ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آسیب پذیری بلوتوث
تکنولوژی

کشف آسیب‌پذیری بلوتوث؛ کاربران ویندوز و اپل در معرض تهدید

آسیب پذیری جدیدی در پروتکل ارتباطی بلوتوث کشف شده که می تواند هویت و موقعیت مکانی کاربران دستگاه های مدرن را فاش کند. به گفته محققان این آسیب پذیری با دستگاه های مبتنی بر سیستم ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

آسیب پذیری جدیدی در پروتکل ارتباطی بلوتوث کشف شده که می تواند هویت و موقعیت مکانی کاربران دستگاه های مدرن را فاش کند.

به گفته محققان این آسیب پذیری با دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل های ویندوز 10، مک او اس و iOS مرتبط است و به این ترتیب شامل آیفون، آیپد، اپل واچ، مک بوک و تبلت ها و لپتاپ های مایکروسافت می شود. با این حال به نظر می رسد دستگاه های اندرویدی از این آسیب پذیری در امان هستند.

این آسیب پذیری به نحوه ارتباط دستگاه های بلوتوث با هم مرتبط است. در ارتباط بلوتوث یک دستگاه به عنوان مرکز ارتباطی عمل می کند و دیگری به عنوان یک وسیله جانبی با آن مرتبط می شود. دستگاه جانبی سیگنال هایی حاوی یک آدرس یکتا (MAC) و نیز داده های ارتباط را ارسال می کند. بیشتر دستگاه ها این آدرس را به طور دروه ای تغییر می دهند اما پژوهشگران موفق شده اند با یک الگوریتم شنود منبع باز ارتباط بلوتوث را حتی در شرایط تغییر آدرس، شناسایی کنند.

آسیب پذیری بلوتوث

البته این آسیب پذیری داده های خصوصی کاربران را افشا نمی کند اما می تواند برای ردیابی دستگاه های بلوتوث و کاربران آنها به کار برود. در بین دستگاه های آسیب پذیر کاربران دستگاه های فیت بیت بدترین شرایط را دارند؛ چرا که به گفته محققان این دستگاه ها به طور خودکار آدرس ها را تغییر نمی دهند و به این ترتیب ردیابی آنها ساده تر می شود.

به نظر می رسد راحت ترین راه جلوگیری از هک (حداقل در دستگاه های مبتنی بر iOS و ویندوز 10) خاموش کردن بلوتوث و روشن کردن مجدد آن باشد. اما نیازی نیست به این دلیل استفاده از دستگاه بلوتوث خود را کنار بگذارید چرا که به گفته محققان هزاران راه برای ردیابی کاربران وجود دارد که حتی هیچ نیازی به بلوتوث ندارند. اما همچنان نباید از یاد برد که مهم این است که چه کسی به داده های حساس شما دست پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی