ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان اطلاعات جدیدی از حلقه‌های درخشان اورانوس به دست آوردند

منجمان موفق شدند اولین تصویر از تشعشات مستقیم حلقه‌های اورانوس را ثبت کنند. دانشمندان سال هاست که از وجود این حلقه‌های کم نور آگاهی دارند اما تا به حال سوالات زیادی در مورد ماهیت این ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

منجمان موفق شدند اولین تصویر از تشعشات مستقیم حلقه‌های اورانوس را ثبت کنند. دانشمندان سال هاست که از وجود این حلقه‌های کم نور آگاهی دارند اما تا به حال سوالات زیادی در مورد ماهیت این حلقه‌های رازآلود برای آن‌ها وجود داشته. مثلا مواد تشکیل دهنده، جرم و ابعاد هرکدام از حلقه‌ها  همواره برای دانشمندان ناشناخته بوده است.

حالا محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه لستر انگلستان موفق شده‌اند با استفاده از دو تلسکوپ در شیلی، تشعشعات ذرات تشکیل‌دهنده حلقه‌های اورانوس را در بازه طول موج‌های رادیویی و مادون قرمز اندازه‌گیری کنند.

حلقه‌های اورانوس
چهار طول موج تشعشعی که در حلقه‌های اورانوس مشاهده شده است

پیش از این با استفاده از تصاویری که از فضاپیمای Voyager 2 و تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده بود، دانشمندان دریافته بودند که اورانوس 10 حلقه باریک، سه خلقه ضخیم‌تر و حداقل 13 قمر کوچک دارد که بین این حلقه‌ها به دور اورانوس گردش می‌کنند.

با این حال حلقه‌ها کوچک و کم نور هستند و قطر آن‌ها حدود 20 تا 100 کیلومتر بوده که یعنی ابعادی بسیار کوچکتر از حلقه‌های زحل دارند. تمام اندازه‌گیری‌های پیشین بر پایه نوری بوده که این حلقه‌ها منعکس یا سد می‌کردند و هیچ‌کدام بر پایه مشاهدات مستقیم آن‌ها نبوده. در حالی که در تحقیق اخیر دانشمندان از بررسی سه طول موج رادیویی متفاوت و یک موج مادون قرمز که مستقیما از  این حلقه‌ها ساطع می‌شود استفاده کردند.

حلقه‌های اورانوس
تصویر گرمایی (Thermal) از اورانوس

مشاهدات جدید آنها را قادر ساخت تا دما را نیز اندازه گرفته و دریابند که حلقه‌های اطراف اورانوس دمایی در حدود 77 درجه بالای صفر مطلق دارند. نتیجه‌گیری مهم دیگری که از این تحقیق به دست آمده این است که نورانی‌ترین حلقه اورانوس به جای اینکه از غبار میکروسکوپی ساخته شده باشد، متشکل از ذراتی با ابعاد در حدود سانتی متر یا بزرگتر است. یکی از محققان در این باره گفته:

نورانی‌ترین حلقه اورانوس به نام اپسیلون، از سنگ‌هایی با ابعاد توپ گلف و بزرگتر از آن تشکیل شده است.

در حال حاضر محققان امیدوارند امکان مشاهده حلقه‌های اورانوس را با تلسکوپ‌های پیشرفته‌تر هم به دست بیاورند تا ماهیت حلقه‌های ناشناخه این سیاره را بیشتر آشکار کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی