ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی چالش‌های اکوسیستم استارت‌آپی ایران از سوی انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران با انتشار یک طرح جامع تلاش کرده است تا مشکلات اکوسیستم استارت‌آپی ایران را شناسایی کند. در این طرح جامع، نقش دولت، حاکمیت و سازمان‌ها در پیدایش و رفع مشکلات ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۸

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران با انتشار یک طرح جامع تلاش کرده است تا مشکلات اکوسیستم استارت‌آپی ایران را شناسایی کند. در این طرح جامع، نقش دولت، حاکمیت و سازمان‌ها در پیدایش و رفع مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین مشکلی که در این طرح به آن اشاره شده است، عدم وجود یک نگاه کلان برای حمایت از استارت‌آپ‌ها در ایران است. موازی‌کاری نهادهای خصوصی و دولتی هم از مشکلات دیگری است که این طرح تلاش کرده تا به آن بپردازد. در بخشی از این طرح می‌خوانیم:

«باید در تمام سازمان‌های دولتی، نگاهی از بالا ایجاد شود و این سازمان‌ها بپذیرند که با تغییر این نگاه، برخی از سازمان‌های دولتی نقش خود را از دست خواهند داد و بخش دیگری نقشی پررنگ ایفا خواهند کرد. پس دولتی‌ها باید از مجادلۀ داخلی بپرهیزند و منافع ملی کشور را فدای منافع یک سازمان خاص یا یک وزارت خانه نکنند. مجوز زدایی در کسب‌وکارهای آنلاین، باید به‌طور گسترده اجرا شود و به‌ گونه‌ای باشد که کسب‌وکارهای مختلف بتوانند وارد فضای مجازی شوند و برای هر فعالیتی در این فضا به اخذ مجوز جدید نیاز نداشته نباشد.»

در این طرح همچنین پیشنهاد شده است که دولت باید از برخی درآمدهای کوتاه مدت خود از محل مطالبات مربوط به طلب‌ها و بدهی‌های چندصدمیلیون تومانی این کسب‌وکارها چشم‌پوشی کند تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کسب‌وکارهایی باشیم که توان پرداخت مالیات و بیمه را دارند.

«حمیدرضا اعتدال‌مهر»، رییس هیات مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی در گفتگو با دیجیاتو درباره هدفی که این طرح دنبال می‌کند، می‌گوید: «در ۷ سالی که انجمن صنفی فعالیت می‌کند، مراجعات مختلفی به سازمان‌های مختلف برای حل مشکلات کسب‌وکارها داشته‌ایم. به آرامی متوجه شدیم مشترکات این چالش‌ها به شدت زیاد است. برای مثال وقتی درباره بیمه صحبت می‌کنیم، اصولاً چند مشکل مشخص وجود دارد که به شکل پراکنده به ما می‌رسد و به راحتی قابل پیگیری نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تمام مشکلات را در قالب یک طرح جامع تدوین کنیم تا مسئولانی که آن را می‌خوانند با یک ارزیابی علمی و کلی مواجه شوند.»

در قسمت راه‌حل‌های طرح، پیشنهاد می‌شود که کسب‌وکارها، از اتحادیه و یا انجمن مجوز فعالیت دریافت کنند. اما آیا انجمن توان نظارت بر همه کسب‌وکارهای اینترنتی را دارد؟ اعتدال‌مهر در پاسخ به دیجیاتو می‌گوید:

«ما با کلمه نظارت کاملاً مخالف هستیم. ما به شکل ماهانه ۲۵ هزار تومان از یک کسب‌وکار می‌گیریم که فقط بتوانیم هزینه اجاره مکان انجمن صنفی و کارمندان را بدهیم. هدف این است تا انجمن صنفی به عنوان یک مرکزیت برای این جامعه وجود داشته باشد. پس به هیچ عنوان ادعا و اشتهای نظارت در ما وجود ندارد و با آن مخالفیم. از سوی دیگر گرفتن پروانه اساساً به این معنی نیست که ما رگولاتور هستیم. ما می‌گوییم بیایید مشکلات را در انجمن با هم در میان بگذاریم تا اگر اتفاقی برای یک همکار می‌افتد، سایرین مشارکت کنند و گروهی به نمایندگی از انجمن برای حل مشکل مامور شود. برآورد این است که ۶۰ هزار کسب‌وکار نماد اعتماد الکترونیکی گرفته‌اند اما حدود هزار کسب‌وکار از انجمن و هزار کسب‌وکار از اتحادیه کشوری کسب‌وکارها پروانه دارند. این نشان می‌دهد که یک شصتم کسب‌وکارها در جامعه ما حضور دارند و ما به دنبال حضور ۵۹ هزار کسب‌وکار اینترنتی دیگر هستیم تا بتوانیم مشکلات‌شان را احصا کنیم.»

از سوی دیگر «شایان شلیله»، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تهران در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که تغییر توازن قدرت در سازمان‌ها باعث جنگ داخلی بین خود سازمان‌های دولتی شده که امروز تبدیل به یک چالش بزرگ برای استارت‌آپ‌ها شده است: «برای مثال درآمد سازمان امور مالیاتی افزایش پیدا می‌کند اما از طرفی می‌بینیم که بیمه باید معافیت‌هایی در نظر بگیرد تا این شرکت‌های نوپا شکل بگیرند. درحالی که بیمه به جای نگاه به فردا، صرفاً به امروز نگاه می‌کند و نگرش کلانی وجود ندارد. این مسائل باعث شد تا از بهمن سال گذشته روی این طرح جامع کار کنیم و از طرفی آن را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهیم تا آنها هم نظراتشان را برای ما ارسال کنند.»

او با اشاره به این مسئله که نظارت و رگولاتوری در بخش‌های خاصی، در همه جای دنیا در اختیار دولت‌هاست، اعلام می‌کند که نیازی نیست تا الزاماً دولت در همه بخش‌های اکوسیستم کسب‌وکاری دخالت کند و مجوز صادر کند. دبیر این انجمن می‌گوید بهتر است در برخی موارد صرفاً چارچوب‌های فعالیت از سوی دولت و حاکمیت ارائه شوند و وظیفه نظارت بر کسب‌وکارها بر عهده صنف‌ها باشد: «مشخص نیست که چرا نظارت بر هتل‌داری در اختیار سازمان میراث فرهنگی است. یا مشخص نیست که چرا در حوزه تبلیغات آنلاین، وزارت ارشاد باید ایفای نقش کند.»

متن کامل طرح انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی از این لینک قابل دریافت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی