ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نگاهی به عملکرد سیستم های ایمنی در خودروهای الکتریکی؛ آینده پاک و امن در راه است

خودروهای الکتریکی را می توان پیشرفته ترین و جدیدترین نوع سواری ها در میان وسایل نقلیه نامید، این خودروها نه تنها پیشرانه های متفاوت و جدیدی در اختیار دارند که از آپشن های ایمنی جدیدتر ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

خودروهای الکتریکی را می توان پیشرفته ترین و جدیدترین نوع سواری ها در میان وسایل نقلیه نامید، این خودروها نه تنها پیشرانه های متفاوت و جدیدی در اختیار دارند که از آپشن های ایمنی جدیدتر و گاها حتی منحصر به فردی نیز برخوردار اند. سیستم های ایمنی خودروهای الکتریکی را عموما در دو گروه دسته بندی می کنند. دسته اول تنها وظیفه هشدار به راننده را برعهده داشته و به طور مثال عبور دوچرخه سواران از فرعی به خیابان اصلی را هشدار می دهند. دسته دوم نه تنها هشداردهنده بوده که عکس العمل نیز از خود نشان می دهند. به عنوان نمونه می توان به سیستم ترمزگیری هوشمند اشاره کرد که در صورت عدم توجه و واکنش راننده، خود دست به کار شده و علاوه بر ترمز گیری کنترل فرمان خودرو را نیز بر عهده می گیرد.

ترکیب چندین دوربین و حسگر با همراهی هوش مصنوعی بکار رفته در خودروهای الکتریکی سبب می شود که آن ها بتوانند هشدارهای به وجود آمده را تشخیص داده و واکنش مناسب از خود نشان دهند. تعداد کمپانی هایی که در زمینه های خودروهای الکتریکی و سیستم های ایمنی آن ها فعالیت می کنند روز به روز در حال افزایش بوده و به نظر می رسد که در جهان در حال حرکت به سیستم پیشرانه های برقی است. تا به اینجا کار خودروها با وجود نظارت یک عامل انسانی توانایی حرکت به صورت خودران را داشته و محصولات کمپانی تسلا نیز خود گواهی بر این ادعا اند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر لیستی از تجهیزات و سیستم های ایمنی امروزی بکار رفته در خودروهای الکتریکی در کنار یادآوری تعدادی از خودروهایی مجهز به این سیستم ها

کروز کنترل هوشمند Adaptive Cruise Control

خودروهای الکتریکی

این سیستم را می توان جز ایده های اولیه در راستای رسیدن به سیستم های خودران امروزی دانست. چندین سال است که کروز کنترل هوشمند بر روی خودرو ها قرار دارد و نحوه کار آن نیز بدین شرح است که ابتدا هنگام روشن کردن سیستم، خودرو فاصله خود را با خودرو جلویی را تنظیم می کند سپس با توجه به وضعیت ترافیک و سرعت، کنترل پدال ترمز و گاز را به اختیار می گیرد. در صورت کاهش یا افزایش سرعت خودرو جلویی این سیستم نیز همانند خودروی جلویی سرعت خود را افزایش یا کاهش می دهد.

استاندارد: هوندا Clarity، هیوندا Kona EV، کیا نیرو، تسلا مدل 3، تسلا مدل اس و تسلا مدل ایکس از این سیستم به صورت استاندارد بهره می برند.

آپشنال: بی ام و i3، هیوندا loniq، جگوار i-Pace، نیسان لیف و فولکس واگن e-Golf از این سیستم به صورت آپشنال بهره می برند.

هشدار نقطه کور  Blind-Spot Warning

حتما تا به حال هنگام رانندگی با این موضوع مواجه شده اید که خودرو یا موتور سواری را با آینه کنار خود ندیده باشید. کار این سیستم دقیقا در راستای پوشش نقاط کور بوده و به وسیله سنسور یا دوربینی که برای آن تعبیه شده در صورت نزدیک شدن شی ای به شما هشدار می دهد.

نحوه هشدار دادن این سیستم نیز بدین گونه است که معمولا چراغ های هشداری که در آینه بغل ها جای گذاری شده اند روشن می شوند. البته تعدادی از شرکت ها تنها به هشدار بصری قانع نشده و به صورت صوتی نیز به راننده خودرو هشدار می دهند. یکی از ایرادات وارد شده به این سیستم ها این است که در صورتی که شما بخواهید در جای باریکی همانند پارکینگ پارک کنید و یا در ترافیک مانده باشید سیستم مذکور به صورت مداوم در حالت هشدار قرار می گیرد.

راه حل هوندا برای این موضوع نیز اینگونه است که هنگامی که شما راهنمای سمت راست خود را روشن می کنید یک دوربین دید بسیار کاملی از اطراف را در اختیار شما قرار داده تا بتوانید به راحتی اقدام به گردش کنید.

استاندارد: هوندا Clarity ،هیوندا Kona الکتریکی، تسلا مدل 3، تسلا مدل S و تسلا مدل X از این سیستم به صورت استاندارد بهره می برند

آپشنال: شورولت بولت، هیوندا loniq، جگوار I-pace، نیسان لیف و فولکس واگن e-Golf به صورت آپشنال از این سیستم بهره می برند.

سیستم هشدار برخورد از جلو  Forward Collision Warning/Forward Auto-Braking

این سیستم با استفاده از دوربین ها و سنسور هایی که برای آن تعبیه شده است فاصله خود را تا اجسام یا خودرو جلویی می سنجد. در حالت پایه این سیستم با هشدار دادن به راننده اطلاع می دهد که سرعت و فاصله آن با جسم جلویی خطرناک بوده و بهتر است که از فاصله با جسم یا خودروی جلویی بکاهد. اما در سیستم های پیشرفته تر ترمزگیری صورت می پذیرد تا از شدت حادثه کاسته شود. البته تعدادی از سیستم ها نیز اقدام به ترمز گیری خفیف کرده و مابقی کار را بر عهده راننده می گذارند. لازم به ذکر است که عمده کارکرد سیستم مذکور در صورت های بالا بوده و بدین ترتیب جان افراد بسیاری را نیز نجات داده است البته در بعضی از خودرو ها این سیستم در ترافیک و سرعت های کم نیز کارآمد بوده و به راننده کمک می کند.

استاندارد: هوندا Clarity، هیوندا Kona الکتریکی، کیا نیرو، تسلا مدل 3، تسلا مدل S و تسلا مدل X از این سیستم به صورت استاندارد بهره می برند

آپشنال: شورولت بولت، هیوندا loniq، جگوار I-pace، نیسان لیف و فولکس واگن e-Golf به صورت آپشنال از این سیستم بهره می برند

سیستم هشدار تغییر خطوط  Lane Departure Warning

طراحی این سیستم بر این اساس بوده است که از تغییر ناگهانی لاین خودرو در اتوبان جلوگیری کند. در واقع با استفاده از دوربین های طراحی شده که بر روی خودرو قرار دارند لاین های اتوبان تشخیص داده شده و هنگامی که خودرو در حال خارج شدن ار لاین خود باشد یک هشدار فعال شده و از خارج شدن خودرو از لاین خود جلوگیری می شود. در واقع تا زمانی که راننده راهنما خود را روشن نکند این سیستم همچنان خودرو را تحت نظر دارد. البته برخی کمپانی ها این سیستم را هوشمندتر کرده و خود خودرو دست به کار شده و با ترمز و کنترل فرمان مجددا خود را به مرکز لاین خود بر می گرداند.

استاندارد:  هوندا Clarity، تسلا مدل 3، تسلا مدل S و تسلا مدل X از این سیستم به صورت استاندارد بهره می برند

آپشنال: شورولت بولت، هیوندا ioniq، نیسان لیف و فولکس واگن e-Golf به صورت آپشنال برای مشتری قرار داده شده است.

سیستم دستیار حفظ خودرو بین خطوط Lane Keeping Assist

بعضی از ماژول های کمکی کمی بیشتر یه سمت ناوبری خودران قدم برداشته که حتی دیگر لازم نیست راننده نگران حفظ خودرو خود در مسیر مستقیم باشد و خودرو به کمک سیستم های هوشمند و با کنترل فرمان این کار را به صورت خودکار انجام می دهد. با استفاده ار دوربین های به کار رفته همانند سیستم قبلی خط های جاده بررسی شده و خودرو در مسیر مستقیم نگه داری می شود.

استاندارد: هوندا Clarity، هیوندا Kona، جیگوار I-Pace، کیا نیرو، تسلا مدل 3، تسلا مدل S، تسلا مدل X از این سیستم به صورت استاندارد بهره می برند.

آپشنال: شورولت بولت، هیوندا Ioniq، نیسان لیف، فولکس واگن e-Golf از این سیستم به صورت آپشنال بهره می برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ تیر ۱۳۹۸

    تسلا همه رو استاندار داره

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

    در تولید 100% خودروی ملی (سمند) عاجز موندیم ? فکرکنم 1000سال دیگه به این تکنولوژی ها برسیم ?‍♂️ فعلا که فقط گزینه نظامی مون روبه پیشرفت و به روز شدن

مطالب پیشنهادی