ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
تکنولوژی

طلسم اسپیس ایکس شکست؛ نجات یکی از قطعات فالکون هوی پیش از سقوط در اقیانوس

اسپیس ایکس تلاش دارد تا جای ممکن راکت ها و قطعات مورد استفاده در پرتاب هایش را بازیابی و دوباره از آن ها استفاده کند، فرودهای موفقیت آمیز راکت های این شرکت هم  نشانگر نتیجه ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

اسپیس ایکس تلاش دارد تا جای ممکن راکت ها و قطعات مورد استفاده در پرتاب هایش را بازیابی و دوباره از آن ها استفاده کند، فرودهای موفقیت آمیز راکت های این شرکت هم  نشانگر نتیجه بخش بودن تلاش های آن ها در این راستا است. با این حال اسپیس ایکس در یکی از بخش ها، یعنی نجات قطعات محافظ دماغه راکت موفق نبوده است.

حالا به نظر می رسد طلسم برای اسپیس ایکس شکسته شده، زیرا آن ها بالاخره موفق شدند یکی از قطعات مربوط به دماغه راکت فالکون هوی که ماهواره ها را در خود جای می دهد قبل از سقوط در اقیانوس بگیرند.

هر کدام از این قطعات محافظ شش میلیون دلار ارزش دارند

هنگام پرتاب راکت به فضا، محموله ها در دماغه راکت حضور دارند و توسط پوششی محافظت می شوند. وقتی راکت با موفقیت به فضا وارد شود، کار این محافظ به پایان می رسد و پس از باز شدن به دو قطعه تقسیم شده و به سمت زمین سقوط می کند. علاقه اسپیس ایکس به بازیابی این قطعات کاملا قابل درک است، زیرا هرکدام از آن ها حدودا شش میلیون دلار قیمت دارند و از 62 میلیون دلاری که برای هر پرتاب راکت فالکون 9 و 90 میلیون دلاری که برای هر پرتاب فالکون هوی لازم است، 12 میلیون دلار آن مربوط به همین قطعات می شود.

اسپیس ایکس
پرتاب دیروز فالکون هوی

استراتژی این شرکت برای گرفتن محافظ های دماغه راکت هم ابتدا کاهش سرعت سقوطشان به وسیله چتر، و گرفتنشان با استفاده از قایق هایی است که روی آن ها تورهای بسیار بزرگ نصب شده اند.

یکی از این قایق ها که قبلا آقای استیون نام داشت، حالا اسمش به خانم تری تغییر یافته و دیروز برای اولین بار موفق شد یکی از قطعه های محافظ را قبل از سقوط در اقیانوس نجات دهد. در نتیجه از سه بوستر و دو قطعه محافظی که در پرتاب دیروز استفاده شده بود، دو بوستر به طور سالم به زمین برگشتند و یکی از محافظ ها هم بازیابی شده است. سومین بوستر به علت مانور سه ساعته پیچیده ای که در مدار انجام داد دارای سوخت کافی برای فرود سالم نبود و در نزدیکی سکوی شناور منفجر شد؛ این سکو 1200 کیلومتر با محل پرتاب فاصله داشت.

اسپیس ایکس
بازگشت دو بوستر به زمین

این پرتاب همچنان برای اسپیس ایکس بسیار مهم و موفقیت آمیز محسوب می شود، زیرا نیروی هوایی آمریکا قصد داشت به وسیله آن مهارت اسپیس ایکس را محک بزند و گفته شده پس از قرارگیری موفقیت آمیز تمام 24 ماهواره در مدارهایشان، این سازمان از عملکرد اسپیس ایکس رضایت کامل دارد.

اسپیس ایکس
فرود موفقیت آمیز بوسترها

«کلنل دنیس بیتوود»، رئیس بخش پرتاب های فضایی نیروی هوایی آمریکا، اعلام کرده راهکارهای اسپیس ایکس به کاهش هزینه های پرتاب برای این سازمان منجر خواهد شد و این ماموریت تعهد نیروی هوایی به استفاده از تکنولوژی های روز برای کاهش هزینه ها را نشان می دهد.

نیروی هوایی آمریکا به دنبال چند شریک از بین کمپانی های اسپیس ایکس، بلو اوریجین، یونایتد لانچ آلیانس و گروه نورتراپ برای امضای قراردادهای پرتاب از سال 2022 تا 2026 است و گفته شده این سازمان تنها دو شرکت را انتخاب خواهد کرد. در نتیجه آزمایش دیروز شانس اسپیس ایکس برای برنده شدن را تا حد زیادی بالا خواهد برد، زیرا آن ها نشان دادند قادر به ارسال محموله ها با روش دلخواه نیروی هوایی هستند، و این کار را با هزینه کمتر و راکت هایی انجام می دهند که همین حالا آماده خدمتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی