ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

castrol-nexcel (2)
آموزش خودرو

نوآوری کاسترول نکسل؛ تبدیل آدامس، درخت کریسمس و باتری قدیمی به روغن موتور

کاسترول یا با تلفظ صحیح تر کسترول یکی از مطرح ترین برندها در زمینه روغن موتور و روان سازهای خودرویی به شمار می رود. برند کاسترول در سال 1899 در انگلستان پایه گذاری شده و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۲

کاسترول یا با تلفظ صحیح تر کسترول یکی از مطرح ترین برندها در زمینه روغن موتور و روان سازهای خودرویی به شمار می رود. برند کاسترول در سال 1899 در انگلستان پایه گذاری شده و مقر اصلی آن در لیورپول قرار دارد. کاسترول دارای زیرشاخه ای به نام نکسل (Nexcel) است که در واقع بخش نوآوری آن محسوب می شود. این شرکت زیرشاخه اخیرا از تولید روغن موتور از مواد دور ریختنی و به درد نخور خبر داده است.

به گفته نکسل مهندسین این شرکت توانسته اند از ترکیب 180 آدامس، نیم لیتر روغن سرخ کردنی، یک گرم سیلیکون که در پوشش های پلاستیکی یافت می شود، 14 باتری از کار افتاده، یک لیتر روغن موتور کارکرده و یک درخت کریسمس قدیمی یک لیتر روغن سالم و تازه استخراج کنند.

جان وارد-زینسکی (John Ward-Zinski) مدیر بخش منابع نکسل در بیانیه منتشر شده گفته

در این پروژه ویژه ما می خواستیم کل روغن را از مواد زاید درست کنیم و چالش ما ساخت افزودنی های شیمیایی بود. افراد کمی هستند که می دانند امکان بهره برداری اقتصادی و زیست محیطی از درخت کریسمس و آدامس کهنه وجود دارد. روغن موتور ما به خوبی این مساله را نشان می دهد.

جمع آوری روغن های کارکرده قدیمی و تصفیه آنها برای استفاده مجدد پایه و اساس کاری است که نکسل انجام می دهد. این شرکت امیدوار است محصول دیگری را بر پایه روغن های تصفیه شده تولید نموده و چرخه بازیافت را یک گام دیگر فراتر ببرد.

نکسل مکانیسم جدیدی را نیز برای تعویض روغن ابداع کرده که ساده تر بوده و بر اساس مفهوم plug-and-play (اتصال و اجرای راحت) استوار است. در این مکانیسم به جای مکش، تخلیه روغن و قرار دادن فیلتر جدید، از یک جعبه همه کاره استفاده می شود.

در زمانی که نیاز به تعویض روغن باشد، کافی است جعبه قدیمی را از جای خود خارج کرده و جعبه حاوی روغن جدید را جایگزین آن نمود. با این روش از تماس سایر مواد شیمیایی که ممکن است به ساختار روغن آسیب برسانند، پیشگیری می شود.

کاسترول

پیش از این روغن تصفیه شده نکسل در یک اتومبیل تولیدی به کار گرفته شده است. در فستیوال سرعت گودوود 2017، استون مارتین Vantage AMR Pro از چنین روغنی در موتور خود بهره می برد.

شایان ذکر است تکنولوژی نکسل کاربرد جدیدی برای مواد زاید ترسیم می کند. با این حساب دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور، چیزی مثل یک درخت کریسمس کهنه سر از موتور خودروها در بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی