ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چالشی جدید در محاسبه نرخ انبساط جهان: آیا ثابت هابل اشتباه است؟

تعدادی از فیزیکدانان با مطالعه و بررسی دقیق مدل استاندارد ذرات بنیادی به این نتیجه رسیدند که جهان با سرعت بیشتری نسبت به آنچه که باید باشد در حال انبساط است. با این اوصاف شاید ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

تعدادی از فیزیکدانان با مطالعه و بررسی دقیق مدل استاندارد ذرات بنیادی به این نتیجه رسیدند که جهان با سرعت بیشتری نسبت به آنچه که باید باشد در حال انبساط است. با این اوصاف شاید قانون هابل که برای محاسبه سرعت انبساط جهان به وجود آمده در واقع اشتباه باشد.

منجمان قرن هجدهم برای اولین بار دریافتند که اجرام آسمانی در تمام جهات از زمین دور می‌شوند. از آنجایی که مطمئن هستیم سیاره ما در مرکز جهان قرار ندارد می‌توانیم مطمئن باشیم که ستارگان و سیارات نیستند که از ما دور می‌شوند بلکه فضای بین آن‌هاست که در حال انبساط است. به عقیده دانشمندان ماده تاریک یا ماده‌ای دیگر فضای کیهان را پر کرده و باعث انبساط آن می‌شود.

هابل جزو افرادی بود که توانست نرخ انبساط را محاسبه کرده و به عدد 67.4 کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک دست پیدا کند. دانشمندان با دانستن این عدد قادر به اجرای شبیه‌سازی‌هایی هستند تا به وضعیت میلیاردها سال آینده و گذشته کیهان دست پیدا کنند. اما متاسفانه انجام چنین کار بزرگی تنها با در دست داشتن ثابت هابل کار بسیار سخت و غیر ممکنی است.

انبساط جهان

با این اوصاف به نظر می‌رسد فیزیکدانان حتی به دقت قانون هابل هم شک کرده‌اند. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که در مورد برخی از اشیا، با درنظر گرفتن ثابت هابل اعداد درستی به دست نمی‌آید و در واقع این اجرام در جایی که باید باشند حضور ندارند. به معنای دیگر یا قانون هابل نیاز به تغییراتی دارد، یا دانشمندان در محاسبات ریاضیشان اشتباه کرده‌اند و یا جهان با سرعتی بیشتر از آنچه که باید در حال انبساط است.

محتمل‌ترین دلیل هم می‌تواند این باشد که احتمالا محدودیت‌های تکنولوژی و دشواری به حساب آوردن تمام متغیرهایی که روی نتیجه محاسبات در مقیاس کیهانی تاثیر دارند باعث اختلاف در نتایج مطالعات مختلف شده باشند.

ممکن است دانشمندان مجددا قانون هابل را اثبات کنند یا با سال‌ها مطالعه و تحقیق موفق به محاسبه دقیق نرخ انبساط جهان شوند. اما این احتمال هم وجود دارد که در نهایت دریابیم که ثابت هابل کاملا درست بوده اما برای توجیه انبساط جهان نیاز به قوانین فیزیکی جدید و عجیب و غریبی داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی