ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل
تکنولوژی

گوگل I/O 2019؛ از کنفرانس توسعه دهندگان غول فناوری چه انتظاراتی داریم؟

گوگل از حدود یک دهه پیش هرساله کنفرانسی را برای آشنایی توسعه دهندگان با جدیدترین نوآوری‌ها و فناوری‌های خود در اواسط بهار برگزار می کند. این رویداد که با عنوان گوگل I/O در «آمفی تئاتر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

گوگل از حدود یک دهه پیش هرساله کنفرانسی را برای آشنایی توسعه دهندگان با جدیدترین نوآوری‌ها و فناوری‌های خود در اواسط بهار برگزار می کند. این رویداد که با عنوان گوگل I/O در «آمفی تئاتر شورلاین» برگزار می شود، امسال کمی متفاوت تر از قبل خواهد بود و احتمالا طی آن پیکسل های 3a و 3a XL به عنوان موبایل های میان رده و مقرون به صرفه گوگل معرفی می شوند.

طی این رویداد که تا پنجشنبه طول می کشد، حجم عظیمی از خبرها در مورد پیکسل های جدید، پیش نمایش اندروید ۱۰، پیشرفت های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بهینه سازی اپ ها و سرویس های گوگل منتشر می شود. اگرچه گوگل همیشه جایی برای سورپرایز مخاطبان باقی می گذارد اما در ادامه به مواردی پرداخته ایم که احتمالا در این رویداد معرفی یا بهینه سازی می شوند.

ورود گوگل به بازار گوشی‌های میان رده

قیمت بالای گوشی های گوگل آنها را برای بسیاری از علاقمندان دور از دسترس کرده بود اما رکورد حاکم بر بازار پرچمدارها این شرکت را هم به حضور در بازار میان‌رده ها ترغیب کرده است. هرچند این کمپانی توسعه موبایل های جدید را تایید نکرده اما همین حالا بسیاری از ویژگی‌های آنها افشا شده است.

پیکسل های 3a و 3a XL احتمالا به ترتیب از نمایشگرهای ۵.۶ و ۶ اینچی، حداقل ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، ۴ گیگابایت رم و چیپست ۸ هسته ای اسنپدراگون ۶۷۰ بهره مند هستند. هرچند گوگل عادت به استفاده رم با ظرفیت بالا عادت ندارد و ممکن است میان رده هایش را به رم ۳ گیگابایتی مجهز کند.

هر دو موبایل به دوربین اصلی ۱۲.۲ مگاپیکسلی با فناوری Night Sight برای عکاسی در نور کم و حالت پرتره مجهز شده اند و یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی نقش دوربین سلفی را بازی می کند. این دو گوشی در کنار میزبانی از سنسور اثر انگشت فیزیکی، حاشیه های حساس به فشار و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون تا ۳ سال از پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی بهره خواهند برد. این دو موبایل احتمالا سوپر استار کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O خواهند بود.

کمپانی آمریکایی برای کاهش هزینه تولید از تعبیه چیپست پرچمدار، بدنه شیشه ای و شارژ بی سیم صرف نظر کرده و بر اساس گمانه زنی های فعلی پیکسل 3a و نسخه بزرگتر آن به ترتیب ۳۹۹ و ۴۷۹ دلار قیمت خواهند داشت.

نمایشگر هوشمند جدید

گوگل سال گذشته از Home HUB رونمایی کرده بود که می توان آنرا دستیار هوشمند در کنار یک نمایشگر تلقی کرد. این شرکت حدود یک ماه پیش هم به صورت تصادفی و ناخواسته اطلاعاتی از یک نمایشگر هوشمند جدید به نام NEST HUB MAX را منتشر کرد اما سریعا آن را از دسترس خارج نمود.

از ویژگی های احتمالی NEST HUB MAX باید به نمایشگر ۱۰ اینچی، اسپیکرهای استریو، دستیار صوتی گوگل و قیمت ۱۴۹ دلاری اشاره کرد. Home HUB به خاطر فقدان دوربین داخلی و عدم پشتیبانی از چت تصویری مورد انتقاد قرار گرفته بود اما نسخه جدید احتمالا از دوربین و قابلیت‌های امنیتی مبتنی بر آن هم بهره خواهد برد.

اندروید Q

تا همین حالا هم چند نسخه بتا از اندروید Q و قابلیت های آن منتشر شده اما بعید نیست گوگل خامه روی کیک را برای کنفرانس I/O کنار گذاشته باشد. نسخه بعدی اندروید کنترل های حریم خصوصی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد که شامل محدود کردن ردیابی مکان توسط اپ ها، حالت تاریک، گزینه‌های بیشتری برای تایید هویت کاربر و هماهنگی بیشتر با گوشی‌های تاشو است.کنفرانس توسعه دهندگان گوگل

ظاهرا گوگل در حال تلاش برای بهبود ژست های حرکتی در گوشی های پیکسل است و حتی نشانه هایی از حالت شبیه به دکس سامسونگ برای اتصال موبایل به نمایشگرهای بزرگتر به چشم می خورد. از دیگر ویژگی های مورد انتظار باید به افزایش سرعت اجرای اپ ها، فناوری Deep Press شبیه به 3D Touch و پشتیبانی از HDR10 پلاس اشاره کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد استیدیا

اواخر سال گذشته گوگل در جریان رویداد GDC 2019 از پلتفرم استریم بازی خود با نام استیدیا (Stadia) رونمایی کرد. سرورهای این پلتفرم قدرت کافی برای پردازش بازی‌ها با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم ۶۰ را دارند.کنفرانس توسعه دهندگان گوگل

با این وجود کمپانی مذکور هنوز جزییات مهمی نظیر هزینه اشتراک ماهیانه را با کاربران به اشتراک نگذاشته و بعید نیست طی کنفرانس I/O دموی جدیدی از این سرویس و اطلاعات پیرامون آن را علنی سازد. هرچند ممکن است بحث درباره استیدیا به کنفرانس بازی محور E3 موکول شود.

دستیار صوتی، گوگل فوتوز و لنز

«ساندار پیچای» و دوستان علاقه زیادی به نمایش پیشرفت های دستیار صوتی گوگل و به رخ کشیدن هوش بالای آن در برابر رقبایی مثل الکسا دارند. این دستیار در کنار گوگل لنز، اپلیکیشن عکسبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل که برای دوربین گوشی های اندرویدی دید کامپیوتری به ارمغان آورده بخش مهمی از کنفرانس توسعه دهندگان گوگل را به خود اختصاص می دهند.

گوگل فوتوز در چند سال گذشته عملا به اپ مدیریت تصاویر بسیاری تبدیل شده و کمپانی سازنده هم هر ساله در جریان کنفرانس I/O قابلیت های جدید و مهیجی را برای آن معرفی می کند، احتمالا امسال هم از این رویه پیروی خواهد کرد

منتظر چه موارد دیگری باشیم؟

گوگل ممکن است روی هرچیزی انگشت بگذارد و شاید به‌روزرسانی های درخوری را برای گوگل مپس یا اپلیکیشن Digital Wellbeing ارائه کند که از طریق آن می توان زمان صرف شده برای کار با برنامه‌های مختلف در طول روز را متوجه شد و در صورت نیاز آن را مدیریت کرد.

با این حال به‌روزرسانی یا ارائه قابلیت جدید برای Wear OS چندان محتمل نیست چرا که مدت زیادی از ارائه آپدیت برای آن نمی گذرد. شایعات خاصی هم در مورد ایجاد تغییرات قابل توجه در سیستم عامل Android TV به گوش نمی رسد.

یک نمایش مهیج دیگر؟

گوگل سال گذشته نمایش مهیجی را از تماس خودکار «Duplex» با کسب و کارهای محلی و رزرو وقت روی صحنه پیاده کرد. این ربات با مکالمه طبیعی و صدای انسان گو همه را انگشت به دهان گذاشت. اینکه غول آمریکایی امسال نمایشی جذاب تر را تدارک دیده باشد چندان دور از ذهن نیست، پس سه شنبه شب از ساعت ۲۱۳۰ با دیجیاتو و پوشش لحظه به لحظه کنفرانس توسعه دهندگان گوگل همراه باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی