ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نحوه کارکرد سیستم تعلیق هوشمند مک لارن 720S [تماشا کنید]

مک لارن با معرفی مدل 720S به عنوان جانشین مدل 650S توانسته موفقیت عظیمی را برای خود کسب کند و 720S را به عنوان یکی از فوق سریع ترین سوپرخودروهای فعلی به بازار عرضه کند. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

مک لارن با معرفی مدل 720S به عنوان جانشین مدل 650S توانسته موفقیت عظیمی را برای خود کسب کند و 720S را به عنوان یکی از فوق سریع ترین سوپرخودروهای فعلی به بازار عرضه کند. چندی پیش نیز مک لارن از مدل اسپایدر (720S Spider) یا سقف تاشو 720S رونمایی کرد که مهندسی هوشمند آن توانست نظر اکثر خبرنگاران را به خود جلب کند.

720S به آخرین دست آوردهای مهندسی شرکتی همچون مک لارن که برای سالیان سال در مسابقات فرمول یک حضور دارد، مجهز شده است که امکان شرح تمامی این دست آورد ها وجود ندارد. یکی از بخش های جالب توجه که چندی است مورد توجه بیشتری قرار گرفته، سیستم تعلیق خاص و پیشرفته این خودرو است که تقریبا نمونه مشابهی در صنعت خودروسازی فعلی برای آن وجود ندارد.

در دهه 60 میلادی شرکت سیتروئن از مدل DS به عنوان یک خودرو لوکس و خاص رونمایی کرد. این خودرو به دلیل مهندسی خاص توجه های بسیار زیادی را به خود جلب کرد. یکی از نمونه مهندسی های خاص این خودرو سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن بود که مورد توجه مهندسان مک لارن 720S  نیز واقع شده است. این سیستم به طور ساده با استفاده از مخزن های هیدرولیکی موسوم به آکومولاتور که در خودرویی همچون زانتیا نیز استفاده شده است حرکت جریان سیال هیدرولیکی را به وسیله پیستون ممکن می سازند و همانند یک پمپ دبی تولید می کند و در نتیجه شما امکان استفاده از تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع را خواهید داشت.

پس از سالها دوباره مک لارن از سیستمی مشابه با مدل DS سیتروئن، با هدف به حداکثر رساندن سواری و هندلینگ خودرو در تمامی شرایط استفاده کرده است. این سیستم که با نام Proactive Chassis Control ll شناخته می شود، با همکاری مشترک مک لارن و دانشگاه کمبریج انگلستان توسعه پیدا کرده است. در واقع این پروژه تز یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه کمبریج به نام پانوس برزاس بود که به کمک استاد ارشد کنترل دانشگاه کمبریج یعنی پرفسور مالکوم اسمیت به شکل عملی پیاده سازی شد.

مک لارن 720S

سیستم فنربندی مک لارن 720S از شیر و مجرای هیدرولیکی کمک میگیرد که به صورت ضربدری به هر چهار سمت فنربندی متصل شده و یک شیر سلونویدی نیز در آن مورد استفاده واقع شده که البته شیر مذکور به صورت کامپیوتری کنترل می شود. امکان حرکت جریان هیدرولیک با کنار زدن مجرای ورودی شیر ممکن می شود تا بدین ترتیب فنربندی خودرو به تنظیم ایده آل برسد.

این سیستم دارای الگوریتم کنترلی خاصی است تا تحت تمامی شرایط با برقراری ارتباط با فرمان، پدال گاز و پدال ترمز، عملکرد خودرو را در لحظه تغییر دهد.

از آن جا که سواری و هندلینگ خودرو به صورت غیر خطی دچار تغییر می شود و برخی از بخش های خودرو به صورت مستقیم قابلیت اندازه گیری را ندارند، مهندسین مک لارن و محققان دانشگاه کمبریج انگلستان مجبور به توسعه دو مدل مختلف برای کنترل این سیستم شده اند.

در ادامه پروژه مذکور، مک لارن تست اولیه در دستگاه شبیه ساز را انجام داده و به دلیل موفقیت آمیز بودن آن، مدل پرتوتایپ یا پیش تولید را آماده و در سرتاسر جهان، از جمله کوه های آلپ، کولورادو آمریکا و دره مرگ کالیفرنیا تست کرده است و در نهایت این سیستم نیمه فعال فنر بندی در مک لارن 720S مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه می توانید کلیپی که در این زمینه توسط شبکه مشهور Engineering Expained تهیه شده را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی