ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای هندی عازم ماه شد [تماشا کنید]

هند اولین ماه نشین خود را با هدف فرود آمدن بر سطح ماه به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما تا یک ماه و نیم آینده بر سطح ماه فرود خواهد آمد و اگر این ماموریت ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

هند اولین ماه نشین خود را با هدف فرود آمدن بر سطح ماه به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما تا یک ماه و نیم آینده بر سطح ماه فرود خواهد آمد و اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود هند پس از آمریکا، شوروی و چین به چهارمین کشور دنیا تبدیل می‌شود که موفق به نشاندن سفینه روی سطح ماه شده است. این ماه نشین در واقع بخشی از پروژه چاندرایان 2 هند است که در ادامه پروژه چاندرایان 1 برای اکتشاف ماه برنامه‌ریزی شده.

با اینکه در ماموریت چاندرایان 1 فضاپیمای هندی‌ها با موفقیت در مدار ماه قرار گرفته و توانست اطلاعات خوبی از قطب جنوب ماه به دست بیاورد، اما در ادامه این ماموریت ناکام ماند و کاوشگری که برای فرود بر سطح ماه فرستاده شده بود نتوانست با موفقیت بر ماه بنشیند.

هندی‌ها امیدوارند ناکامی ماموریت قبلی را جبران کرده و علاوه بر صحیح و سالم نشاندن فضاپیما بر سطح ماه، به مدت 14 روز زمینی که معادل یک روز در ماه است با آن به اکتشاف بپردازند. هدف از این ماموریت تفحص در قطب جنوب ماه است تا اطلاعاتی در مورد مقادیر یخ موجود در آن به دست بیاید.

چاندرایان 2
ماه نشین Vikram به همراه کاوشگر Pragyan

فضاپیمای چاندرایان 2 مجموعه‌ای از یک مدارگرد، یک ماه نشین به نام Vikram و یک کاوشگر به نام Pragyan است که با راکت  GSLV MK-III هندی‌ها امروز 31 تیرماه و در ساعت 13:43 به وقت ایران به فضا پرتاب شد. فعلا این فضاپیما در سطحی بالاتر از مدار برنامه‌ریزی شده قرار گرفته اما هندی‌ها می‌گویند این تغییر مدار بهتر است چرا که در این صورت چانداریان 2 به سوخت کمتری برای رسیدن به ماه نیاز داشته و می‌تواند به مدت طولانی‌تر در فضا باقی بماند.

چاندرایان 2 چند هفته آینده در مدار زمین گردش می‌کند و سپس به سوی مدار ماه رهسپار خواهد شد. بعد از یک ماه چرخش در مدار ماه، ماه نشین از مدارگرد جدا شده و کاوشگر را به سمت ماه خواهد برد تا در تاریخ 16 شهریور (7 سپتامبر) با فرود نرم بر سطح ماه بنشیند. در صورت موفقیت، هند به اولین کشوری تبدیل می‌شود که در قطب جنوب ماه فرود نرم انجام داده است.

چاندرایان 2
راکت GSLV MK-III که چانداریان 2 را به فضا برد

بعد از این ماموریت ماه نشین و کاوشگر چاندرایان 2 شروع خواهد شد. به مدت دو هفته این تجهیزات به بررسی و تفحص نواحی اطراف منطقه فرود می‌پردازند تا اطلاعات بیشتری از مواد تشکیل دهنده سطح ماه، دمای سطحی منطقه و پایش ماه لرزه‌ها بپردازند. این ادوات به انرژی خورشیدی وابسته هستند بنابراین با فرا رسیدن شب در ماه، ماموریت آن‌ها به پایان خواهد رسید.

به علاوه دما در شب به حدود 130- درجه سانتیگراد می‌رسد و ابزارهای الکترونیکی در این دما از کار خواهند افتاد. با این حال مدارگرد چاندرایان 2 همچنان در مدار باقی خواهد ماند و به مدت یک سال به بررسی و جمع‌آوری داده از سطح ماه می‌پردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی