ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارشیپ
علمی

آزمایش راکت استارهاپر اسپیس ایکس با آتش سوزی پایان یافت

شب گذشته نسخه اولیه ای از نسل بعدی راکت های اسپیس ایکس به نام استارهاپر حین آزمایش آتش گرفت. این آزمایش در بوکاچینا واقع در استان سانتو دومینگو جمهوری دومنیکن انجام شد و 4 دقیقه بعد ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

شب گذشته نسخه اولیه ای از نسل بعدی راکت های اسپیس ایکس به نام استارهاپر حین آزمایش آتش گرفت.

این آزمایش در بوکاچینا واقع در استان سانتو دومینگو جمهوری دومنیکن انجام شد و 4 دقیقه بعد از آغاز به کار راکت، یک انفجار کوچک اتفاق افتاد. اما تنها در عرض چند ثانیه آتش تمام راکت را فرا گرفت. با این که آتش به سرعت خاموش شد ولی همین حادثه کافی بود تا پرواز بزرگ بعدی اسپیس ایکس را به تعویق اندازد. هنوز مشخص نیست که این انفجار تا چه میزان به استارهاپر آسیب وارد کرده. در تماس های رسانه ها با اسپیس ایکس هم هنوز پاسخی در این رابطه داده نشده است.

راکتی که آتش گرفت نمونه ای آزمایشی از راکت بزرگ بعدی اسپیس ایکس به نام استارهاپر بود. این راکت به گونه ای طراحی شده که تنها در مسافت و ارتفاع کوتاه آزمایش شود تا کارکرد صحیح تکنولوژی راکت جدید رپتور را اثبات کند. در تست اخیر، استارهاپر تنها به یک رپتور مجهز بود اما در آینده، آزمایش های مشابه با تعداد بیشتری رپتور انجام خواهد شد.

هدف اسپیس ایکس این است که نسخه نهایی این راکت، فضاپیمای استارشیپ را به فضا ببرد؛ فضاپیمایی غول آسا که بر اساس رویای ایلان ماسک برای ارسال محموله ها و یا تا 100 انسان به ماه و مریخ طراحی شده است. استارشیپ قرار است یک سیستم راکت با قابلیت استفاده مجدد باشد. به عبارتی اسپیس ایکس انتظار دارد مشابه با هواپیماها، به سرعت آن را به فضا ارسال کرده، فرود آورده و مجدد به فضا پرتاب کند. در مقایسه با راکت های فالکون فعلی که تا حدودی قابل استفاده مجدد هستند، استارشیپ را باید یک پیشرفت اساسی به حساب آورد.

استارشیپ اولین آزمایش موفقیت آمیز خود را در فروردین ماه سال جاری با تست احتراق موتور راکت رپتور پشت سر گذاشته بود. نسخه نهایی استارشیپ شامل 7 موتور راکت خواهد بود که 31 موتور رپتور دیگر هم به عنوان بوستر آن را همراهی می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی