ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شرکت های نظامی
تکنولوژی

شرکت هایی که علاوه بر کسب و کار اصلی دستی هم در صنایع نظامی دارند

شرکت هایی نظیر میتسوبیشی و رولزرویس محصولات متنوعی تولید می کنند که از موتورسیکلت گرفته تا سیستم های تهویه هوا را شامل می شوند اما تولیدات آنها به این موارد ختم نمی شوند و متعجب ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

شرکت هایی نظیر میتسوبیشی و رولزرویس محصولات متنوعی تولید می کنند که از موتورسیکلت گرفته تا سیستم های تهویه هوا را شامل می شوند اما تولیدات آنها به این موارد ختم نمی شوند و متعجب خواهید شد اگر بدانید نامشان در فهرست شرکت های نظامی دنیا هم ثبت شده است.

موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم که به اختصار SIPRI خوانده می شود اخیرا به روز رسانی جدیدی را برای دیتابیس شرکت های نظامی ارائه کرده و در آن رتبه بندی مربوط به صد شرکت اصلی تولید کننده تسلیحات را منتشر کرده است.

رتبه بندی این شرکت نشان می دهد که از صد شرکت نظامی برتر ۴۲ کمپانی در خاک آمریکا فعالیت دارند و نکته جالب تر اما اینکه تعدادی از شرکت های نام برده شده در این گزارش بیشتر به خاطر تولید محصولات دیگری نظیر ماشین و لوازم خانگی شناخته می شوند و شاید از مشاهده اسامی آنها در این فهرست شگفت زده شوید.

درادامه نگاهی خواهیم داشت به پنج شرکتی که شاید تا پیش از این نمی دانستید در زمینه تولید تسلیحات فعالیت میکنند.

۵- فوجیتسو

فوجیتسو / شرکت های نظامی

فوجیتسو یک شرکت ژاپنی چندملیتی است که در زمینه ساخت و ارائه تجهیزات و سرویس های فناوری اطلاعات فعالیت دارد. مقر اصلی این شرکت در شهر توکیوی ژاپن واقع شده و در سال ۲۰۱۵ میلادی عنوان چهارمین کمپانی بزرگ ارائه دهنده خدمات آی تی در دنیا را براساس میزان درآمدهایش در این زمینه کسب کرد. نشریه فورچون از فوجیتسو با نام یکی از تحسین برانگیزترین شرکت های دنیا یاد کرده و نام آن در فهرصت پانصدگانه برترین های فورچون نیز آمده است.

فوجیتسو عموما در زمینه تولید محصولات کامپیوتری فعالیت دارد اما همانطور که در ابتدای این مطلب آمده است این شرکت و زیرشاخه هایش طیف وسیعی از اقلام را در فهرست تولیداتشان دارند که از کامپیوترهای شخصی و سازمانی گرفته تا محصولات گروه حافظه، مخابرات و تجهیزات الکترونیکی پیشرفته را شامل می شود. این شرکت حدودا صد و چهل هزار نفر کارمند دارد و محصولات و سرویس هایش را به ۱۰۰ کشور دنیا عرضه می کند.

به لحاظ تکنیکی تنها بخش بسیار کوچکی از کسب و کار شرکت فوجیتسو روی حوزه تسلیحات تمرکز دارد، با این حال واحد تولید تسلیحات این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی درآمدی برابر با ۱.۱۱ میلیارد دلار داشت که سه درصد از کل درآمد آن را تشکیل می داد.

۴- کاوازاکی

کاوازاکی / شرکت های نظامی

کاوازاکی هم یک شرکت چندملیتی ژاپنی است که عمدتا به خاطر تولید موتور، تجهیزات سنگین، هوافضا و کشتی شناخته می شود. این شرکت همچنین در تولید ربات های صنعتی، توربین های گازی و دیگر محصولات صنعتی دستی دارد و جالب اینکه تجهیزات دفاعی نیز در زمره محصولات آن قرار دارند. نام کاوازاکی از روی اسم بنیانگذار آن شوزو کاوازاکی انتخاب شده است.

در حوزه هوایی نیز این شرکت در ماموریت های مشترک بین المللی و تولید هواپیماهای بزرگ مسافربری حضور می یافت. کاوازاکی از جمله بازیگران اصلی تولید بوئینگ ۷۶۷، بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ با همراهی کمپانی بوئینگ است.

فروش کاوازاکی در بخش تسلیحات طی سال ۲۰۱۷ به رقم ۲.۱۴ میلیارد دلار رسید که مجموعا ۱۵.۲ درصد از درآمدهای این شرکت را می سازد.

۳- ساب

ساب / شرکت های نظامی

ساب (Saab) یکی از تولیدکنندگان خودرو سوئدی بود که در سال ۱۹۴۵ میلادی در این کشور تاسیس شد. اولین مدل تولیدی این شرکت ساب ۹۲ نام داشت که در سال ۱۹۴۹ راهی خیابان ها شد. در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت مادر ساب با اسکانیا تلفیق شد و ده سال بعد ساب ۹۰۰ تولید و به پرفروش ترین خودروی ساب بدل گردید.

در سال ۱۹۸۹ میلادی واحد خودروی ساب-اسکانیا دستخوش تغییرات ساختاری تازه ای گردید و به یک کمپانی مستقل به نام Saab Automobile AB تغییر نام داد. چندی بعد شرکت آمریکایی جنرال موتورز با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری روی ساب ۵۰ درصد از سهام آن را تصاحب کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی جنرال موتورز ۵۰ درصد سهام باقیمانده ساب را هم خریداری کرد و به این ترتیب Saab Automobile یکی از زیرشاخه های جنرال موتورز شد. در سال ۲۰۱۰ میلادی Saab Automobile AB به یک شرکت خودروسازی هلندی به نام اسپایکر کارز فروخته شد.

اوضاع برای ساب خوب پیش نمی رفت تا اینکه یک کنسرسیوم چینی برای خرید آن اعلام آمادگی کرد اما جنرال موتورز برای جلوگیری از انتقال تکنولوژی هایش به چین، مانع از عقد قرارداد فروش ساب شد و در نهایت این کمپانی در سال ۲۰۱۱ اعلام ورشکستگی کرد. یکسال بعد یعنی در ۲۰۱۲، شرکت ملی خودروهای الکتریکی سوئد (NEVS) ساب را خریداری و تولید ماشین های الکتریکی بر پایه پلت فرم خودروهای ساب را آغاز نمود.

فروش تسلیحات توسط این شرکت سوئدی در سال ۲۰۱۷ میلادی به رقم ۲.۶۷ میلیارد دلار رسید که ۸۳.۹ درصد از درآمد سالانه ۳.۱۸ میلیارد دلاری آن در سال ۲۰۱۷ را تشکیل می داد. عمده درآمد ساب حالا از بخش تولید تسلیحات حاصل می شود.

۲-  میتسوبیشی

میتسوبیشی / شرکت های نظامی

گروه شرکت های میتسوبیشی یا میتسوبیشی کامپَنیز گروهی از شرکت های چندملیتی ژاپنی است که در طیف وسیعی از صنایع فعالیت می کنند.

میتسوبیشی در اصل از باقیمانده شرکتی به نام میتسوبیشی زیباتسو به وجود آمده؛ شرکتی یکپارچه که از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۴۷ میلادی فعالیت می کرد و توسط فردی به نام ایواساکی یاتارو تاسیس شد. در دوران رواج فساد در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم میتسوبیشی زیباتسو منحل شد اما زیرشاخه هایش همچنان از برند و علائم تجاری آن استفاده می کردند. در حال حاضر شرکت های زیرشاخه میتسوبیشی در جلسات مدیریتی مخصوصی با نام «کنفرانس جمعه» شرکت می کنند هرچند به طور رسمی مستقل هستند و تحت یک نهاد کنترلی مشترک فعالیت نمی کنند.

میتسوبیشی هوی اینداستریز یکی از واحدهای زیرشاخه گروه میتسوبیشی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی بالغ بر ۳.۵۷ میلیارد دلار تسلیحات به مشتریانش فروخته و ۹.۷ درصد از کل درآمدهای سالانه خود را از این بخش به دست آورده است.

۱-  رولز رویس

رولز رویس / شرکت های نظامی

رولز رویس یک شرکت بریتانیایی سازنده خودروهای لوکس بود که در سال ۱۹۰۶ میلادی با همکاری چارلز رولز و هنری رویس تاسیس شد. رویس که پیشتر به واسطه تولید جرثقیل های باکیفیت به شهرت خوبی دست پیدا کرده بود با کمک رویس موفق شد در اندک زمانی از تاسیس رولز رویس اعتبار خوبی را به خاطر مهندسی عالی محصولاتش کسب کند و عنوان سازنده «بهترین ماشین های دنیا» را از آن خود کند. اما بعد از اولین جنگ جهانی این دو نفر تصمیم گرفتند که وارد عرصه مهندسی هوافضا شوند و در سال ۱۹۴۰ میلادی با توسعه اولین موتور جت خود رسما وارد این حوزه شدند.

در سال ۱۹۷۱ میلادی میلادی مدیریت رولز رویس به واسطه شکست در برخی قسمت ها مجبور به منحل کردن این شرکت شدند اما بخش های سودده آن از جمله خودرو در قالب نام های جدید به فعالیت خود ادامه دادند.

رولز رویس که جایگاه هفدهم را در میان شرکت های فعال در عرصه تولیدات سلاح دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴.۴۲ میلیارد دلار تسلیحات به فروش رسانده که ۲۲.۸ درصد از کل درآمدهای آن را تشکیل می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    که از صد شرکت نظامی برتر ۴۲ کمپانی در خاک آمریکا فعالیت دارند
    خدا لعنت کنه این آمریکا رو که هرچی جنگ تو دنیاست زیر سرشونه

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    یاد خودمون ميوفتم که چندتا کار کاملا بی ربط داریم واسه اینکه هزینه های زندگی مون تامین بشه?

    • Majidi
      Majidi | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

      خیلی قیاس جالبی بود.?

مطالب پیشنهادی