ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارت‌آپ‌های سلامت محور
تکنولوژی

فقدان قانون و آیین‌نامه مانع رشد استارت‌آپ‌های سلامت محور

نشست «تکنولوژی، سلامت و زندگی» THL  در مرکز همایش‌های رازی آغاز شد. در این نشست حرکت به سوی زیست بوم خلاق و نوآور سلامت با حضور فعالان حوزه سلامت و تکنولوژی سلامت در حال بررسی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۶

نشست «تکنولوژی، سلامت و زندگی» THL  در مرکز همایش‌های رازی آغاز شد. در این نشست حرکت به سوی زیست بوم خلاق و نوآور سلامت با حضور فعالان حوزه سلامت و تکنولوژی سلامت در حال بررسی است.

نشست امروز با صحبت‌های «سارینابابایی» ۱۲ ساله و فعال حوزه سلام آغاز شد. سارینا هدف خود را ساخت کلیه مصنوعی برای بیماران دیالیزی عنوان کرد و گفت از ۶ سالگی مطالعات خود را در این زمینه آغاز کرده و در سن ۹ سالگی به عنوان مشاور وزیر بهداشت انتخاب شده است:

«البته حوزه آسیب‌های اجتماعی و حقوق شهروندی هم برای من اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل دو طرح به مجلس بردم و به عنوان مشاور نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس انتخاب شدم.»

سارینا باور دارد که علوم جدید مانند بیونینگ یعنی الهام از طبیعت و ژنتیک می‌تواند انقلاب بزرگی در پزشکی ایجاد کند.

استارت‌آپ‌های سلامت محور

«حسین وطن پور» مدیر دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت می گوید کارهای پژوهشی در ایران انجام می‌شود اما بسیاری از تکنولوژی‌ها و محصولات از خارج ایران وارد می‌شود اما باید بودجه ای اختصاص داده شود تا ایت محصولات در ایران تولید شود. اینطور که وطن پور می‌گوید در حال حاضر ۲۳ داروی بایوتک در ایران تولید می‌شود که سالانه حدود ۷۹۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد. او در مورد بسترهای فراهم شده در حوزه تکنولوژی سلامت محور توضیح داد:

«مراکز رشد پارک‌های فناوری از زیرساخت های حوزه سلامت است که در اختیار پژوهشگران است. ما الان به حوزه سلامت دیجیتال وارد شده‌ایم مانند موبایل هلث که رژیم‌های مختلف غذایی و سلامتی خدمات رسانی می‌کنندو همچنین تعداد زیادی از شرکت‌ها وارد حوزه تشخیص شده‌اند برای مثال یکی از آنها به آنالیز زخم‌های دیالیزی فعال است. همچنین آنالیز و تشخیص بیماری ام اس.

منتها مداخله افراد غیر پزشک در این حوزه و بحث‌های محرمانگی و اصول اخلاقی که باید آیین نامه‌هایی در مورد آن تنظیم شود چراکه این موارد نگرانی‌های ماست و به دلیل سرعت بالای تکنولوژی‌های ارتباطی نتوانستیم خود را با حوزه دیجیتال در پزشکی همراه کنیم. اما باید آیین نامه تنظیم کرد و نباید مقاومت کنیم مانند مقاومت تاکسیرانی در برابر اسنپ یا سایر موارد. نمی‌توان اینطور پیش رفت باید ورود تکنولوژی و دیجیتال را بپذیریم و با آن همراه شویم.»

به گفته وطن پور در سال ۴۴۰ هزار خطای پزشکی در آمریکا گزارش می‌شود درصورتیکه می‌توان از این تکنولوژی ‌برای کاهش اشتباهات استفاده کرد: «افرادی هستند که با حضور پزشکی دیجیتال منافع‌‌شان در خطر می‌افتد و سد بزرگی در این حوزه شده‌اند اما از سد آنها عبور کرد.»

استارت‌آپ‌های سلامت محور

«جلیل کوهپایه‌زاده» رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به نقش تاثیر‌گذار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت باید برای رشد این شرکت ها بسترسازی کرد: «شرکت‌های استارت‌آپی توانایی خوبی در این زمینه دارند و می‌توان از استعداد آنها برای تامین نیازهای حوزه سلامت استفاده کنیم. ما باید بتوانیم محصولات دیجیتال هلث شرکت‌های دانش بنیان را به کشورهای همسایه صادر کنیم.»

استارت‌آپ‌های سلامت محور

«سید سجاد مروجی» رییس کارگروه سلامت الکترونیک ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باور دارد که تب استارت‌آپی کشور را فرا گرفته اما نقص بزرگ آن خالی بودن سبد دیجیتال در حوزه سلامت است:

«در واقع خدمات سلامت انجام نمی‌شود. به همین دلیل استارت‌آ‌پ‌های این حوزه در همان حد باقی می‌مانند. یکی از دلایل ویکندها هستند که در دو روز برگزار میشود و جایزه ای داده می‌شود و استارت‌اپ‌ها می خواهند در همان حد رشد کنند اما این چرخه ادامه ندارد. درصورتیکه باید در این چرخه VC ها و شرکت‌های شتابدهنده شکل بگیرد. البته چند مرکز شتابدهی در حوزه سلامت داریم منتها برخی از انها در چندین حوزه فعالیت دارند.

همچنین مجموعه‌های مهندسی بیشتر به این حوزه دیجیتال علاقمندند اما حوزه پزشکی اینطور نیست بنابراین باید مراکز شتابدهی در دانشگاه ها ایجاد شود. مراکز رشد و فناوری بازتابی از استارت‌آپ‌های ان حوزه هستند و در تمام دنیا اینطور است. بنابراین ایونت نباید تنها ایونت استارت اپی باشد چراکه موفق نخواهد بود بلکه باید به اکوسیستم استارتاپی کمک کرد چنانکه کارگروه سلامت الکترونیک ستاد توسعه فناوری اطلاعات به دنبال شکا دهی آن است.استارت‌اپ‌ها به اکسلیتورها و منتورشیپ‌ها وصل شوند تا به نتیجه برسند.»

استارت‌آپ‌های سلامت محور

«هادی شعبانی» رکورد دار دوچرخه سواری با یک پا نیز سخنران دیگر این برنامه بود. شعبانی که در حادثه‌ای یک پای خود را از دست داده بود و به دلیل تحریم ها نتوانست زانو و پای مصنوعی داشته باشد، اقدام به ساخت زانو و پا مصنوعی برای خود کرد. شعبانی در حال حاضر نمونه آزمایشگاهی این محصول را تولید کرده  امیدوار است تا بتواند آن را به تولید انبوده برساند تا برای همه قابل استفاده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی