ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تبلت های اندروید
تکنولوژی

چرا گوگل از بازار تبلت کناره‌گیری کرد؟

بخش سخت افزار گوگل به تازگی اعلام کرده تولید تبلت های اندروید را متوقف می کند و به جای آن تمرکزش را روی تولید لپ تاپ خواهد گذاشت. با توجه به اینکه تنها هشت ماه ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

بخش سخت افزار گوگل به تازگی اعلام کرده تولید تبلت های اندروید را متوقف می کند و به جای آن تمرکزش را روی تولید لپ تاپ خواهد گذاشت. با توجه به اینکه تنها هشت ماه از معرفی تبلت پیکسل اسلیت می گذرد، این خبر کمی غافلگیر کننده است. اما اکر کمی از گذشته گوگل و تبلت ها اطلاع داشته باشید درک منطق این اقدام بسیار ساده خواهد بود، مخصوصا وقتی موفقیت کروم بوک ها را نیز در نظر بگیریم.

احتمالا بزرگترین مانع پیشرفت تبلت های گوگل کیفیت برنامه های آن ها است، زیرا توسعه دهندگان اندروید هیچگاه حاضر به بهینه‌سازی برنامه هایشان برای صفحات بزرگ نشدند.

تنها تبلت موفق گوگل نکسوس 7 بود

می توان گفت تنها تبلت گوگل که از بهینه نبودن برنامه ها برای صفحه های بزرگ آسیب ندید نکسوس 7 باشد که از تابستان 2012 تا اواسط سال 2015 به فروش می رسید. این تبلت با اندازه بسیار کوچکتر ار آیپد و برچسب قیمت کمتر از 300 دلار منحصرا برای لذت بردن از محتوا طراحی شده بود، و اندازه اش آن را به همراهی ایده آل در سفرها برای تماشای فیلم، مطالعه، بازی کردن و گوش دادن به موسیقی تبدیل کرده بود.

تبلت های اندروید

فراموش کردن چنین اتفاقی در زمانه ای که موبایل های شش اینچی رایج‌ شده‌اند ساده است، اما سال 2012 که موبایل های 4.5 اینچی بزرگ محسوب می شدند داشتن یک تبلت هفت اینچی برای تماشای ویدئو بسیار لذت بخش بود. علاوه بر این تجربه استفاده از برنامه هایی که برای صفحات بزرگ بهینه نشده بودند در یک نمایشگر عمودی 7 اینچی خیلی هم بد نبود، موضوعی که در نهایت مشخص شد همه به آن علاقه دارند.

اما کمبودهای اکوسیستم اندروید برای صفحه نمایش های بزرگ با معرفی نکسوس 9 و پیکسل C در سال های 2014 و 2015 بیشتر مشهود شد. هر دو این تبلت ها دارای صفحه نمایش هایی بزرگ و با کیفیت و سخت افزار قوی بودند اما برنامه ای برای استفاده از آن ها وجود نداشت. اوضاع برای پیکسل C بدتر هم بود زیرا این تبلت با صفحه کلید متصلش 650 دلار قیمت داشت. سخت افزار این تبلت بسیار قوی بود اما به علت نبود قابلیت های نرم افزاری با اضافه شدن صفحه کلید فیزیکی کاربرد تبلت مذکور چندان تغییری نمی کرد.

تبلت های اندروید

زمانی که گوگل با تبلت ها درگیر بود، بازار کروم بوک هایش روز به روز پیشرفت می کرد. این دستگاه ها که در ابتدا لپ تاپ هایی ارزان و ضعیف و نیازمند اتصال دائمی به اینترنت بودند، از سال 2015 تبدیل به بازیگری اساسی در سیستم آموزش شدند. تا آن زمان سازنده ها هم شروع به توسعه کروم بوک هایی ارزان قیمت با صفحه نمایش های باکیفیت، عمر باتری طولانی و صفحه کلیدهای راحت کرده بودند؛ تمام قابلیت‌هایی که مصرف کننده ها از یک لپتاپ انتظار داشتند. وقتی هم که گوگل سال 2016 اعلام کرد پلی استور را به کروم بوک ها می‌آورد همه می دانستند بازار تبلت های اندروید در حال از بین رفتن است.

کروم بوک ها در سیستم های آموزشی بسیار موفق ظاهر شده اند

این اتفاقات با معرفی پیکسل بوک سال 2017 نیز به اوج رسید، زمانی که گوگل اقدام به ساخت و معرفی کروم بوکی کرد که ارزش مبلغ پرداختی را داشت. دستگاهی باکیفیت که به عنوان تبلت نیز قابل استفاده بود و با اینکه بهترین حالت استفاده از سیستم عامل کروم با صفحه کلید و ماوس بود، برخی برنامه ها همچنان از قلم استایلوس و صفحه نمایش لمسی بهره می بردند. با وجود برخی مشکلات، پلتفرم گوگل در حال تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای سرفیس مایکروسافت و آیپدهای اپل بود.

تبلت های اندروید

اما گوگل باز هم نمی توانست از بازار تبلت های اندروید چشم پوشی کند و معرفی پیکسل اسلیت نیز مصداق این ادعاست. این تبلت دارای کیفیت ساخت عالی و سخت افزاری بسیار قدرتمند است اما به علت کاستی های نرم افزاری از آن استقبال چندانی نشد. در نتیجه از آن تنها می توان برای کارهایی چون تماشای ویدیو استفاده کرد، که با توجه به برچسب قیمت 600 دلاری اش خرید یک آپید 329 دلاری برای همچین کاری منطقی تر بنظر می رسد.

گوگل هیچ‌گاه نتوانست برای موفق شدن تبلت های اندروید کاری انجام دهد، اما در این راه تنها نیست. در حال حاضر تنها شرکت هایی که در این بازار موفق عمل می کنند مایکروسافت و اپل هستند. با این حال بهترین حالت استفاده از تبلت های مایکروسافت هم با صفحه کلید است و به نظر اپل تنها شرکتی است که توانسته تبلتی بسازد که استفاده از آن بدون کیبورد عجیب نیست. اگرچه این شرکت هم نسبت به پنج سال قبل آیپدهای بسیار کمتری می فروشد.

در نتیجه به نظر تبلت ها اگر هم زمانی موفق به پر کردن جای لپتاپ ها شوند، آن روز به هیچ عنوان نزدیک نیست. تصمیم گوگل هم بیشتر از اینکه پذیرش شکست باشد، هم جهت شدن با خواسته های کاربران است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی