ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزارهای روسی
تکنولوژی

مجلس روسیه به‌دنبال نصب اجباری برخی اپ‌ها روی گجت‌های کاربران

قانون گذاران روس در پی اجباری کردن نصب برخی نرم افزارهای روسی روی تمام موبایل ها، کامپیوترها و تلویزیون های هوشمندی هستند که در بازار این کشور عرضه می شوند. بر اساس اطلاعات به دست ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

قانون گذاران روس در پی اجباری کردن نصب برخی نرم افزارهای روسی روی تمام موبایل ها، کامپیوترها و تلویزیون های هوشمندی هستند که در بازار این کشور عرضه می شوند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از پیش نویس این لایحه، هدف از این کار حمایت از توسعه دهندگان بومی عنوان شده.

بازار تلفن های هوشمند روسیه توسط اپل، سامسونگ و هواوی قبضه شده است

این لایحه که فعلا در مجلس دومای روسیه به سر می برد، مقامات را قادر به تهیه لیستی از نرم افزارهای روسی می کند که نصبشان روی دستگاه های به فروش رفته در این کشور الزامی می شود. در صورت رای آوردن نیز، اجرای آن از تیرماه سال آینده به قانون تبدیل خواهد شد.

از دیگر بندهای این لایحه جریمه شرکت هایی است که برنامه های مشخص شده را پیش از عرضه موبایل روی آن نصب نکرده باشند. این جریمه بین 790 تا 3170 دلار آمریکا خواهد بود و از دی ماه سال بعد اجرا خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست این مبلغ به ازای هر موبایل محاسبه خواهد شد یا ساز و کار دیگری برای آن در نظر گرفته شده است. بازار تلفن های هوشمند روسیه توسط سه شرکت اپل، سامسونگ و هواوی قبضه شده طبیعتا بیش از همه در معرض این جریمه خواهند بود.

قانون مذکور تنها در صورتی به قانون تبدیل می شود که در مجلس دوما سه رای بیاورد. پس از آن نیز در شورای فدرال روسیه به رای گذاشته خواهد شد و نهایتا باید توسط رئیس جمهور این کشور یعنی ولادیمیر پوتین تایید شود. سرویس ضد انحصار فدرال روسیه و وزارت ارتباطات این کشور هنوز درباره پیش نویس فوق اظهار نظر نکرده اند.

نرم افزارهای روسی

روسیه طی پنج سال اخیر قوانین مربوط به اینترنت را سخت تر کرده است. از این سخت گیری ها می توان به مجبور کردن موتورهای جستجو به حذف برخی نتایج، ذخیره اطلاعات کاربران روس شبکه های اجتماعی روی سرورهای این کشور و به اشتراک گذاشته شدن کلید رمزنگاری برنامه های پیام رسان با دولت روسیه اشاره کرد.

روز گذشته هکرها با انتشار اسنادی نشان داده بودند بود که روسیه برنامه های متعددی برای جاسوسی از کاربران شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک دارد و حتی ایمیل های رد و بدل شده در کشور را نیز پایش می کند. در نتیجه بعید نیست نصب این نرم افزارهای روسی با دیگر برنامه های این کشور هم جهت باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۳۱ تیر ۱۳۹۸

    یاد دستگاه تله‌اسکرین کتاب 1984 افتادم! تکنولوژی چقدر کار حکومت‌ها رو برای جاسوسی راحت کرده.

  • enrix
    enrix | ۳۱ تیر ۱۳۹۸

    با اینکه به رویترز به عنوان یه رسانه آمریکایی تو نشر دقیق خبر اطمینان ندارم ( شخصا البته کاری به بقیه ندارم ) ولی این کار روسیه خیلی ظلمه! که مجبور باشی برای داشتن یه گوشی لیستی از اپ هارو نصب کرده باشی خوب کاربر اگه بخواد خودش حذف یا نصب میکنه دیگه ، چه کاریه اخه؟؟

    • آریا
      آریا | ۳۱ تیر ۱۳۹۸

      رویترز رسانه امریکایی نیست. بریتانیاییه

مطالب پیشنهادی