیتری بی ام و با کد B48 که توانایی تولید حداکثر قدرت 192 اسب بخار در حداکثر دور 5000 rpm و 280 نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور 1250 rpm را دارد. این نیرو توسط جعبه دنده 8 سرعته به هر چهارچرخ ارسال می شود و توسط دیفرانسیل الکترونیکی کنترل می شود. شتاب صفر تا صد مینی کانتریمن نیز معادل 7.2 ثانیه است. این خودرو در بخش پلت فرم اشتراکات بسیار زیادی با کوچک ترین SUV بی ام و یعنی X1 دارد.

طراحی ظاهری آن چه تفاوتی با مینی کوپر دارد؟

تقریبا همان طرحی که در مینی کوپر مشاهده کردیم اینجا در مینی کانتریمن نیز تکرار شده است. تنها تفاوت اساسی را باید در ارتفاع بالاتر خودرو، روف بار و زه بزرگ تر که دور خودرو کشیده شده است. مینی استفاده بیشتری از قطعات کرومی کرده است و قاب های جلو پنجره، چراغ ها و مواردی از این دست از نوع کرومی هستند.

طرح به نسبت عجیب جلو پنجره که بر خلاف طرح کلاسیک مینی از بخش پایینی سپر جدا شده است و همچنین در دو طرف سپر نیز شاهد استفاده از چراغ های دایره ای ی شکل مه شکن با سایز بزرگ تر هستیم.

در بخش انتهایی اصول طراحی مشابه با دیگر مینی های جدید است. نام خودرو با فونت به نسبت بزرگی بر روی درب صندوق نوشته شده است و دو خروجی اگزوز نیز در دو طرف سپر قرار گرفته است.

در داخل اتاق نیز با طرحی مشابه مینی کوپر طرف هستیم با این تفاوت که به دلیل قیمت بیشتر در مینی کانتریمن سیستم صوتی با طرح خروجی متفاوت، جایگاه متفاوت آمپر سنج که به کلی از کنسول جدا شده است و همینطور طرح متفاوت خروجی سیستم تهویه مطبوع ایستاده با قاب های کرومی کار شده است.

دیگر بخش های مینی کانتریمن را باید کاملا مشابه با مینی کوپر دانست و طرح دایره ای صفحه نمایش مرکزی، آمپرسنج و همینطور فرمان خودرو مشابه با مینی کوپر است. صندلی های عقب آن حالت نیمکت مانند مینی کوپر را ندارند و برای سفرهای طولانی تر مناسب به نظر می رسند. صندوق عقب با ظرفیت 450 لیتر فضای به نسبت سخاوتمندانه ای برای شما مهیا می کند.

تجربه رانندگی با مینی کانتریمن کوپر S

تجربه رانندگی با مینی کوپر به قدری جذاب و اعتیاد آور است که به سرعت عاشق آن خواهید شد. آیا این مسئله در مورد مینی کانتریمن نیز به همین صورت است؟ در جواب باید گفت که بستگی به نوع نگاه شما به این مینی کراس اور دارد.

فرمان خودرو به شکل قابل توجهی سنگین تر از مینی کوپر است. گرچه فرمان حس خوبی را به راننده منتقل می کند اما امکان نشان دادن واکنش سریع را از شما سلب می کند. شاید مزیت آن در سرعت های بالا خود را نشان دهد.

با توجه به وزن بالاتر به نسبت مینی کوپر انتظار می رود که جعبه دنده در حالت خودکار اجازه تعویض دنده در دورهای بالاتر را بدهد که در عمل این اتفاق نمی افتد.

اما بزرگ ترین نقطه ضعف مینی کانتریمن را باید سیستم تعلیق آن دانست. سیستم تعلیق برخلاف برادر کوچک تر خود بیش از حد به دست اندازها واکنش نشان می دهد و با توجه به ارتفاع بالاتر خودرو این مسئله می تواند کمی آزار دهنده به نظر برسد.

مینی کانتریمن

همچنین سیستم چهارچرخ متحرک آن به قدر کافی هوشمندی مورد نیاز را از خود نشان نمی دهد و در جایی که نیاز به چسبندگی بیشتر است، خبری از آن نیست.

مینی کانتریمن گرچه فضای صندوق و اتاق آن برای استفاده خانوادگی مناسب است اما نمی توان آن را بهترین کراس اور کوچک قلمداد کرد. در واقع بی ام و نتوانسته مینی را در ظاهر یک کراس اور کامل عرضه کند و کانتریمن هنوز با بهترین رقبای خود همچون مزدا CX-3، مرسدس بنز GLA، آئودی Q2، سیتروئن C3-Aircross و...فاصله دارد و با توجه به قیمت بالاتر آن به نسبت مینی کوپر S و تجربه رانندگی پایین تر در پس آن قرار می گیرد و نمی توان آن را بهترین مینی عرضه شده دانست.

قیمت پایه این خودرو در بازار انگلستان از 22.265 هزار پوند آغاز می شود که مربوط به موتورهای کم قدرت با جعبه دنده دستی می شود. در نمونه مورد بررسی که یکی از بالاترین مدل ها به شمار می رود. قیمتی در حدود 28 هزار پوند دارد که بسته به سطح تجهیزات و امکانات می تواند متفاوت باشد.

این روزها قیمت مینی های موجود در ایران نیز از یک میلیارد فراتر رفته اند و این در حالیست که به دلیل تعداد واردات بسیار معدود به نظر می رسد که تامین قطعات یدکی (به خصوص قطعات بدنه) این خودروها پیچیده تر از یافتن قطعات خودروهای ب ام و موجود در کشور باشد. بنابراین حالا شاید بتوان گفت که مینی های موجود در ایران برخلاف فلسفه مدل های اصلی انگلیسی، نه ارزان هستند و نه مناسب اقشار ضعیف جامعه، بلکه به خودروهایی کاملا فانتزی، گران قیمت و غیر قابل استفاده برای زندگی روزمره تبدیل شده اند.

مطالب مرتبط با مینی:

رونمایی رسمی مینی کوپر توسط پرشیا خودرو؛ از 275 تا 475 میلیون تومان

افزایش چند صد میلیونی قیمت مینی توسط پرشیا خودرو اعلام شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir M Zadeh
    Amir M Zadeh | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    بررسی بسیار درست و به جایی بود ممنون از جناب بهرامی

مطالب پیشنهادی