ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باتری پوشیدنی
تکنولوژی

پژوهشگران موفق به ساخت باتری پوشیدنی و قابل شستشو شدند

پژوهشگران دانشگاه کمبریج با همراهی جمعی از محققان دانشگاه Jiangnan چین قطعاتی الکترونیکی توسعه داده اند که می توان آنها را مستقیما درون پارچه ها قرار داد و در ساخت مدارهای منعطف، پایشگرهای سلامت، تبدیل انرژی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

پژوهشگران دانشگاه کمبریج با همراهی جمعی از محققان دانشگاه Jiangnan چین قطعاتی الکترونیکی توسعه داده اند که می توان آنها را مستقیما درون پارچه ها قرار داد و در ساخت مدارهای منعطف، پایشگرهای سلامت، تبدیل انرژی و دیگر موارد از آنها استفاده نمود.

این محققان نشان دادند که میتوان گرافین و موارد مرتبط را به صورت مستقیم با پارچه ها ترکیب کرد و المان های ذخیره سازی شارژ نظیر خازن یا به بیان دیگر باتری پوشیدنی با آنها تولید نمود.

دانشمندان می گویند پیشرفت هایشان راه را برای ساخت یک منبع انرژی مبتنی بر پارچه هموار خواهد کرد که قابل شستشو و انعطاف پذیر باشد و راحت بتوان آن را پوشید. این منابع انرژی در واقع از پارچه های پلی استر ارزان قیمت و پایدار تهیه می شوند و جوهری که برای چاپ زدن روی آنها به کار می رود نیز با کمک تکنیک های فراوری استاندارد تولید می گردد.

باتری پوشیدنی

اما روشی که تیم محققان دو دانشگاه کمبریج و Jiangnan ابداع کرده اند امکانی را برای انواع مختلف قطعات الکترونیکی فراهم می کند تا مستقیما با تار و پود پارچه ادغام شوند. این در حالیست که دیگر قطعات الکترونیکی از موادی سخت ساخته می شوند و سپس روی پارچه یا پلاستیک نصب می گردند. برای ساخت این باتری ها تیم محققان صفحات گرافین را در یک حلال با نقطه جوش پایین به حالت معلق نگه داشتنتد که این ماده نیز بعد از قرار گرفتن روی پارچه به راحتی پاک می شود.

نتیجه کار شبکه ای متحدالشکل و نازک از مواد رساناست که از چندین صفحه گرافین ساخته شده و با قرار دادن چندین لایه گرافین و پارچه های شش ضلعی نیترید بور می توان محدوده ای فعال ایجاد کرد که قابلیت ذخیره سازی شارژ را درون خود دارد.

امید می رود که با این روش فرصت های تجاری بیشتری در حوزه های مختلف نظیر سلامت فردی، پوشیدنی های هوشمند، انرژی، ذخیره سازی دیتا، لباس های نظامی و مد ایجاد شود.

محققان نگفته اند که باتری پوشیدنی برخوردار از این فناوری دقیقا از چه زمانی وارد بازار می شود. آنها همچنین مشخص نکرده اند که پارچه های تهیه شده با این روش چه مقدار شارژ را میتوانند در خود نگه دارند اما روشن است که بالاخری روزی این تکنولوژی امکان شارژ کردن گوشی ها با لباس را برای شما فراهم می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad.s2321
    Mohammad.s2321 | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

    لعنت به پژوهشگرایی که اینهمه تلاش میکنن و سال به سال باتری های جدید میسازن، بعد یه تلاشی نمیکنن که با بستن قرار داد بین خودشون و سازنده های موبایل از جمله سامسونگ و هوآوی، یکم عمومیشون کنن ?‍♂️?

مطالب پیشنهادی